A valaha volt legerősebb rakétarendszert tesztelte a SpaceX

Helyi idő szerint csütörtökön minden idők legerősebb rakétarendszerét, a Starshipet tesztelte Elon Musk űrvállalata, a SpaceX.

A jármű alsó szegmensében elhelyezkedő 33 hajtómű közül 31 indult be egyszerre; az össztűz – amit a mérnökök statikus tűznek neveztek – mindössze pár másodpercen át tartott. Előtte a helyükre kattantak azok az eszközök, melyek biztosították, hogy a rakéta ne induljon el – számolt be róla a BBC hírportálja.

Első repülésekor a Starship lesz a valaha volt legnagyobb erejű rakétarendszer. Ha a SpaceX elégedett a csütörtöki teszt eredményével, a Starship már a következő hetekben felszállhat.

A rakétapróbát a texasi-mexikói határon lévő Boca Chicában, a vállalat kutató-fejlesztő létesítményében végezték.

https://www.instagram.com/p/CoeQaMOIWC3/

Elon Musk, a cég tulajdonosa a Twitteren azt írta: csapata a teszt előtt kikapcsolta az egyik hajtóművet, egy másik leállította magát, így összesen 31 indult be, ezek azonban „elegendőek a pályára álláshoz”.

A Starshiphez leginkább a szovjetek által a hatvanas években kifejlesztett N1 hasonlítható, melyet az űrhajósok Holdra juttatására építettek. Az N1-nek harminc hajtóműve volt két gyűrűben elhelyezve, azonban mind a négy repülése kudarccal végződött, így végül lemondtak róla.

A SpaceX Super Heavy hordozórakéta a 33 modern hajtóművel durván 70 százalékkal nagyobb tolóerőt fejthet ki az indítóállásról, mint az N1. Még az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) megarakétája, a novemberben már felbocsátott Space Lauch System (SLS) is eltörpül a Starshipbe tervezett kapacitás mellett.

Musk nagy reményeket fűz az űrjárműhöz; műholdakat és embereket akar vele Föld körüli pályára és azon túli úti célokra küldeni. A NASA már leszerződött a SpaceX-szel, hogy fejlesszen ki egy olyan változatot, amely részt vehet az Artemis programban, melyben újra űrhajósok szállnának le a Holdon.

  • Kapcsolódó cikkünk:

Forrás: MTI / BBC / Instagram

Hozzászólások ()

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »