A nehézségek ellenére Kínát is letarolja a Lego

A Lego szép lassan megvetette lábát Kínában és a kínai vásárlók egyre fontosabbá válnak üzleti modelljében – tavaly már új üzleteinek 60%-át Kínában nyitotta a dán játékipari óriás.

Ne felejtsük azonban, hogy Kína kommunista állam, így a pártnak történő megfelelés az üzletpolitika szerves része, ez pedig egyedülálló kihívásokkal jár. 2015-ben például a Lego megtagadta figuráinak használatát Ai Weiwei kínai művésznek, aki a kommunista párt vezetőinek kritizálásáról ismert és a játékokat egy disszidensekről szóló művében akarta felhasználni. A vállalat végül meghátrált, de nem ez volt az utolsó eset: nemrégiben egy szivárványszínű, a befogadást ünneplő, „Everyone is Awesome” (Mindenki lenyűgöző) elnevezésű készletet vettek le a polcokról – ez már nem kapható Kínában.

A Kínára való összpontosítás azonban érdekes, a helyi piacot célzó kreációkat is eredményezett. Az elmúlt években a Lego számos olyan újdonságot adott ki, amelyek az ország kultúráját idézik. A legújabbak között szerepel egy hagyományos holdújévi készlet és egy piros borítékokkal díszített kínai pénzfa. A Duplo, a fiatalabb gyerekeknek szánt Lego termékcsalád pedig egy „Ismerd meg a kínai kultúrát” összeállítást készített, amely vörös lámpásokat és egy Mahjong készletet tartalmaz.

Csak óvatosan

A párttal való jó viszony fenntartása általános kihívás a Kínában tevékenykedő cégek számára. A szellemi tulajdon védelme szintén gyakran előkerül, mint problémaforrás. A Legónak ugyan tucatnyi kínai versenytársa van, de már több sikeres szerzői jogi csatát is vívott a saját készleteire hasonlító, olcsóbb készleteket árusító utánzók ellen.

Néhány rivális más megközelítést alkalmaz. Bár a Lego „csillagvadászokat” és „póktankokat” gyárt, nem hajlandó valós katonai felszerelések élethű modelljeit elkészíteni – ezt a hiányt pedig kínai cégek pótolják. A Sixth Tone kínai híroldal szerint a helyi játékgyártók a Népi Felszabadító Hadseregből merítenek ihletet, és a J-20-as vadászrepülőgépek, a DF-41-es interkontinentális ballisztikus rakéták és más kínai fegyverek Lego-szerű modelljeit készítik el.

Ők azonban csak a piac apró szeletét fedik le, a Legónak már most több száz üzlete van Kínában. Csak a tavalyi évben 95 új üzletet nyitott a cég – köztük egy nagy zászlóshajó-üzletet a nyugati Csungking városában – , idén pedig további 80 új nyitást terveznek.

Forrás: The Economist

 

Hozzászólások ()

Friss hírek