A nyugdíjalap csökkentésével készül a Brexitre a BMW

A BMW tulajdonában álló Mini Nagy-Britanniában működő gyárainak dolgozói az 1994-es akvizíció óta először kezdenek sztrájkba, a kiváltó okok között áttételesen már a Brexit hatását láthatjuk.

Az április 19-től induló nyolcnapos sztrájksorozat közvetlen oka az, hogy a BMW júniustól megszüntetné eddigi, meglehetősen bőkezű nyugdíjprogramját és helyére egy új, a dolgozók számára kevésbé vonzó, a BMW számára viszont kevésbé megterhelő rendszert vezetne be. A változtatás a BMW nagy-britanniai dolgozóinak felét, mintegy 3800 embert érintene.

A müncheni székhelyű BMW jelenleg 2,4 millárd font értékben exportál autókat és autóalkatrészeket Nagy-Britanniából, ezzel a harmadik legnagyobb szereplő a régióban.

A helyzet érdekessége, hogy a BMW viszont azért kényszerül ily módon kordában tartani költségeit, mert a Brexit miatt – a most induló EU-s tárgyalások eredményeinek függvényében – előfordulhat, hogy pár éven belül lényegesen drágább lesz a szigetországi gyárak üzemeltetése. 

Mivel az autógyártók eléggé rá vannak utalva az autók és az egyes alkatrészek országok közötti utaztatására, az unióból történő kilépéssel egyrészt a munkafolyamatok logisztikája is bonyolódik, másrészt az esetlegesen felmerülő vámtételek drágítják magát az előállítást is. Számolni kell továbbá a font erősebb árfolyamváltozásaival, a munkaköltségek növekedésével és máris nem olyan biztos, hogy érdemes egyáltalán fenntartani a nagy-britanniai gyárakat.

A Bain & Company tanulmánya szerint az autógyártók akár 2,5 milliárd fontot is veszíthetnek a Brexittel, nem véletlen tehát, hogy a BMW, a Toyota és a Ford is jelezte, hogy a szabadkereskedelmi egyezségek megcsorbítása esetén készek átköltöztetni a gyártást Európa uniós országaiba, a Nissan-Renault pedig még októberben biztosítékokat kért – és kapott – arra vonatkozóan, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes maradjon.

Theresa May és a Brexit tárgyalócsapata tehát komoly kihívás előtt áll, ha ugyanis mégsem sikerülne megfelelően kedvező feltételeket biztosítaniuk az autógyártóknak, akkor a dolgozók pár év múlva már nem a nyugdíjuk csökkenése, hanem az állásuk elvesztése miatt aggódhatnának.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »