Ezért jobb padon mérni, mint utcán (x)

Egy autó teljesítményének mérésére több módszer létezik. A legismertebb ezek közül kettő: utcán való gyorsulással vagy teljesítménymérő padon.

Ezt érdemes tudni az utcai mérésről

Kézenfekvő megoldásnak tűnik felszerelni a kerekekre gyorsulásmérőt, majd egy arra alkalmas utcán megmérni a gyorsulást. Ilyenkor a műszerrel a kerekeken történő szöggyorsulást lehet mérni.

A buktató az, hogy ebből az adatból csak akkor lesz a teljesítményre vonatkozó adat, ha még egy sor paraméter is betáplálásra kerül a rendszerbe. Tudni kell, hogy mekkora a gépjármű súlya, de rögzíteni kell a kerékátmérőt is. Ahhoz, hogy fordulatszámot lássunk, tudni kell a váltó pontos típusát és az áttételi arányt is, amennyiben ezt a szoftver nem kalkulálja. Az adatok felvitelébe nem csúszhat hiba, mindennek precíznek kell lennie.

Arról még nem is beszéltünk, hogy meg kell adni a levegő hőmérsékletét és a légköri nyomást is, hiszen ezek is befolyásoló tényezőnek számítanak. S ha mindezen adathalmaz meg is volna, akkor erősen kérdéses, hogy hol legyen lebonyolítva a mérés, van-e hozzá alkalmas útszakasz?

Az utcai mérés Achilles-pontja: a helyszín

Ha a teljesítménymérés alacsony sebességi fokozatban történik, mondjuk harmadik fokozatban, vagy egy kilencsebességes kocsinál negyedikben, akkor máris hiba csúszhat a számításokba. A nagy teljesítménnyel bíró feltöltős vagy turbós autók rendkívül hamar fel tudnak gyorsulni. A kocsi azonban nem kap kellő terhelést, a nyomatékgörbe pedig egy kicsúcsosodó süvegcukorra hajazhat a későn ébredő nyomaték okán. Ilyenkor lehetséges, hogy nagyobb lesz a mért lóerő, mint amekkora a valóságban.

Nem elég azonban az sem, hogy megfelelő hosszúságú legyen az útszakasz, ráadásul még jó minőségűnek is kell lennie. Az is fontos szempont, hogy milyen az időjárás, különös tekintettel a szél erősségére. Ha folyamatosan változik a szél iránya, akkor az komoly befolyással van a végeredményre is.

Lényegében egy kitűnő burkolattal rendelkező repülőgép kifutópályán kívül más nem nagyon jöhet szóba, de az is csak szélcsend esetén lesz ideális. Ha ez rendelkezésre áll, akkor indulhat a mérés, amely nem túl komplikált, s így a legolcsóbb.

Teljesítmény mérése DYNO padokon

A teljesítménymérő padok sokkal precízebb mérésre adnak lehetőséget. Azt azonban fontos tisztázni, hogy nem létezik olyan, hogy egy adott teljesítménymérő pad a legprecízebb. A valóban tűpontos teljesítményméréshez ki kell szerelni a motort, majd motorfékpadra kell tenni. Általában erre minden optimalizálni kívánt motor esetében azért nincs mód.

Egy adott teljesítménymérő pad azonban jó arra, hogy összehasonlítható méréseket lehessen végezni a segítségével. Jó hír, hogy nem szükséges egy sor adatot megadni a használatához, mint amiket az utcai mérés esetén kell a kerékátmérővel kezdve a váltó áttételen át a súlyig. A fordulatszám kalkulációja automatikusan történik.

Utcán tehát inkább csak összehasonlító teszteket lehet végezni, fékpaddal viszont sokkal pontosabb lesz az eredmény.

Fizetett tartalom (x)

Hozzászólások ()

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »