A Brexit-miniszter szerint megállapodás nélkül is működhet a kilépés

Nagy-Britannia akkor is sikert tud kovácsolni a Brexitből, ha nem jut megállapodásra az Európai Unióval EU-tagsága megszűnésének feltételrendszeréről – közölte pénteken a kilépési folyamat irányításáért felelős brit minisztérium vezetője.

Dominic Raab abból az alkalomból nyilatkozott, hogy a brit kormány pénteken újabb elvi útmutatókat tett közzé a Brexit-megállapodás elmaradása esetén várható változásokról. E tájékoztatók, amelyekből a Downing Street eddig 106-ot állított össze, minden esetben hangsúlyozzák, hogy “valószínűtlen” forgatókönyvekről van szó, mivel a brit kormány megegyezéses Brexitre számít.

Raab pénteki nyilatkozatában maga is leszögezte, hogy a kormány továbbra is elsődleges fontosságú feladatának tekinti egy jó megállapodás elérését az EU-val. Hozzátette ugyanakkor, hogy ha az Európai Unió “nem lesz ugyanolyan ambiciózus és gyakorlatias” ebben a kérdésben, mint Nagy-Britannia, és emiatt elmarad a megállapodás, Londonnak megvannak a tervei az ebből eredő kockázatok kivédésére, mérséklésére vagy kezelésére, és arra, hogy ebben az esetben is sikerre vigye a Brexitet.

A vasúttársaságokra vonatkozó kockázatok

A pénteken közzétett újabb kormányzati útmutatók kitérnek egyebek mellett arra, hogy Brexit-megállapodás híján az EU területén érvényüket veszítenék a brit vasútbiztonsági hatóság által a nagy-britanniai székhelyű, de az Európai Unióban is szerelvényeket közlekedtető vasúti vállalatoknak kiállított működési engedélyek.

A dokumentum szerint a brit kormány igyekszik kétoldalú megállapodásokra jutni Franciaországgal, Belgiummal és Hollandiával, de addig is arra biztatja a nagy-britanniai székhelyű vasúttársaságokat, hogy a “biztonság kedvéért” a lehető leggyorsabban folyamodjanak új, egyedi működési engedélyekért azokban az EU-országokban, amelyekben vasúti szolgáltatásokat nyújtanak.

Az útmutató nem nevez meg cégeket, de az a tény, hogy London a francia, a belga és a holland hatóságokkal tárgyal kétoldalú megállapodásokról, egyértelműen a Eurostar szuperexpresszeket, valamint a Le Shuttle jármű- és teherfuvarozó szerelvényeket üzemeltető vállalatok érintettségére utal.

A Eurostar Londonból Párizsba, Brüsszelbe és Amszterdamba, valamint számos köztes célállomásra közlekedteti csúcsidőben húszpercenként induló, 300 kilométeres óránkénti sebességgel haladó szuperexpresszeit, a Le Shuttle-szerelvények pedig a brit és a francia partok között közlekednek a Csatorna-alagúton.

Dominic Raab Brexit-miniszter pénteki nyilatkozatában mindazonáltal hangsúlyozta: az utazóknak nem kell “visszarettenniük” attól, hogy a brit EU-tagság március végén várható megszűnése utáni időszakra vásároljanak EU-célállomásokra szóló vasútjegyeket, mert a kormány azon dolgozik a francia, a holland és a belga hatóságokkal, hogy a vasúti utas- ás áruforgalom a Brexit után is folytatódhasson Nagy-Britannia és a kontinens között.

Mi lesz a külkereskedelemmel?

A pénteken közzétett útmutató kitér arra is, hogy Nagy-Britannia az Európai Unió tagjaként jelenleg 40 szabadkereskedelmi szerződés részese, és ezek 70 országra terjednek ki. A brit külkereskedelem 12 százaléka e külső országokkal kötött EU-szerződések hatálya alapján zajlik.

Az útmutató szerint egy megállapodás nélküli Brexit esetén a brit kormány olyan kétoldalú kereskedelmi egyezmények gyors megkötésére törekedne ezekkel a külső országokkal, amelyek a lehető legnagyobb mértékben hasonlítanak a jelenleg érvényes EU-szerződésekre. Ennek realitását azonban a kormányzó brit Konzervatív Párton belül is többem megkérdőjelezik.

A párt egyik legtekintélyesebb veteránja, John Major volt miniszterelnök a BBC televíziónak nyilatkozva nemrégiben kijelentette: amikor Nagy-Britannia kilép az Európai Unióból, elveszíti azokat a külső szabadkereskedelmi megállapodásokat, amelyeknek az EU tagjaként jelenleg részese, és ezek egyenkénti újratárgyalása akár évtizedekig is eltarthat.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A brit kormány korábban kiadott, felkészítő célú tájékoztatói arra is felhívták a figyelmet, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén:

  • a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat (erre egyébként korábban az Európai Bizottság is figyelmeztetett);
  • nem lenne garantálható a roamingdíj-mentes mobiltelefon-használat az EU-tagállamokba látogató brit állampolgárok számára;
  • valamint járművezetői jogosítványaik érvényességét sem feltétlenül ismerik majd el az uniós tagországok.

Forrás: MTI / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Ursula von der Leyen az EB új elnöke

383 szavazattal, 327 ellenében, 22 tartózkodás és egy érvénytelen szavazat mellett megválasztották Ursula von der Leyen német kereszténydemokrata politikust az Európai Bizottság következő elnökének az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén kedden.

Read More »

Von der Leyen gyakorlatilag mindent megígért az EP plenáris ülésén

Az Európai Unióban többet kell tenni az illegális bevándorlás csökkentése érdekében, küzdeni kell a szervezett bűnözői csoportok által működtetett embercsempészet ellen, védeni kell a menedékjogot, és támogatni kell a menekülteket, például humanitárius folyosók kiépítésével - jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöki posztjának várományosa, jelenlegi német védelmi miniszter kedden Strasbourgban.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás