Csúnya dolgok bukkantak elő a Boeing belső levelezéséből

Három százalékkal 768-ra növelte 2019-ben eladott gépeinek számát az egy évvel korábbihoz képest az Airbus, miközben a Boeing továbbra sem jutott a MAX-botrány végére, sőt, a legújabb információk szerint már 2016-ban tudtak a problémákról. Legalábbis ez derült ki azokból a belső, tesztpilóták által küldött e-mailekből, melyek a gyártót érintő vizsgálatok miatt kerültek most nyilvánosságra.

A két nagy repülőgépgyártó versengésében 2019 egyértelműen az Airbus fölényét hozta. Annak ellenére, hogy a Boeing az év elejei megrendelések tekintetében még nyerésre állt, a 737 MAX-botrány elhúzódása miatt év végén már a cég vezérigazgatója Dennis Muilenburg is lemondásra kényszerült.

Ez azonban csak egy üzenet volt a befektetők felé, annak jelzésére szolgált, hogy a Boeing mindent megtesz annak érdekében, hogy kilábaljon a válságból. Ehhez azonban kevés egy vezetőváltás, a 737 MAX gépek repülési engedélyének visszaszerzése lenne az első lépés felfelé – ez azonban továbbra is várat magára.

Ráadásul a két légikatasztrófa (az indonéz Lion Air, majd az etióp nemzeti légitársaság gépe zuhant le, feltehetően egy új szoftver hibás működése következtében) miatt a gépeket érintő vizsgálatok újabb és újabb kellemetlen perceket hoznak a vezetőség számára.

A tesztpilóták levelezései mindent elárulnak

A vizsgálatok során, melyek azt a célt szolgálják, hogy a MAX gépek szabályosan kaptak-e repülési engedélyt a gyártás beindulásakor, a Boeing-et kötelezték, hogy az amerikai törvényhozók és a légügyi hatóság számára küldje el a belső levelezéseket is. Ezekből került most nyilvánosságra egy csokor, melyek gyakorlatilag azt bizonyítják, hogy a Boeing a költségek alacsonyan tartása érdekében nem megbízható, alacsony minősítésű beszállítókkal dolgozott, az engedélyeztetési folyamat során pedig a “megúszás” módszerét alkalmazták.

Így fordulhatott elő, hogy a MAX gépeket nem új típusként, hanem a 737NG “frissített” verziójaként jegyeztették be a hatóságoknál, amivel el tudták érni azt, hogy a MAX-gépeket vezető pilótáknak ne kelljen szimulátoros képzésen részt venniük – elég volt egy rövid számítógépes oktatást végigülniük.

Hasonló elven, frissítésként bemutatva vezették be azt a bizonyos szoftvert (MCAS) is, amelyek vélhetően a két légikatasztrófát okozták.
Mindez egy 2013-as (!) levélből derült ki, melyben a szoftvert bemutató alkalmazott azt javasolja, hogy az MCAS-t egy meglévő, sebességszabályozó rendszer kiegészítéseként jelöljék meg, mert új szoftverként bonyolultabb és költségesebb lenne mind az engedélyeztetés, mind pedig a pilóták kiképzése.

Végül egy rövid, de sokatmondó vélemény az egyik tesztpilótától: “Ezt a gépet bohócok tervezték, akiket majmok ellenőriztek.

A nyilvánosságra került levelezésekre a Boeing ideiglenes vezérigazgatója, Greg Smith ennyit tudott reagálni: “Ezek a dokumentumok nem a Boeing legjobbját képviselik, az üzenetek hangneme és nyelvezete nem megfelelő.”

Azok tartalmát meg sem próbálták cáfolni.

További részletekért érdemes elolvasni a Bloomberg teljes cikkét, mely ide kattintva elérhető.

Az Airbus köszöni, jól van

Mindeközben az Airbus él és virul, és jó esély van arra, hogy azokat a megrendeléseket, melyeket a Boeing-nél az elhúzódó problémák miatt lemondanak, végül az Airbus fogja bezsebelni. Tavaly a legtöbbet, 654 darabot az A320-as család különböző verzióiból értékesítettek (ez éppen a 737 MAX versenytársa), ebben nagy szerepe volt a tavalyi dubaji légi szalonon bemutatott A321XLR típusnak, amelyből pár hónap alatt több százat adtak el. Az elmúlt évben 863 gépet adott át üzemeltetésre az Airbus, 8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, ezzel a világ legnagyobb repülőgépgyártója lett.

Mivel az átadások száma meghaladta a beérkező rendelésekét, az európai gyártó rendelésállománya 7482-re csökkent a 2018 év végi 7577-ről, de ha a Boeing-nek nem sikerül igen gyorsan visszaszereznie a MAX típusok repülési engedélyét, ez a szám gyorsan növekedésnek indulhat.

Forrás: Bloomberg / MTI / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Nagy pénz, nagy foci – a világ leggazdagabb klubtulajdonosai

Az amerikai sportokkal ellentétben az európai sportkultúrában nincsen jelen a fizetési sapka fogalma, amely kiegyenlítené a csapatok költéseit, és kiegyensúlyozottabbá tenné a bajnokságokat. Így a jelenlegi piaci körülmények között egy futballcsapat sikerességének releváns tényezője, hogy mennyire gazdag a csapat tulajdonosa.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás