Újra el fogják adni a szennyezett orosz olajat

Tározókban és tankerekben helyezik el a szennyezett orosz kőolajat, míg tiszta olajjal keverve a finomítók számára ismét feldolgozhatóvá válik. Legalább tíz olajtanker várakozik európai kikötőknél mintegy egymillió tonna szennyezett orosz kőolajjal megrakva, ami „rendes” áron 500 millió dollár piaci értéket képvisel.

Az orosz kőolajat nagy olajpiaci kereskedőházak vásárolták meg európai olajfeldolgozó cégek számára, amelyek azonban a szállítmányokban kimutatott szerves klórvegyület miatt nem hajlandóak a tételeket átvenni. Az oroszországi szállítási rendszerekbe bejutott, az olaj kitermelésekor használt szerves klórvegyület ugyanis veszélyt jelent az olajfinomítók berendezéseire.

A szennyeződést április végén fedezték fel a német, lengyel, cseh, szlovák, magyar, ukrán és belorusz felvevőállomásokat ellátó Barátság kőolajvezetékben. A szállítmányokban akkor a szerves klórvegyület 150-330 ppm-es (milliomod rész) koncentrációját mutatták ki az átlagos 1-3 ppm és a maximálisan megengedett 10 ppm helyett. 

A Barátság kőolajvezeték napi egymillió hordó, a globális olajfelhasználás egy százalékának megfelelő mennyiséget szállít. A Barátság kőolajvezeték mellett szennyezettnek bizonyult a Szentpétervártól száz kilométerre nyugatra fekvő uszty-lugai olajterminálba érkező orosz nyersolaj is. A kikötő napi mintegy 500 ezer hordó olajat szállít a világpiacra, a terminálon havonta több mint húsz tankert hajóznak be. A Reuters hírügynökséget tájékoztató források szerint a kikötőben a vegyszer 60-75 ppm-es koncentrációját mérték.

Az uszty-lugai kikötőből származó eladatlan szállítmányok felhalmozódása kereskedők véleménye szerint ellátási problémákhoz vezethet Európában, és a finomítókat termelésük visszafogására kényszerítheti. A berendezésekre jelentett kockázat miatt ugyanis a szennyezett olajat a finomítók még nagy árengedménnyel sem hajlandóak átvenni.

A tankerekben és tározókban felhalmozódó tételek ugyanakkor lehetővé teszik a szállítási infrastruktúra megtisztítását a szennyeződéstől. A már szennyezett tételek felhígítása tiszta nyersolajjal pedig időigényes folyamat, nagy tározókapacitásra van hozzá szükség és magas költségekkel jár.

A legnagyobb európai tározókomplexum, az amszterdam-rotterdam-antwerpeni olajterminál például a Reuters hírügynökség kereskedői körökből származó információi szerint 50 ppm koncentráció felett nem hajlandó szerves klórvegyülettel szennyezett olajat átvenni. 

Orosz olajipari illetékesektől származó információk szerint a Barátság kőolajvezetékből a szennyezett olajat vasúton a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőjébe, a Transznyeft tározóiba szállítják.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI/Reuters

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »