A brit jegybank nem sokat tehetne a megegyezés nélküli Brexit esetén

A Bank of England kormányzója szerint a brit jegybank nem sokat tehetne a brit gazdaság megsegítésére abban az esetben, ha Nagy-Britanniának nem sikerülne megállapodást elérnie az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

Mark Carney, aki a Bank of England több más vezetőjével együtt kedden a londoni alsóház pénzügyi bizottságnak meghallgatásán vett részt, kijelentette: a megállapodás nélküli Brexit nem a tíz évvel ezelőtti pénzügyi válság újabb fordulója lenne, hanem reálgazdasági szintű sokkot okozna a brit gazdaságban. Hozzátette: a pénzügyi válság idején a Bank of England a világ más nagy jegybankjaival együtt központi szerepet játszott a kárelhárításban, ám az esetleges megállapodás nélküli Brexit reálgazdasági sokkja közepette csak mellékszereplő lehetne.

Michael Saunders, a Bank of England közgazdásza és monetáris tanácsának egyik tagja az alsóházi meghallgatáson úgy fogalmazott: ha Dover árukikötőjében a megállapodás elmaradása miatt torlódások alakulnak ki, “azt nem lehet kamatcsökkentéssel orvosolni”. Saunders hozzátette: ha megállapodás híján az EU-val folytatott brit kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép életbe – ami vámokat és vámvizsgálatokat jelentene -, az súlyos ellátási oldali sokkot okozna a brit gazdaságban.

Mark Carney jegybanki kormányzó ehhez kapcsolódva hangsúlyozta: a nagy, fejlett ipari gazdaságokban igen ritkák az ilyen jellegű sokkok, ezért kevés a tapasztalat arra, hogy monetáris eszközökkel egy ilyen sokk miként kezelhető. Ugyanezekkel az érvekkel hívták fel a figyelmet a megállapodás nélküli Brexit súlyos növekedési és termelési kockázataira nagy londoni elemzőházak és üzleti szervezetek.

A The UK in a Changing Europe (Az Egyesült Királyság a változó Európában) nevű, elsősorban az Európai Unió és Nagy-Britannia gazdasági-kereskedelmi kapcsolatrendszerének kutatására szakosodott londoni elemzőműhely legutóbbi tanulmánya szerint a 2007-2008-as pénzügyi válság idején a brit pénzügyi rendszer kis híján összeomlott, és csak a Bank of England által a bankrendszerbe juttatott likviditásinjekció akadályozta meg a teljes szektorszintű csődöt.

A ház szerint azonban most nincs olyan intézmény, amely ugyanígy készen állna a kereskedelmi rendszer megvédésére megállapodás nélküli Brexit esetén, és ebben a helyzetben egyértelműen lehetséges – bár nem elkerülhetetlen – akár súlyos recesszió kialakulása is a brit gazdaságban.

A tanulmány szerint a megállapodás elmaradása az újonnan szükségessé váló vámellenőrzések miatt óriási terhet róna a brit vámhatóságokra és a kikötőkre, repülőterekre is – jelentős adminisztratív költségtöbbletet okozva. Számos brit cég kényszerülne például eredetigazolási dokumentumok kiállítására, és az elemzés szerzőinek becslése szerint ez önmagában 4-15 százalékot adna hozzá egy-egy áruféleség termelési költségeihez.

A délkelet-angliai Dover kikötőjét mindez különösen súlyosan érintené, mivel a Doveren átáramló kereskedelmi forgalom csaknem teljes egésze az Európai Unióval folyik. A modellszámítások arra vallanak, hogy ha mindössze két perccel növekszik az összes kamion által Doverben eltöltött idő, az is 47 kilométeres folyamatos torlódást okozna a kikötőbe vezető M20-as autópályán – állt a The UK in a Changing Europe tanulmányában.

Áruforgalmi káoszra készülnek a brit-francia határon

A japán Honda autóipari konglomerátum brit érdekeltségének szakértői a londoni alsóház előző meghallgatásán elmondták: a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek a kamionok az uniós beszállítóktól származó részegységekkel, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges készlet van.

A Honda szakértői szerint ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font halmozott éves veszteséget okozna a cégnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.

Forrás: MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

A gazdaságra is veszélyt jelent az új kínai koronavírus-járvány

A gazdasági növekedés a - szintén Kínából indult - súlyos akut légzőszervi szindróma (SARS) kitörése után is megtorpant 2003-ban. Az a járvány közel 800 életet követelt. A szigorúbb megelőző intézkedéseket azonban ezúttal egy potenciálisan fertőzőbb koronavírus ellensúlyozza. Ráadásul a világ második legnagyobb gazdasága a globális növekedés sokkal nagyobb részét teszi ki most, mint 2003-ban. Nem csoda hát, ha a befektetők nyugtalankodnak.

Read More »

A túszul ejtett nemzet

Bár El Salvador nem háborús övezet, akár az is lehetne. Az apró közép-amerikai országban ugyanis az MS-13 és a La 18 rivális bandák irányítják és befolyásolják az élet minden aspektusát, ami miatt a világ egyik legveszélyesebb helyének számít.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás