Sztrájkhullám jön a francia nyugdíjreform miatt

Sztrájkkal tiltakoznak pénteken a párizsi közösségi közlekedés dolgozói a francia kormány nyugdíjreformja ellen: a szakszervezetek és a párizsi tömegközlekedési vállalat, az RATP előjelzései szerint a kötelező minimum szolgáltatás 12 évvel ezelőtti bevezetése óta most először példátlan méretű fennakadásokra kell számítani.

A 14 párizsi metróvonalból tízen egyáltalán nem közlekednek pénteken a szerelvények, a többi négyen pedig csak a járatok negyede indul el, a buszjáratoknak pedig várhatóan csak az egyharmada. A közlekedésben jelentősek lesznek a fennakadások – közölte az RATP.

„Ez az első figyelmeztetés” – hangsúlyozta a munkabeszüntetést meghirdető három szakszervezeti tömörülés (Unsa, CGT, CFE-CGC), amelyek teljes mozgósításra szólítanak fel a kormány nyugdíjreformja ellen és a párizsi közlekedési dolgozók saját nyugdíjrendszerének megtartása érdekében.

Édouard Philippe miniszterelnök csütörtökön megpróbálta eloszlatni a „félreértéseket” a reform kapcsán. Az ágazatonkénti nyugdíjrendszer eltörlésének és az egységes nyugdíjrendszer bevezetésének menetrendjéről a gazdasági, szociális és környezetvédelmi tanács előtt elmondott beszédében bizalmat kért, valami társadalmi igazságosságot és több párbeszédet ígért.

A francia sajtó arra emlékeztetett, hogy az RATP-nél 2007. október 18-án volt utoljára a pénteken várhatóhoz hasonló megmozdulás, akkor is a nyugdíjrendszernek még Nicolas Sarkozy akkori államfő által meghirdetett reformja ellen. Aznap a vasutasok is munkabeszüntetést tartottak, a párizsi tömegközlekedés pedig szinte teljesen lebénult.

Az Emmanuel Macron államfő által tervezett nyugdíjreform lényege, hogy eddig a vállalatonként, illetve ágazatonként működő 42 féle nyugdíjrendszert egységesítenék. A 42 rendszer három nagy kategóriába sorolható: külön kategóriába tartoznak a közszolgálatban dolgozók (katonák, rendőrök, tanárok), egy másikba az állami vállalatok alkalmazottai, mint például a vasutasok vagy a tömegközeledési dolgozók, míg a harmadikba minden egyéb különrendszer, amelyek előnye, hogy figyelembe veszik az egy-egy adott munkakörrel járó fizikai igénybevételt – a tömegközlekedési dolgozóknál például az éjszakai munkát és azt, hogy a föld alatt folyik a munkavégzés.

Bertrand Hammache, a CGT-RATP szakszervezet főtitkára szerint az egységes nyugdíjrendszerrel nem egyszerűen megnőne a szolgálati idő hossza, hanem a járulék összege is magasabb lesz. A tömegközlekedési dolgozók úgy vélik, hogy a foglalkozásuk egyetlen előnye a saját nyugdíjrendszer.

A tiltakozók azt is kifogásolják, hogy az egységes nyugdíjrendszer bevezetésekor a nyugdíjalapot nem az utolsó hat havi fizetés, hanem a teljes munkaviszony alatti kereset átlaga adná, ami alapján feltételezhető, hogy több száz euróval csökkenni fog a nyugdíj összege.

A Le Parisien című napilap számítása szerint egy 55 és 57 éves kora között nyugdíjba vonuló metrósofőr jelenleg 2500 eurós nyugdíjra számíthat, s ez 20-30 százalékkal csökkenhet a reform után.

Jövő hétfőn az ügyvédek, a pilóták, a légiutaskísérők és az egészségügyi dolgozók terveznek Párizsban tüntetést a saját rendszereik megőrzésére, szeptember 21-én az FO szakszervezet, szeptember 24-én pedig a CGT hirdet menetet a nyugdíjreform ellen.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »