Most egy vasúti projekt miatt feszült egymásnak a két olasz kormánypárt

A római kormány továbbra sem hozott döntést a Lyon-Torinó közötti nagysebességű vasútvonal olaszországi szakaszának megépítéséről, amelyet az Öt Csillag Mozgalom (M5S) ellenez, a Liga pedig támogat – jelentette be Giuseppe Conte olasz miniszterelnök csütörtök esti sajtótájékoztatóján.

Conte elismerte, hogy “patthelyzet” alakult ki, és az infrastrukturális befektetés költsége “erős kétségeket” vetett fel a kormánypártok között. Az olasz kormányfő hozzátette, hogy Rómának a francia kormánnyal és az Európai Unióval kell megvitatnia a kérdést.

A sajtótájékoztatót, amelyen a miniszterelnök a végleges döntés bejelentését ígérte, nagy várakozás előzte meg. Ehelyett a Conte elismerte, hogy a kormánypártok továbbra sem tudtak megállapodni. Elemzők kiemelték, hogy a kormányfő most az egyszer nem maradt semleges az M5S és a Liga közti vitában, ugyanis bejelentette, hogy ő maga is kételkedik a költséges beruházás szükségességében. Ezzel az M5S mellett foglalt állást.

A római kormánynak hétfőig kell döntenie a nagysebességű vasútvonal (olasz nevének rövidítésével TAV) olaszországi szakaszára kiírt, 2,3 milliárd euró értékű pályázatok elindításáról. Ellenkező esetben Olaszország 800 millió eurós EU-s forrástól esne el, amelyből 300 milliót Brüsszel azonnal megvonna.

A közlekedési útvonalra az M5S határozott nemet mond. A másik kormánypárt, a Liga támogatja: Matteo Salvini, a Liga vezetője szerint többe kerül a beruházás lemondása mint a megépítése.

Az 5. számú európai közlekedési folyosóhoz tartozó Lyon-Torinó közti nagysebességű vasútvonal terve 1990-re nyúlik vissza. A kétoldalú beruházásról Párizs és Róma 2016-ban írta alá az utolsó megállapodást, amelyet az olasz parlament 2017-ben ratifikált. A nagyszabású beruházás 8,6 milliárd euróba kerül, amelynek egy részét az EU finanszírozza.

A vasútvonal olaszországi Alpokon keresztül haladó szakaszának megépítése ellen az ott élők és az olasz természetvédő csoportok a kezdettől fogva tiltakoztak. Az úgynevezett NoTAV mozgalom tömegdemonstrációkkal és egyéb akciókkal próbálta megakadályozni az olaszországi alagutak fúrását, és a völgyeken átvezető sínvonalak lefektetését.

A környezetvédő civil mozgalomból párttá lett M5S sokáig karöltve haladt a NoTAV csoportokkal. Tavalyi kormányra kerülése óta a párt álláspontja viszont többször változott. Az utóbbi időben – támogatottságának jelentős csökkenése miatt – az M5S ismét szembeszegült a vasútvonal megépítésével, és ezzel egy időben szembehelyezkedett a projektet támogató másik kormánypárttal, a Ligával is.

Luigi Di Maio, az M5S vezetője cáfolta, hogy a viták akár kormányválsághoz vezethetnek, ugyanakkor azt elismerte, hogy a “helyzet nagyon nehéz”. Matteo Salvini megjegyezte, hogy a projektet módosítani lehet, de Olaszországnak szüksége van korszerű infrastruktúrára. “Nem azért választottak meg, hogy leállítsam a beruházásokat, hanem azért, hogy ösztönözzem őket” – jelentette ki. Olasz sajtóértesülések szerint Salvini azt is mondta, hogy a római kormány így nem tud tovább dolgozni.

Az olasz közvéleményt is foglalkoztató, de főleg az M5S szavazóit közelről érintő beruházás okozza az első “komoly” feszültséget az M5S-Liga kormányban a május végi európai parlamenti választások előtt.

Forrás: MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Közösen építenek új generációs vadászgépet a németek, a franciák és a spanyolok

Franciaország és Németország mellé Spanyolország is csatlakozott az új generációs repülőgép-fejlesztési programhoz (SCAF): az erről szóló megállapodást hétfőn írták alá az 53. párizsi nemzetközi repüléstechnikai kiállítás nyitónapján a Párizstól északra fekvő Le Bourget-i repülőtéren. Az új vadászbombázó a tervek szerint 2040-ben válthatja a Rafale és az Eurofighter gépeket.

Read More »

A Kreml szerint fennáll a kiberháború lehetősége az USA és Oroszország között

Elméletileg fennáll a kiberháború lehetősége az Egyesült Államok és Oroszország között - jelentette ki hétfőn Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arra a The New York Times című amerikai napilapban két napja közölt értesülésére reagálva, amely szerint legkésőbb 2012 óta felélénkült az amerikai szakszolgálatok azon törekvése, hogy vírust juttassanak be az orosz energiarendszerbe.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás