Csúnya dolgok bukkantak elő a Boeing belső levelezéséből


A rovat támogatója az XTB

Három százalékkal 768-ra növelte 2019-ben eladott gépeinek számát az egy évvel korábbihoz képest az Airbus, miközben a Boeing továbbra sem jutott a MAX-botrány végére, sőt, a legújabb információk szerint már 2016-ban tudtak a problémákról. Legalábbis ez derült ki azokból a belső, tesztpilóták által küldött e-mailekből, melyek a gyártót érintő vizsgálatok miatt kerültek most nyilvánosságra.

A két nagy repülőgépgyártó versengésében 2019 egyértelműen az Airbus fölényét hozta. Annak ellenére, hogy a Boeing az év elejei megrendelések tekintetében még nyerésre állt, a 737 MAX-botrány elhúzódása miatt év végén már a cég vezérigazgatója Dennis Muilenburg is lemondásra kényszerült.

Ez azonban csak egy üzenet volt a befektetők felé, annak jelzésére szolgált, hogy a Boeing mindent megtesz annak érdekében, hogy kilábaljon a válságból. Ehhez azonban kevés egy vezetőváltás, a 737 MAX gépek repülési engedélyének visszaszerzése lenne az első lépés felfelé – ez azonban továbbra is várat magára.

Ráadásul a két légikatasztrófa (az indonéz Lion Air, majd az etióp nemzeti légitársaság gépe zuhant le, feltehetően egy új szoftver hibás működése következtében) miatt a gépeket érintő vizsgálatok újabb és újabb kellemetlen perceket hoznak a vezetőség számára.

A tesztpilóták levelezései mindent elárulnak

A vizsgálatok során, melyek azt a célt szolgálják, hogy a MAX gépek szabályosan kaptak-e repülési engedélyt a gyártás beindulásakor, a Boeing-et kötelezték, hogy az amerikai törvényhozók és a légügyi hatóság számára küldje el a belső levelezéseket is. Ezekből került most nyilvánosságra egy csokor, melyek gyakorlatilag azt bizonyítják, hogy a Boeing a költségek alacsonyan tartása érdekében nem megbízható, alacsony minősítésű beszállítókkal dolgozott, az engedélyeztetési folyamat során pedig a “megúszás” módszerét alkalmazták.

Így fordulhatott elő, hogy a MAX gépeket nem új típusként, hanem a 737NG “frissített” verziójaként jegyeztették be a hatóságoknál, amivel el tudták érni azt, hogy a MAX-gépeket vezető pilótáknak ne kelljen szimulátoros képzésen részt venniük – elég volt egy rövid számítógépes oktatást végigülniük.

Hasonló elven, frissítésként bemutatva vezették be azt a bizonyos szoftvert (MCAS) is, amelyek vélhetően a két légikatasztrófát okozták.
Mindez egy 2013-as (!) levélből derült ki, melyben a szoftvert bemutató alkalmazott azt javasolja, hogy az MCAS-t egy meglévő, sebességszabályozó rendszer kiegészítéseként jelöljék meg, mert új szoftverként bonyolultabb és költségesebb lenne mind az engedélyeztetés, mind pedig a pilóták kiképzése.

Végül egy rövid, de sokatmondó vélemény az egyik tesztpilótától: “Ezt a gépet bohócok tervezték, akiket majmok ellenőriztek.

A nyilvánosságra került levelezésekre a Boeing ideiglenes vezérigazgatója, Greg Smith ennyit tudott reagálni: “Ezek a dokumentumok nem a Boeing legjobbját képviselik, az üzenetek hangneme és nyelvezete nem megfelelő.”

Azok tartalmát meg sem próbálták cáfolni.

További részletekért érdemes elolvasni a Bloomberg teljes cikkét, mely ide kattintva elérhető.

Az Airbus köszöni, jól van

Mindeközben az Airbus él és virul, és jó esély van arra, hogy azokat a megrendeléseket, melyeket a Boeing-nél az elhúzódó problémák miatt lemondanak, végül az Airbus fogja bezsebelni. Tavaly a legtöbbet, 654 darabot az A320-as család különböző verzióiból értékesítettek (ez éppen a 737 MAX versenytársa), ebben nagy szerepe volt a tavalyi dubaji légi szalonon bemutatott A321XLR típusnak, amelyből pár hónap alatt több százat adtak el. Az elmúlt évben 863 gépet adott át üzemeltetésre az Airbus, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, ezzel a világ legnagyobb repülőgépgyártója lett.

Mivel az átadások száma meghaladta a beérkező rendelésekét, az európai gyártó rendelésállománya 7482-re csökkent a 2018 év végi 7577-ről, de ha a Boeing-nek nem sikerül igen gyorsan visszaszereznie a MAX típusok repülési engedélyét, ez a szám gyorsan növekedésnek indulhat.

Forrás: Bloomberg / MTI / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Tovább puhítják Trumpot a támaszpontok átnevezése ügyében

A konföderációs katonai vezetőkről elnevezett támaszpontok átnevezését szorgalmazta Mark Milley tábornok, az amerikai vezérkari főnökök egyesített bizottságának vezetője csütörtökön egy kongresszusi bizottsági meghallgatáson. Milley leszögezte, hogy "nagyon komolyan" kell foglalkozni bizonyos jelképekkel: például a konföderációs zászlókkal, a szobrokkal és a katonai támaszpontok neveivel.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás