Ötven évnyi fejlődés az új Focusban (x)

Éppen ötven éve jelent meg az európai piacon a Ford Focus elődmodellje, a Ford Escort. Ennek nyomán egy kis visszatekintést nyújtunk, és az Escort-Focus modellek példáján nézzük meg, mennyit is fejlődött az autóipar az elmúlt öt évtizedben.

Az első generációs Escort gyártása elsőként Angliában kezdődött meg 1967 utolsó hónapjaiban, míg az Európa kontinentális részére szánt balkormányos változatok gyártása 1968 szeptemberében indult be Genkben, Belgiumban.

Az 1968-as Escorton láthatunk néhány olyan megoldást, ami mai szemmel nézve már furcsának tűnik, de az autógyártás akkori korszakának abszolút jellemzője volt. Ilyen például a visszapillantó tükrök elhelyezése, melyek nem a szélvédő mellett, hanem jóval előrébb, a motorháztető szélein találhatóak, a karosszéria sarkain elhelyezett fém lökhárítók vagy a 12-13 colos kerékméret.

Az 1968-as Ford Escort Mexico ; kép forrása: media.ford.com

Az autó mérete is sokat változott az évtizedek alatt, az Escort első generációjának hossza alig haladta meg a 4 métert, a második és harmadik generáció pedig még rövidebb is lett valamivel, hosszuk 3975, illetve 3907 mm volt. Összehasonlításképpen: a legfrissebb Ford Fiesta hossza 4040 mm, az új Ford Focus pedig 4378 mm hosszú, azaz kijelenthető, hogy egy egész kategóriát ugrott felfelé az autóipar az elmúlt 50 évben.

Még nagyobb a különbség, ha az egyes generációk súlyadatait tekintjük át: az 1968-tól gyártott Escort tömege 767 (!) kg volt, a második generáció 880 kg-ot nyomott, 2017-re pedig a Focus egy átlagos felszereltségi szinttel már 1350 kg-ra hízott. A megnövekedett súly persze indokolható, hiszen a mai autók kényelmi és biztonsági faktora nincs egy ligában a XX. században gyártott modellekkel, de az is tény, hogy a nagyobb súly változatlan feltételek mellett magasabb fogyasztást és több károsanyag-kibocsátást is jelent.

A szigorodó környezetvédelmi normák pedig úgy tűnik, ismét arra ösztönzik a gyártókat, hogy próbálják csökkenteni a járművek súlyát. Ez a trend a Fordnál is tapasztalható, az új Focus ugyanis könnyebb lett az elődjénél, átlagosan 88 kg-mal, ami nem kevés, és ezáltal már nem csak a fogyasztásnak tesz jót észrevétlenül, hanem a menettulajdonságokat is érezhetően javítja.

A technika terén sem kell szégyenkeznie a Focusnak, az új modellben már olyan funkciók érhetőek el, mint a Head Up Display, az adaptív sebességtartó sávközép technológiával, táblafelismerő és ütközésmegelőző rendszer vagy az intelligens sebesség asszisztens, mely automatikusan beállítja a jármű maximális sebességét az aktuális sebességkorlátozásnak megfelelően.

Szintén új funkció az ütközést követő fékezés, ami akkor lép működésbe, ha a jármű olyan erősen ütközik, hogy a sofőr várhatóan elveszíti uralmát az autó felett. A rendszer ekkor automatikusan fékez, hogy ezzel is csökkentse az autó mozgását.

  • Extrák a múltból
Az első generációs Escort prémium felszereltségű változatában olyan extrákhoz juthattak a vásárlók, mint a szőnyegborítás, a szivargyújtó vagy a vízhőfokmérő.

Az 1980-tól gyártott harmadik generációban jellemzően még mindig olyan extrák voltak választhatóak, melyek ma már a legtöbb autónál az alapfelszereltség részei, például a központi zár és az elektromos ablakemelő.

Klímaberendezést viszont Európában először csak az 1990-ben megjelenő, ötödik generációs Escorthoz lehetett rendelni.

A felnőtt utasok és gyermekek védelmében nagy szerepet játszik, hogy a Ford vadonatúj C2 padlólemezének alkalmazásával 40 százalékkal hatékonyabb lett az autó orr-részének energiaelnyelő képessége, valamint az, hogy a karosszériaszerkezet 33 százaléka ultranagy szilárdságú acélból és présedzésű, melegformázott bóracélból készül.

Az új Focus ráadásul nemcsak az autóban utazókat, hanem a környezetét is védi: gyalogos- és kerékpáros-észleléssel kiegészített ütközésre figyelmeztető rendszere felfedezi az autó előtti útszakaszon, vagy annak közelében tartózkodó embereket, sőt azokat is, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát és automatikusan fékez, ha gázolásveszélyt észlel, és a vezető nem reagál a figyelmeztetésre.

Fenti biztonsági újításoknak is köszönhető, hogy a Ford Focus maximális, 5 csillagos értékelést kapott a független törésteszt-intézet, az Euro NCAP vizsgálatán, így az egyik első jármű lett, ami az Euro NCAP, új, jóval szigorúbb tesztsorozatán ért el kiemelkedően magas pontszámot.

Az új Focusról részletes információkat a Ford Petrányi honlapján talál, amennyiben pedig élőben is szeretné megtekinteni a 2018-as, vadonatúj fejlesztésű Focust, látogasson el a Ford Petrányi budaörsi szalonjába, ahol akár egy tesztvezetésre is szívesen várják.

További információkért kérjük keresse a Ford Petrányi munkatársait az alábbi elérhetőségeken.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »