Kritikus ponthoz érkezett a Boeing-Bombardier vita

A Boeing és a Bombardier közötti kereskedelmi viszály kritikus szakaszba lépett azáltal, hogy az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsága (ITC) a napokban meghallgatta mindkét felet és ezek után hozza majd meg a jogerős döntést az ügyben.

Az ügy hátterében az áll, hogy a Delta tavaly 125 C-Series típusú repülőgépre adott megrendelést a kanadai székhelyű Bombardier Aerospace repülőgép-ipari csoportnak, 5,6 milliárd dollár értékben. A Boeing áprilisban nyújtott be panaszt, azon a címen, hogy a Delta „dömpingáron” jut hozzá a gépekhez, és ezt a kanadai gyártónak nyújtott hazai és brit állami támogatások tették lehetővé. Ezeket az értesüléseket sem a Bombardier, sem a Delta nem erősítette meg.

A hétfői tárgyaláson Boeing ismét elmondta, hogy a Bombardier illegális állami támogatást kapott a kanadai kormánytól, amely által olyan szintű kedvezményeket tudott adni az említett gépekre, hogy így a Boeing új 737-esei már egyáltalán nem voltak versenyképesek az Egyesült Államokban.

Ezzel szemben a Bombardier a cég tájékoztatása szerint azt mondta, hogy a Boeing továbbra is megalapozatlanul vádolja őt, sőt mi több, szerintük a lépéssel a Boeing az amerikai légitársaságok és utasok ellen is támadást intézett.

Az IHS Markit egyik elemzője, John Sneller a CNBC megkeresésére így fogalmazott az ügy kapcsán: „A légitársaságok nagy árengedményei nem szokatlanok. Annyi a különbség, hogy ez az eset talán egy kicsit agresszívabb, mint amit általában láthatunk. Ráadásul a bizonyítékok sem túl erősek a tekintetben, hogy a Boeing megrendeléseit hátrányosan érintette volna az ügy.”

Donald Trump amerikai elnök kormánya már kiállt a Boeing mellett: először 219,63 százalékos importvámot vetett ki a C-Series típus minden egyes példányára, majd két héttel később további 79,82 százalékos antidömping vámot szabott ki.

  • Az Airbus lett a nevető harmadik
A helyzetet tovább bonyolította, hogy a Boeing legnagyobb versenytársa, az Airbus a közelmúltban gyakorlatilag ingyen többségi részesedést szerzett a Bombardier C-Series programjában azért cserébe, hogy támogatja az amerikai védővámok miatt bajba került gyártót, ezzel lehetőséget biztosít a Bombardier gépeinek piacra kerülésére. Tovább

Kapcsolódó cikkünk: Kanada mégsem a Boeingtől vesz harci repülőgépeket

Forrás: CNBC / Flightglobal / Kitekintő

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »