A Mazda megalkotta a belső égésű motorok Szent Grálját

Az autógyártók magas szintű, magas költségekkel járó versenyében az egyre hatékonyabb járművek kifejlesztésére az elmúlt évek egyik legnagyobb áttörését a belső égésű motorok terén az iparág egy kisebb szereplője, a japán Mazda hozta el.

A Mazda ugyanis megalkotta a belső égésű motorok „Szent Grálját”, a Skyactiv motorcsaládot, amely ötvözi a benzin- és a dízelmotorok előnyeit, a hátrányok nélkül. A vállalat nagyot kaszálhat az elképzeléssel, mivel bár szinte az összes versenytársa egymást túllicitálva fejleszti az elektromos autókat, ezek tömeges elterjedésére még legalább 8-10 évet várni kell, arra pedig még évtizedekig nem kell számítani, hogy az elektromos járművek kiszorítják benzin- és dízelüzemű társaikat.

A Skyactiv technológia lényege, hogy az új motorban nincs gyújtógyertya, az égéstérben megnövelt nyomás robbantja be a keveréket. Ugyanakkor mivel benzinmotorról van szó, jóval tisztább üzemet ígér az újdonság, mint bármelyik dízel.

Az új motorcsaládot a károsanyag-kibocsátási előírások szigorúbbá válása sem hozza lázba. A Mazda technológiája ugyanis nemcsak hogy meghosszabbíthatja a belső égésű motorok élettartamát, de ráadásul segítheti a „zöldebb” motorokat is, mivel a megoldás felhasználható hibrid járművek gyártása során is.

Az autógyártó az ezen a héten megrendezett Tokiói Autószalonon mutatja be legújabb, Skyactiv-X névre keresztelt „gyermekét”. A Mazda állítása szerint az új motor akár 30 százalékkal hatékonyabb lesz a Skyactiv-G motornál, amely ma az egyik leginkább üzemanyag-takarékos benzinmotor a piacon. A becslések szerint a Mazda 3 következő generációja, amelyben először találkozhatunk a megoldással, akár 30 kilométert is megtehet majd egy liter benzinnel. A cég 2019-ben tervezi piacra dobni a terméket.

„Erőforrásaink korlátozottak, ezért a nagyobb autógyártókkal ellentétben nem rendelkezünk olyan lehetőségekkel, amelyek nagy összegű befektetést biztosítanának a K+F területén. Ezért mindent felteszünk erre a technológiára. Eltökéltük, hogy bármi is legyen, fejleszteni fogjuk ezt a motort” – fogalmazott Mitsuo Hitomi, a Mazda hajtásláncért felelős vezetője egy, a Reuters-nek adott interjúban.

Nem a Mazda az első, amely hasonló motorok fejlesztésébe fogott. Az Opelnek, a GM-nek és a Mercedesnek is volt hasonló kísérleti motorja, de egyik sem jutott el a sorozatgyártásig, bár hogy pontosan miért, azt nem tudni. Egyesek szerint a belső égésű motor fejlesztése a villanyautók terjedése miatt már most sem kifizetődő befektetés, de ez nem egyértelműen igaz, lévén erre még nagyon sokat kell várni. Ám addig is, amíg ez bekövetkezik, szükség van hatékony, megfizethető és tiszta motorokra. A Mazda mérföldkőnek számító technológiája pedig éppen ezt ígéri.

Korábban írtuk: A Mazdával is elkezdett barátkozni a Toyota

Forrás: CNBC / Reuters

Felkapott hírek

Friss hírek

epa06307554 A handout photo made available by Dalai Nohra  shows Lebanese Prime Minister Saad Hariri speaks During a conference under slogan Together against piracy' in Beirut, Lebanon, 03 November 2017 (Issued 04 November 2017). Hariri announced on 04 Novermber 2017 that he resigns from the Prime Minister's office. According to media reports, Hariri said that the current political climate reminds him with the time before the assassination of his father, former Lebanese Prime Minister Rafic Hariri, and he also mentioned Iran's influence in his country, and the region. Hariri came into office for his second term on 18 December 2017.  EPA/DALATI NOHRA HANDOUT  HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Egyelőre tisztségében marad a libanoni kormányfő

A hazájába két és fél hetes távollét után visszatérő Szaad Haríri libanoni miniszterelnök a tévében közvetített nyilatkozatában elmondta, benyújtotta hivatalos lemondását Michel Aun köztársasági elnöknek, aki nyomatékosan javasolta, várjon vele, engedjen teret a lemondás okairól és politikai hátteréről folytatandó párbeszédnek. Hozzátette, hogy elfogadja az elnök javaslatát.

Read More »