A Mazda megalkotta a belső égésű motorok Szent Grálját

Az autógyártók magas szintű, magas költségekkel járó versenyében az egyre hatékonyabb járművek kifejlesztésére az elmúlt évek egyik legnagyobb áttörését a belső égésű motorok terén az iparág egy kisebb szereplője, a japán Mazda hozta el.

A Mazda ugyanis megalkotta a belső égésű motorok „Szent Grálját”, a Skyactiv motorcsaládot, amely ötvözi a benzin- és a dízelmotorok előnyeit, a hátrányok nélkül. A vállalat nagyot kaszálhat az elképzeléssel, mivel bár szinte az összes versenytársa egymást túllicitálva fejleszti az elektromos autókat, ezek tömeges elterjedésére még legalább 8-10 évet várni kell, arra pedig még évtizedekig nem kell számítani, hogy az elektromos járművek kiszorítják benzin- és dízelüzemű társaikat.

A Skyactiv technológia lényege, hogy az új motorban nincs gyújtógyertya, az égéstérben megnövelt nyomás robbantja be a keveréket. Ugyanakkor mivel benzinmotorról van szó, jóval tisztább üzemet ígér az újdonság, mint bármelyik dízel.

Az új motorcsaládot a károsanyag-kibocsátási előírások szigorúbbá válása sem hozza lázba. A Mazda technológiája ugyanis nemcsak hogy meghosszabbíthatja a belső égésű motorok élettartamát, de ráadásul segítheti a „zöldebb” motorokat is, mivel a megoldás felhasználható hibrid járművek gyártása során is.

Az autógyártó az ezen a héten megrendezett Tokiói Autószalonon mutatja be legújabb, Skyactiv-X névre keresztelt „gyermekét”. A Mazda állítása szerint az új motor akár 30 százalékkal hatékonyabb lesz a Skyactiv-G motornál, amely ma az egyik leginkább üzemanyag-takarékos benzinmotor a piacon. A becslések szerint a Mazda 3 következő generációja, amelyben először találkozhatunk a megoldással, akár 30 kilométert is megtehet majd egy liter benzinnel. A cég 2019-ben tervezi piacra dobni a terméket.

„Erőforrásaink korlátozottak, ezért a nagyobb autógyártókkal ellentétben nem rendelkezünk olyan lehetőségekkel, amelyek nagy összegű befektetést biztosítanának a K+F területén. Ezért mindent felteszünk erre a technológiára. Eltökéltük, hogy bármi is legyen, fejleszteni fogjuk ezt a motort” – fogalmazott Mitsuo Hitomi, a Mazda hajtásláncért felelős vezetője egy, a Reuters-nek adott interjúban.

Nem a Mazda az első, amely hasonló motorok fejlesztésébe fogott. Az Opelnek, a GM-nek és a Mercedesnek is volt hasonló kísérleti motorja, de egyik sem jutott el a sorozatgyártásig, bár hogy pontosan miért, azt nem tudni. Egyesek szerint a belső égésű motor fejlesztése a villanyautók terjedése miatt már most sem kifizetődő befektetés, de ez nem egyértelműen igaz, lévén erre még nagyon sokat kell várni. Ám addig is, amíg ez bekövetkezik, szükség van hatékony, megfizethető és tiszta motorokra. A Mazda mérföldkőnek számító technológiája pedig éppen ezt ígéri.

Korábban írtuk: A Mazdával is elkezdett barátkozni a Toyota

Forrás: CNBC / Reuters

Friss hírek