Brutális áremelkedésekkel jár az elektromos átállás

Jelentősen drágulhatnak a német ipar termékei, az autógyártók akár tíz százalékkal emelhetik áraikat a Handelsblatt című német üzleti lap hétfői összeállítása szerint. A Coface hitelbiztosító szerint is nőni fognak az árak az elektromos járművekhez és azok akkumulátoraihoz használt fémek iránti növekvő kereslet miatt.

A német feldolgozóiparban egyre nagyobb gond a nyersanyagok magas ára és a szállítási költségek gyors emelkedése, és sok vállalkozás arra készül, hogy a nyereségesség védelmében árat emeljen. Erről számolt be a Handelsblattnak mások mellett az egyik legnagyobb szereléstechnikai vállalat, a Würth csoport igazgatótanácsának elnöke, Robert Friedmann, aki elmondta, hogy az alapanyagok piacán mutatkozó feszültségek miatt termékeik további 5 és 15 százalék közötti drágulásával lehet számolni.

A gyártókra nehezedő nyomás mértékét jelzi, hogy az egyik leggyakrabban használt ipari fém, a réz az utóbbi egy évben 50 százalékkal drágult, a kőolaj ára 60 százalékkal emelkedett, a nemzetközi tengeri szállítmányozásban pedig 17. hete folyamatosan emelkednek a fuvardíjak.

Egyes szektorokban más tényezők alakulása is áremelést jelez előre. Az autóiparban például rohamosan növekvő kereslet áll a szűk kínálattal szemben, ami lehetőséget ad a gyártóknak, hogy csaknem húsz éve először jelentősen emeljék áraikat. Így az új autók 4 és 10 százalék közötti drágulásával kell számolni Németországban az idén – áll a Handelsblatt összeállításában.

A többi között hozzátették, hogy az ipari termékek árának emelkedése tovább növeli az inflációt. A fogyasztói árak éves emelkedésének üteme akár az 5 százalékot is elérheti 2021 végén – írták, felidézve, hogy júliusban az előző havi 3,2 százalékról 3,8 százalékra, 1993 decembere óta a legmagasabbra emelkedett az infláció.

A Coface is áremelkedést vár

A nemzetközi hitelbiztosító hétfői közleményében jelezte: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az idei második negyedévben az uniós autópiacon eladott új autók 7,5 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, míg három éve, 2018-ban 2,7 százalékos volt a részesedésük. Az elektromos autók szegmense folyamatosan nő globális szinten is, 2020-ban 13 százalékos volt a részesedésük a 2019-es 8 százalékhoz képest.

A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint a személyautók értékesítése 6 százalékkal esett vissza 2020-ban, miközben az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal nőtt, elsősorban az európai kereslet miatt.

A 2021-es BMW iX elektromos modell. Forrás: BMW Global

A villanyautó-vásárlásokhoz sok ország ad állami támogatást, ez pedig fokozza a keresletet. A Coface szakértői azonban kiemelik, hogy ezek a trendek jelentősen növelik az autók gyártásához szükséges olyan fémek iránti keresletet, mint a lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, a ritka földfémek, az alumínium vagy a réz.

Több tízkilónyi, vagy esetenként akár több száz kiló fém szükséges az akkumulátorok gyártásához, különösen alumínium, ami az akkumulátor tömegének a felét teszi ki, amit a réz, a grafit és a nikkel követ. Az alumíniumot nemcsak az akkumulátorok gyártásához használják, hanem az autó más részein is, mint a karosszéria váza, vagy a belső panelek, mivel kicsi a súlya és hatékony védelmet tud nyújtani egy ütközés esetén. A réz elengedhetetlen az akkumulátorok gyártásához, de elektronikai beszállítók is használják, akiknek új hálózatot kell építeniük, hogy alkalmazkodjanak az elektromos járművek által támasztott energiaigényhez.

A Coface várakozásai szerint a nikkel, az alumínium és a réz ára 34, 25 és 47 százalékkal emelkedhet 2021-ben az előző évi szinthez képest, emellett a kereslet is jelentősen nő majd 2020 és 2050 között.

A Coface magyar szakértői szerint az elektromos autók jelenleg még szerény, de fokozatosan növekvő piaci részesedése a magyar gazdaságra negatív hatást gyakorolhat, mert a magyar GDP alakulása nagyban függ az autószektor teljesítményétől. Ennek a magyarázata a hitelbiztosító szakértői szerint, hogy a hagyományos, dízel- és benzinmotorral szerelt autók összeszerelése bonyolultabb, több alkatrészt és több emberi erőforrást igényel. Ez a tényező nemcsak a magyarországi autógyárakat, hanem a teljes beszállítási láncot érinti. Kiemelték ugyanakkor, hogy lehetőséget is jelenthet a magyar autóágazat számára az elektromos autók térnyerése; új, magasabb hozzáadott értékű feladatokat igénylő munkahelyeket is teremthet a folyamat.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI

Friss hírek