Az 5G komoly gondokat okoz a légiközlekedésben

Több nemzetközi légitársaság bejelentette, hogy szerdától törölte járatait egyes amerikai repülőterekre, mivel attól tartanak, hogy az ott kiépített 5G hálózatok megzavarhatják a repülőgépek kritikusan fontos berendezéseit.

Az Intarfax amerikai forrásokra hivatkozva közölte, hogy az Emirates Airlines, az Air India, az All Nippon Airways és a Japan Airlines máris számos járatát törölte. Az Emirates például kilenc amerikai város repülőterére függesztette fel járatait; ezek Boston, Chicago, Fort Worth (Dallas), Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco és Seattle.

“Szorosan együttműködünk a repülőgépgyártókkal és az illetékes hatóságokkal az üzemeltetési problémák megoldása érdekében, és várjuk, hogy a lehető leghamarabb újraindíthassuk járatainkat az Egyesült Államokba” – áll az Emirates Airlines közleményében.

Az Air India közlése szerint felfüggeszti az Újdelhi és San Francisco, Chicago, illetve a New York-i JFK, továbbá a Mumbai-Newark közötti járatait, míg az All Nippon Airways és a Japan Airlines kijelentette, hogy törölt egyes, Boeing 777-es repülőgépekkel kiszolgáló amerikai járatokat, ezek közül azonban néhányat “sikerült megmenteni” azáltal, hogy a repülőgépeket Boeing 787-esekkel váltották fel.

Előzőleg a nagy amerikai polgári és teherforgalmi légitársaságok vezetői levélben figyelmeztették az illetékes kormányzati intézményeket arra, hogy az AT&T és a Verizon távközlési cégek C-Band frekvenciasávot elfoglaló ötödik generációs (5G) mobilhálózati infrastruktúrájának szerdán esedékes üzembe helyezése komoly zavarokat okozhat a polgári légiközlekedésben.

A “C-Band” 5G frekvenciatartomány a 2,4 és 5,0 gigahertzes wifi frekvencia csatornák között helyezkedik el, és az amerikai szövetségi légügyi felügyelet (FAA – Federal Aviation Administration) szerint a tartományban folytatott adatforgalmazás interferálhat a repülőgépek rendkívül érzékeny avionikai elektronikájával, ellehetetlenítve ezzel a rossz látási viszonyok közötti navigációt.

Az AT&T és a Verizon tavaly nyerte el a C-Band adatátviteli frekvenciasáv használati jogát 80 milliárd dolláros tenderen. Január elején beleegyezésüket adták bufferzóna kialakításához ötven amerikai repülőtér környékén az esetleges interferencia csökkentése érdekében, hathónapos időtartamra. A légitársaságok ellenállása miatt a szolgáltatás üzembe helyezését először 30 nappal, majd két héttel elhalasztották. A kéthetes halasztás szerdán járt le, de a távközlési cégek már kedden jelezték, hogy elhalasztják egyes repülőterek közelében lévő tornyok üzembe helyezését.

Forrás: MTI / Instagram

Hozzászólások ()

Friss hírek