A SpaceX óriásrakétájával új fejezet nyílik az űrkutatásban

A SpaceX új óriásrakétájának sikeres útnak indítása mérföldkőnek számít az űrkutatás terén. A Falcon Heavy ugyanis – amelyet teljes egészében egy magánvállalat tervezett és épített meg – a világ legerősebb rakétája azóta, hogy az USA és az egykori Szovjetunió megkezdte a versengést az űrben.

Útnak indították kedd délután az Egyesült Államokból a SpaceX vállalat új, óriásrakétáját, amely kísérleti repülésére egy Tesla típusú gépkocsit is magával visz, hogy Nap körüli pályára állítsa a tervek szerint. A Falcon Heavy nevű rakéta a jelenlegi legerősebb űreszköz, és korábban is csak a Holdra szálláshoz használt Saturn V típus múlta felül. Az indulását óriási érdeklődés kísérte a helyszínen, a floridai Cape Canaveralban és a tv-képernyőkön keresztül.

A magánvállalatok régóta látják az űrutazásban rejlő potenciális üzleti lehetőségeket. Már az 1980-as években, a francia Arianespace céggel elindult a kereskedelmi kezdeményezés, de egy évtizeddel ezelőttig a vállalatok – különösen az Egyesült Államokban – inkább az amerikai vagy az orosz kormány rakétáit használták, hogy rakományukat az űrbe juttassák.

A változásnak jelentős következményei vannak. Most egyre valószínűbbnek tűnik, hogy ha (vagy amikor) az emberek végül elérik a Marsot, ez egy magánvállalat zászlaja alatt fog megtörténni. Ez egy olyan cél, amelyre például Elon Musk, a Tesla és a SpaceX szülőatyja különösen nyitottnak tűnik.

A Falcon Heavy felépítése egyszerű: egy korábban már kipróbált rakétatípusból (Falcon 9) hármat kapcsoltak egybe. A három gyorsító rakéta összesen 27 hajtómű segítségével emelkedett a magasba. A majdnem 70 méter magas űreszköz, ha beválik, a jövőben képes lesz majd 70 tonna hasznos terhet Föld körüli pályára állítani, míg a magasabb, geostacionárius pályára 22,2 tonna tömegű terhet vihet magával.

A Falcon Heavy fedélzetén található egy Tesla Roadster elektromos autó is, amelybe „utast” is ültettek, egy űrruhába öltöztetett bábut, amely a Starman nevet kapta. A Tesla gépkocsi a tesztrepüléseken szokásos értéktelen ballasztsúlyt (vas, beton) helyettesíti, ugyanakkor óriási reklámértékkel bír a cégtulajdonos Musk számára, és egyben űrambícióinak félreérthetetlen kinyilatkoztatása.

Cape Canaveral, 2018. február 7. A SpaceX amerikai ûrkutatási magánvállalat által közreadott képen Föld körüli pályán kering a Tesla Motors elektromos autója, amelyet a vállalat Falcon Heavy nevû új óriás rakétája juttatott fel a floridai Cape Canaveralban mûködõ Kennedy Ûrközpontból 2018. február 6-án. A szkafanderbe öltöztetett bábuval ellátott Tesla a tesztrepüléseken szokásos értéktelen ballasztsúlyt helyettesítette. (MTI/AP/SpaceX)

Cape Canaveral, 2018. február 7.
A SpaceX amerikai űrkutatási magánvállalat által közreadott képen Föld körüli pályán kering a Tesla Motors elektromos autója, amelyet a vállalat Falcon Heavy nevű új óriás rakétája juttatott fel a floridai Cape Canaveralban működő Kennedy Űrközpontból 2018. február 6-án. A szkafanderbe öltöztetett bábuval ellátott Tesla a tesztrepüléseken szokásos értéktelen ballasztsúlyt helyettesítette. (MTI/AP/SpaceX)

Miközben a magánvállalatok egykor már meglévő kormányzati technológiákra támaszkodtak, mára saját maguk fejlesztenek eszközöket. A Falconhoz hasonló rakéták gyakran a NASA bázisairól indulnak – ilyen például a floridai Cape Canaveral –, azonban saját, egyedi technológiát alkalmaznak, beleértve az újrafelhasználható gyorsító rakétákat, amelyek vagy automatikus és a cég által ellenőrzött leszállást hajtanak végre a légitámaszponton, vagy az óceánon lévő egyik platformra térnek vissza.

A Falcon Heavy sikertelensége jelentős visszalépést jelentett volna a SpaceX számára, azonban így is kinyitotta volna a lehetőségek kapuját a rivális vállalatok számára. Hogy csak egy példát említsünk: az Amazon alapítója, Jeff Bezos szintén saját űrkutatási vállalattal rendelkezik, a Blue Originnal, amelynek egyik nagy innovációja az újrafelhasználható New Glenn rakéta prototípusa.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Reuters /MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Berlin, 2018. március 26.
A Stimulate nevű project keretén belül bemutatásra kerülő vezető nélküli elektromos busz a berlini Charite Egyetemi Kórház területén 2018. március 26-án. A busz napokon belül megkezdi működését a német fővárosban. (MTI/EPA/Omer Messinger)

Az elektromos buszok elterjedése árthat az olajiparnak

Az akkumulátoros motorokkal felszerelt buszok hirtelen komoly „problémává” váltak, lévén a közeljövőben jelentős mértékben hozzájárulhatnak a városi közlekedés forradalmasításához, valamint segíthetik az energiaipart átformáló erőket. Kínával az élen, egyre több hagyományos szmog-okádó dízelbehemótot váltanak fel elektromos buszok, ezáltal pedig csökken a fosszilis üzemanyag iránti kereslet.

Read More »