A Volkswagen és a Tesla nyerte a tavalyi évet Európában

A tavalyi évben átlagosan 13,9%-kal növekedtek az újautó-eladások az Európai Unióban, a nagyobb gyártók között a Volkswagen csoport tarolt, a kisebbeknél pedig a Tesla tudta jelentősen növelni piaci részesedését.

Az éves növekedés mellett figyelemre méltó emelkedés volt megfigyelhető több európai országban decemberben is, például Észtországban 58,3%-kal, Bulgáriában 55,5%-kal, Görögországban 27%-kal nőttek az eladások tavaly decemberhez képest, ezzel szemben a német autópiac igen jelentős, 23%-os visszaesést mutatott az év utolsó hónapjában.

Az elmúlt év egészét tekintve minden uniós piac növekedett, kivéve Magyarországot – nálunk decemberben 0,2%-kal, a teljes évben pedig 3,4%-kal csökkentek az újautó-értékesítések.

A legtöbb országban ráadásul kétszámjegyű növekedést regisztráltak 2023-ban, Olaszország (+18,9%), Spanyolország (+16,7%) és Franciaország (+16,1%) is az uniós átlag felett tudott nőni. Németország ugyanakkor szerényebb, 7,3%-os növekedést regisztrált az előző évhez képest, amit a gyengébb decemberi adat is befolyásolt.

Tarolt a Volkswagen

Az egyes gyártókat és márkákat tekintve a Volkswagen csoport tovább tudta növelni piaci részesedését, a 2022-es 25,2% után tavaly már 26,1%-os részesedést ért el 2 millió 753 ezer darab eladott autóval. A cégcsoporton belül a Cupra (+37,8%) és a Skoda (+25,8%) eladásai lendültek fel leginkább, de az Audi is közel 20%-os (+19,8%) növekedést ért el.

Nem ment jól viszont a Stellantis csoportnak – bár összesített piaci részesedésükkel befutottak a második helyre, ez a 2022-es 19,7% után 2023-ban 17,8%-ra csökkent. A nagyobb eladási számokat produkáló márkák (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat) eladásai többé-kevésbé stagnáltak, mindössze az Alfa Romeo (+56,3%) és a Jeep (+22,6%) tudott említésre méltó növekedést elérni.

A további sorrend autóipari csoportonként (zárójelben a piaci részesedés és annak éves változása):

3. Renault / Dacia / Alpine (10,9% ; +0,3%)
4. Hyundai / Kia (8,4% ; -0,8%)
5. Toyota / Lexus (6,9% ; -0,3%)
6. BMW / Mini (6,9% ;+0,1%)
7. Mercedes / Smart (5,7% ; -0,2%)
8. Ford (3,4% ; -0,7%)
9. Tesla (2,6% ; +1,0%)
10. Volvo (2,1% ; +0,0%)
11. Nissan (1,9% ; +0,2%)
12. Suzuki (1,5% ; +0,3%)
13. Mazda (1,4% ; +0,2)
14. Jaguar / Land Rover (0,7% ; +0,1%)
15. Mitsubishi (0,4% ;-0,2%)
16. Honda (0,3% ; -0,1%)

Lassú az elektromos átállás

Bár decemberben havi szinten kissé visszaesett a tisztán elektromos autók értékesítése, így is a harmadik legnépszerűbb választási kategóriaként jelentek meg az eladásokban, megelőzve a dízelüzemű autókat.

2023 egészében a tisztán elektromos autók értékesítési darabszáma meghaladta a 1,5 millió darabot, ami jelentős, 37%-os növekedés az előző évi adathoz képest.

A nem tölthető hibridek értékesítési darabszáma szintén jelentősen emelkedett 2,717 millióra, ami 29,5%-os növekedést jelent 2022-höz képest, és ezzel 25,8%-os piaci részesedéshez segítette a szegmenst. Igaz, ebben a csoportban szerepelnek a mild-hibridek is, melyek csak kiegészítő elektromotorral rendelkeznek, önálló elektromos haladásra nem képesek, így akár a benzinesekhez is lehetne őket sorolni.

A tölthető hibridek már jóval kisebb számban találtak gazdára, 2022-höz képest 7%-kal csökkent értékesítésük 813 ezer darabra, így 2023-ban már csak 7,7%-os piaci részesedést hasítottak ki maguknak. Érdekes módon itt is a német piac volt a kakukktojás: 74,4%-kal csökkentek a PHEV eladások decemberben Németországban, míg más nagyobb európai piacokon jellemzően növekedést regisztráltak.

A benzinesek eladásain azonban egyelőre nem látszik az elektromos autók térhódítása, 2023-ban az átlagos piaci növekedéshez képest (+13,9%) alig maradt el a benzinesek értékesítésének emelkedése (+10,6%), piaci részesedésük az előző évi 36,4%-ról így csak enyhén, 35,3%-ra csökkent.

Piaci részesedések 2023-ban az autók működési módja szerint. Forrás: ACEA

Ahogyan azt a Next Auto cikke is kiemeli, az elektromos átállás dinamikáját a százalékos növekedésen túl érdemes egy másik adatsorral is megviszgálni, mégpedig a darabszámok növekedésével / csökkenésével, így látható ugyanis, hogy valójában mennyit változott az „utcakép” 2023-ban. Íme a pontos adatok, kategóriánként:

  • Tisztán elektromos modellek (BEV): +415 ezer db
  • Tölthető hibrid (PHEV): – 61 ezer db
  • Nem tölthető hibrid (HEV): + 618 ezer db
  • Benzin: + 356 ezer db
  • Dízel: -88 ezer db
  • Egyéb (üzemanyagcella, LPG, etanol, …): + 43 ezer db

A legnagyobb növekedést tehát 2023-ban a nem tölthető hibridek produkálták, melyek végső soron ugyanúgy benzinnel működnek, mint a sima benzinesek, csak persze hatékonyabban. A két kategória együttes növekedése közel 1 millió darab, azaz még mindig a benzinkutak állnak nyerésre az elektromos  töltőállomásokkal szemben.

Forrás: ACEA / Next Auto

Hozzászólások ()

Friss hírek