Gyorsítani kellene az egyablakos ügyintézést

Az egyablakos ügyintézési pontok még nem működnek, vagy nem működnek teljesen minden tagállamban. A Bizottság 2011-ben értékeli a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv gazdaságra gyakorolt hatását és megvalósulását.

A belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv egyik legfontosabb követelménye az egyablakos ügyintézési pontok (PSC) kialakítása volt, ahol a vállalkozások egy helyen megtudhatnak minden információt a többi tagállam munka- és adójogi szabályozásáról, a társadalombiztosítási és más az üzletmenet szempontjából fontos szabályokról. A 2006-ban elfogadott irányelvet 2009 végére kellett volna átültetni a gyakorlatba.

Január 31-én tette közzé az EuroChambers, a kereskedelmi kamarák egyesülete, egy elégedettségi felmérés eredményét. Ebben az EU soros elnöki tisztjét júliusban átvevő Lengyelország az utolsó helyen végzett. A Lengyel Kereskedelmi Kamara a gazdasági minisztériummal együttműködésben jelenleg is dolgozik az egyablakos ügyintézési pont kialakításán, ami valamikor idén kezdheti meg a működését. A rosszul teljesítők között volt még Görögország, Luxemburg, Románia és Szlovénia. A legjobbra Hollandia, az Egyesült Királyság és Németország egyablakos ügyintézési pontjait értékelték.

Ubbo Dijk, a holland PSC szóvivője elmondta, hogy a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv nagyon áldásos hatással volt a holland vállalatokra. Elismerte azonban, hogy kevés külföldi vállalat használta az oldalt. Az Európai Bizottság szerint a szolgáltatások – az építészettől a számítógépek javításáig – körülbelül Európa gazdasági kibocsátásának és munkahelyeinek kétharmadáért felelnek, de csak a kereskedelmi kapcsolatok egyötöde irányul az EU-n belülre. A szolgáltatásokról szóló irányelv kulcsfontosságú a közös piac előtt álló akadályok lebontásában.

Az Európai Parlament belső piaccal és fogyasztóvédelemmel foglalkozó bizottsága a múlt héten elfogadott egy jelentést a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelvről, amely kiemeli, hogy “a határon átnyúló kereskedelmi kapcsolatokat még mindig erősen megnehezíti az információ hiánya és a szükségtelen adminisztratív korlátok.” Gyengeségként említik a PSC-k idegennyelvűségének hiányát. Az EuroChambers felmérése szerint az egyablakos ügyintézési pontok mintegy fele kínál egy második nyelven – általában angolul – információt – de a szükséges nyomtatványok kitöltése és a folyamat lebonyolítása idegen nyelven csak hét helyen lehetséges.

Az Európai Bizottság közleményt fogadott el a múlt héten, melyben kiemelik a 2011-2012-ben a szolgáltatások piacának megerősítéséhez szükséges intézkedéseket – köztük a teljesítmény ellenőrzését és kétoldalú egyeztetéseket. A Bizottság egy külső tanácsadó céget bíz meg az egyablakos ügyintézési pontok és a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv piacra gyakorolt hatásának értékelésével. Az eredményeket egy konferencián mutatják be novemberben.

Maria Martin-Prat, az Európai Bizottság belső piacért felelős osztályvezetője szerint a tagállamok nem tudták, mire vállalkoznak, amikor leszerződtek az e-kormányzat gyakorlati megvalósítására. A gazdasági válság pedig forrásokat vont el az egyablakos ügyintézési pont technológiájának kifejlesztésétől. Mégis, 22 országban valamilyen formában működik PSC, még ha nem is érhető el minden funkció. Kilenc olyan egyablakos ügyintézési pont van, ahol az eljárások nagy része online elindítható. “A következő években tovább kell dolgoznunk az egyablakos ügyintézési pontokon.”

Nyilvánvaló, hogy a PSC rendszernek még vannak hiányosságai. Yves Chantereau, Svédországban élő építész, aki Franciaországba szeretett volna házakat tervezni, tudna erről mesélni. A francia oldal azt a tájékoztatást adja a jelentkezőknek, hogy ha egy hónapon belül nem kapnak választ, akkor feltételezhetik, hogy minden rendben van. Ugyanakkor azt is közli az oldal, hogy ha három hónapon belül a jelentkező nem kap választ, akkor vegye úgy, hogy a jelentkezését elutasították. “Szóval mindenki két hónapot kap a terve megvalósítására, mielőtt igent vagy nemet mondanak neki” – viccelődött Chantereau.

Kitekintő / Euractiv.hu

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »