A nulla kibocsátású mobilitást sürgeti az EB

Az Európai Bizottság javaslatcsomagot fogadott el annak érdekében, hogy az Európai Unió éghajlat-, energia-, földhasználati, közlekedési és adózási politikája alkalmas legyen arra, hogy 2030-ra az üvegházhatásúgáz-kibocsátás legalább 55 százalékkal csökkenjen az 1990-es szinthez képest – közölte Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben.

Ursula von der Leyen sajtótájékoztatóján elmondta, az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentése a következő évtizedben elengedhetetlen ahhoz, hogy Európa 2050-re a világ első éghajlatsemleges kontinensévé váljon.

A javaslatok a kibocsátáskereskedelem alkalmazására az új szektorokban és a meglévő uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer szigorítására, a nagyobb energiahatékonyság érdekében a megújuló energia fokozott használatára, az alacsony károsanyag-kibocsátású közlekedési módok bevezetésének támogatására, valamint a szükséges infrastruktúra és a megfelelő üzemanyagok gyorsabb bevezetésére összpontosítanak. Összehangolják az adópolitikákat az uniós zöld megállapodás célkitűzéseivel, és azokat a jogalkotási eszközöket összegzi, amelyek az európai éghajlatvédelmi törvényekben elfogadott célok teljesítését segítik, és alapvetően alakítják át az európai gazdaságot és társadalmat egy méltányos, zöld és virágzó jövő érdekében – mondta az uniós bizottság elnöke.

Noha az elmúlt 16 évben 42,8 százalékkal csökkent a villamosenergia-termelésből és az energiaigényes iparágakból származó kibocsátás, az uniós bizottság a teljes kibocsátási határérték további csökkentését és az éves csökkentési arány növelését, illetve a légi közlekedés ingyenes kibocsátási egységeinek fokozatos megszüntetését javasolta. A brüsszeli testület új kibocsátáscsökkentési célokat határozott meg a tagállamok számára az épületekre, a közúti és belföldi tengeri szállításra, a mezőgazdaságra, a hulladékgazdálkodásra és a kis ipari ágazatokra. Az egyes tagállamok eltérő kiindulási pontjait és kapacitásait figyelembe véve ezek a célértékek az egy főre jutó GDP-n alapulnak – tették hozzá.

Az uniós bizottság előírná azt is, hogy 2030-ra az energia 40 százalékát megújuló energiaforrásokból kell előállítani, illetve kötelező éves célt határozott meg a teljes energiafelhasználás és a kibocsátások csökkentésére, valamint az energiaszegénység kezelésére.

Az Európai Bizottság el kívánja érni, hogy 2030-ra az új személygépkocsik átlagos kibocsátása 55 százalékkal, 2035-re pedig 100 százalékkal csökkenjen a 2021-es szintekhez képest. Ennek eredményeként a 2035-től nyilvántartásba vett valamennyi új személygépkocsi kibocsátásmentes lesz – emelték ki.

Annak biztosítására, hogy a járművezetők Európa-szerte megbízható hálózatban tudják feltölteni járműveiket, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló felülvizsgált rendelet elő fogja írni a tagállamok számára, hogy a kibocsátásmentes gépkocsik értékesítésével összhangban bővítsék a töltőkapacitásukat, valamint hogy elektromos és hidrogén-töltőállomásokat telepítsenek a főbb autópályákon, egymástól meghatározott távolságokra. Az elektromos töltés esetén 60 kilométerenként, hidrogénes feltöltés esetén 150 kilométerenként.

Mivel a légi közlekedésben és a tengeri közlekedésben használt üzemanyagok jelentős szennyezést okoznak, a bizottsági javaslat célzott intézkedéseket javasolt a kibocsátáskereskedelem kiegészítésére. A bizottság szerint a légi járművek és a hajók számára biztosítani kell a tiszta elektromos energiához való hozzáférést a főbb kikötőkben és repülőtereken.

A ReFuelEU nevű uniós légiközlekedési kezdeményezés pedig arra fogja kötelezni az üzemanyag-ellátást végző vállalkozásokat, hogy nagyobb arányban keverjenek fenntartható légijármű-üzemanyagokat, beleértve az alacsony szén-dioxid-kibocsátású szintetikus üzemanyagokat, úgynevezett e-üzemanyagokat az EU repterein használatos légijármű-üzemanyagokba. Ehhez hasonlóan, a FuelEU nevű tengerészeti kezdeményezés ösztönözni fogja a fenntartható tengeri közlekedésben használt üzemanyagok és a kibocsátásmentes technológiák elterjedését azáltal, hogy felső határt állapít meg az európai kikötőkbe befutó hajók által felhasznált üzemanyag üvegházhatásúgáz-tartalmára.

Az energiatermékekre vonatkozó adórendszernek a megfelelő ösztönzők meghatározásával védeniük és javítaniuk kell az egységes piacot, valamint támogatniuk a zöld átállást – közölte javaslatában uniós Bizottság.

Forrás: MTI/Kitekintő

Friss hírek

Gázellátás: ezt a telet bőven kihúzza Európa

Az elmaradt orosz földgázszállítások kétharmadát sikerült pótolni - elsősorban a korábbinál nagyobb mennyiségű cseppfolyósított földgáz (LNG) beszerzésével és a Norvégiából vezetéken érkező gázmennyiség növelésével -, így Európának a tél végéig szükséges földgáztartaléknál nagyobb készlete van - áll a Moody's Investors Service csütörtökön Londonban ismertetett szektorelemzésében.

Read More »

Tovább közeledik egymáshoz Ukrajna és az EU

Az Európai Unió központi intézményeinek és magasrangú vezetőinek kijevi látogatása azt jelzi, hogy Ukrajna komoly előrehaladást ért el az uniós tagság felé, és üzenet a befektetőknek, hogy Ukrajna tovább fog haladni ezen az úton - jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke csütörtökön Kijevben, az EU és az ukrán kormány együttes ülésén.

Read More »