Az ukrajnai háború klímaromboló hatása

Több mint százmillió tonna – Belgium egy teljes évi kibocsátásának megfelelő mennyiségű – üvegházhatású gáz jut a légkörbe Oroszország Ukrajna elleni háborújának első évi cselekményeinek következtében – mutatta ki egy szerdán ismertetett felmérés.

A Magyarországon élő holland szakértő, Lennard de Klerk vezette kutatásban készített becslés szerint a 2022 februárjában indított orosz támadás az első 12 hónapot tekintve nagyjából 120 millió tonnával növeli az éghajlatváltozást erősítő gázok szén-dioxidban számolt kibocsátását a helyreállítással, azaz a használhatatlanná tett vagy lerombolt épületek – köztük óvodák és kórházak – újjáépítésével és a kapcsolódó infrastruktúrában – egyebek mellett utakban, hidakban és a közműhálózatok elemeiben – okozott károk kijavításával járó kibocsátással együtt.

A novemberi dubaji ENSZ-klímakonferencia (COP28) előkészítését szolgáló bonni nemzetközi konferencián bemutatott tanulmányban kiemelték, hogy a háború miatti gazdasági visszaesés ugyan csökkentette az ukrán gazdaság működésével járó üvegházgáz-kibocsátást, mégsem jut kevesebb káros gáz a légkörbe, mert az orosz támadás hatására ellehetetlenülő ukrán vállalkozások helyett más országokban végzik el ugyanazt a tevékenységet.

Azt is kimutatták, hogy a háború következtében más módon is növekszik az Ukrajna határain kívül keletkező kibocsátás; többek között a harcok miatt átszervezett nemzetközi légiközlekedésben, vagy éppen a menekültek millióinak áramlása, illetve az Északi Áramlat földgázvezeték-rendszer elleni szabotázs miatt keletkezett szivárgás révén.

Közvetlenül a harcokhoz a kibocsátás nagyjából egyharmada kapcsolódik. Ennek nagyobbik része – a teljes kibocsátás 19 százaléka – a katonai járművek üzemanyag-fogyasztásából adódik, további 15 százalék pedig a front térségében gyakori tüzekből.

Az ukrán környezetvédelmi minisztérium és több más szervezet által támogatott kutatás szerint a kibocsátás legnagyobb része, mintegy 50 millió tonna üvegházhatású gáz a háborús pusztítás utáni helyreállításhoz köthető.

A kutatók kiemelték, hogy nehéz felmérni a hadseregek tevékenységéből adódó szén-dioxid-kibocsátást, mert a védelmi terület működésével járó kibocsátásról más szektorokkal ellentétben nem kötelező adatokat szolgáltatni az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezmény (UNFCCC) bonni titkárságának. A becslések szerint a hadseregek fenntartása és működése a globális kibocsátás 5,5 százalékáért felelős, és ez az arány tovább emelkedhet, mert a védelmi kiadások meredeken emelkednek.

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »