Kiszorulnak a francia halászok a brit vizekről

Annick Girardin, a francia kormány tengerészeti ügyekért felelős minisztere, csütörtökön úgy vélte, hogy a Nagy-Britannia és Franciaország között hónapok óta tartó halászati vitában Jersey önkormányzata továbbra sem kíván együttműködni a sziget környéki tengeri területekre halászati engedélyért folyamodó francia halászhajókkal.

„Mostanra teljesen egyértelművé vált, hogy Jersey nem tartja tiszteletben a Brexit-megállapodást, sőt, bebizonyította, hogy nem kíván együttműködni velünk” – fogalmazott a tárcavezető egy halászati szakmai találkozón a nyugat-franciaországi Saint-Pol-de-Léon településen.

Emlékeztetett arra, hogy 46 kérelemre még mindig nem adott választ a brit fél, és 52 engedély pedig október 31-én elvesztette érvényességét, így ezek a halászhajók nem léphetnek be a Jersey körüli tengeri területekre.

Annick Girardin azt is bejelentette, hogy a kormány kártérítési tervet készít elő azon francia halászhajók számára, amelyek nem kapják meg a szükséges halászati engedélyt a brit felségvizekre. A francia kormánytag azt kérte a francia hatóságtól, hogy fokozzák a brit hajók ellenőrzését a térségben, így próbálva nyomást gyakorolni Jersey-re.

Jersey önkormányzata az Egyesült Királyság és az Európai Unió kereskedelmi és együttműködési megállapodására (TCA) hivatkozva tavasszal új halászati engedélyezési rendszert vezetett be.

Ennek alapján a francia halászhajók akkor kaphatnak halászati engedélyt a térségben, ha igazolni tudják, hogy a múltban is tevékenykedtek a Jersey körüli vizeken. A vita tárgya jelenleg a britek és a franciák között az, hogy milyen jellegű igazolásokat kell bemutatni, illetve hányat.  

A normandiai partoktól 22 kilométerre fekvő, széleskörű önigazgatási jogkörökkel rendelkező, 108 ezer lakosú Jersey nem része az Egyesült Királyságnak, de a brit korona függő területei közé tartozik. Áramszükségletének 95 százalékát ugyanakkor három tengeralatti kábelen Franciaországtól kapja, így rendkívül érzékenyen érintené, ha Párizs a korábban kilátásba helyezett szankciók részeként valóban korlátozná energiaellátását.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Francia források szerint Jersey önkormányzata eddig csaknem 220 végleges engedélyt adott ki francia halászhajóknak. A francia kormány, amely valamelyest csökkentette a követeléseit, még legalább 150 engedélyt kér. A megoldás érdekében Párizs elsősorban azon halászhajók számára tartja elsődlegesnek az engedély megadását, amelyek gazdasági túlélése a brit vizeken történő halászaton múlik.

„Miután önöknek arra van szükségük, hogy tudják, mi lesz a jövőben, őszinte leszek önökkel, fel kell készülni a veszteségekre” – jelentette ki Annick Girardin a francia halászok előtt. A tárcavezető szerint az előzetes becslések szerint 40-60 millió eurós kártérítés kifizetésével számol a kormány azon halászok számára, akik nem fognak tudni ezentúl a Jersey körüli vizekre kihajózni. Az összeget Párizs a Brexit következményeinek kompenzálására szánt európai alapból kívánja finanszírozni.

Forrás: MTI / Kitekintő

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »