Egy autó teljesítményének mérésére több módszer létezik. A legismertebb ezek közül kettő: utcán való gyorsulással vagy teljesítménymérő padon.
Ezt érdemes tudni az utcai mérésről
Kézenfekvő megoldásnak tűnik felszerelni a kerekekre gyorsulásmérőt, majd egy arra alkalmas utcán megmérni a gyorsulást. Ilyenkor a műszerrel a kerekeken történő szöggyorsulást lehet mérni.
A buktató az, hogy ebből az adatból csak akkor lesz a teljesítményre vonatkozó adat, ha még egy sor paraméter is betáplálásra kerül a rendszerbe. Tudni kell, hogy mekkora a gépjármű súlya, de rögzíteni kell a kerékátmérőt is. Ahhoz, hogy fordulatszámot lássunk, tudni kell a váltó pontos típusát és az áttételi arányt is, amennyiben ezt a szoftver nem kalkulálja. Az adatok felvitelébe nem csúszhat hiba, mindennek precíznek kell lennie.
Arról még nem is beszéltünk, hogy meg kell adni a levegő hőmérsékletét és a légköri nyomást is, hiszen ezek is befolyásoló tényezőnek számítanak. S ha mindezen adathalmaz meg is volna, akkor erősen kérdéses, hogy hol legyen lebonyolítva a mérés, van-e hozzá alkalmas útszakasz?
Az utcai mérés Achilles-pontja: a helyszín
Ha a teljesítménymérés alacsony sebességi fokozatban történik, mondjuk harmadik fokozatban, vagy egy kilencsebességes kocsinál negyedikben, akkor máris hiba csúszhat a számításokba. A nagy teljesítménnyel bíró feltöltős vagy turbós autók rendkívül hamar fel tudnak gyorsulni. A kocsi azonban nem kap kellő terhelést, a nyomatékgörbe pedig egy kicsúcsosodó süvegcukorra hajazhat a későn ébredő nyomaték okán. Ilyenkor lehetséges, hogy nagyobb lesz a mért lóerő, mint amekkora a valóságban.
Nem elég azonban az sem, hogy megfelelő hosszúságú legyen az útszakasz, ráadásul még jó minőségűnek is kell lennie. Az is fontos szempont, hogy milyen az időjárás, különös tekintettel a szél erősségére. Ha folyamatosan változik a szél iránya, akkor az komoly befolyással van a végeredményre is.
Lényegében egy kitűnő burkolattal rendelkező repülőgép kifutópályán kívül más nem nagyon jöhet szóba, de az is csak szélcsend esetén lesz ideális. Ha ez rendelkezésre áll, akkor indulhat a mérés, amely nem túl komplikált, s így a legolcsóbb.
Teljesítmény mérése DYNO padokon
A teljesítménymérő padok sokkal precízebb mérésre adnak lehetőséget. Azt azonban fontos tisztázni, hogy nem létezik olyan, hogy egy adott teljesítménymérő pad a legprecízebb. A valóban tűpontos teljesítményméréshez ki kell szerelni a motort, majd motorfékpadra kell tenni. Általában erre minden optimalizálni kívánt motor esetében azért nincs mód.
Egy adott teljesítménymérő pad azonban jó arra, hogy összehasonlítható méréseket lehessen végezni a segítségével. Jó hír, hogy nem szükséges egy sor adatot megadni a használatához, mint amiket az utcai mérés esetén kell a kerékátmérővel kezdve a váltó áttételen át a súlyig. A fordulatszám kalkulációja automatikusan történik.
Utcán tehát inkább csak összehasonlító teszteket lehet végezni, fékpaddal viszont sokkal pontosabb lesz az eredmény.
Fizetett tartalom (x)