A NAFTA átnevezése még akár be is válhat

A Trump-adminisztráció erőfeszítése a NAFTA újratárgyalására határozottan kiábrándító volt, egy mérgező folyamat, amelynek végterméke tulajdonképpen az eredeti megállapodás szerény módosításokon átesett új változata. Mindazonáltal az, hogy új nevet adtak az egyezménynek, zseniális politikai- és marketing húzásnak bizonyulhat.

A nevek nagyon fontosak, így a politikusoknak legalább annyi figyelmet kellene fordítaniuk rájuk, amennyit a vállalatoknak. Az Amazon, a Google és az Apple esetében például eleve az volt a cél, hogy ikonikus neveket alkossanak, amelyek minden bizonnyal segítenek ezeknek a cégeknek az értékesítésben és a piaci részesedésük fenntartásában.

Akkor mi a baj a NAFTA-val, amikor ez egy alapvetően szép, könnyen kimondható (és megjegyezhető) mozaikszó? Miért jobb az USMCA rövidítés?

Nos, itt fontos megemlíteni, hogy az amerikai igen büszke nép. Tehát valószínűleg sokaknak bökte a csőrét, hogy az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény nevében sehol nem jelenik meg a legnagyobb tag (az USA) neve. Sőt mi több, az Észak-Amerikára történő hivatkozás úgy hangzik, mintha az Egyesült Államokat „magába olvasztotta volna” egy nagyobb egység.

Az USMCA (azaz Egyesült Államok-Mexikó-Kanada Megállapodás) esetében ezzel szemben teljesen világos, hogy melyik ország az első.

Ez persze azt jelenti, hogy a sorrend most sértő lehet Mexikó, és különösen Kanada számára, ezek a kisebb és kevésbé erős országok azonban ettől függetlenül aláírják az új megállapodást. Chrystia Freeland kanadai külügyminiszter e kapcsán Shakespeare-t idézte: „Mit rózsának hívunk, bárhogy nevezzük, éppoly illatos.”

Az Egyesült Államok azonban még trükkösebb volt. Mint ahogy azt egyébként Trump is megjegyezte, az USMCA-t csak egyetlen betű választja el az USMC (United States Marine Corps – az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogsága) rövidítéstől. Természetesen a tengerészgyalogosoknak semmi közük sincs a nemzetközi kereskedelempolitikához, ám tekintve az emberek régóta fennálló bizalmát a hadseregben, a fegyveres erőre való „utalás” nem valószínű, hogy politikailag ártana az elnök kormányának. Ezen kívül egyesek az USCMA-val (United States Catholic Mission Association – az Egyesült Államok Katolikus Misszió Szövetsége), is összekeverhetik a kereskedelmi egyezmény új nevét, amely szintén pozitív véletlen.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A következő érv talán cinikusnak tűnhet: lehet, hogy éppen az volt a NAFTA egyik hibája, hogy a név könnyen kimondható és megjegyezhető volt. A szomorú valóság az, hogy a választók alapvetően nem szeretik a szabad kereskedelem eszméjét, ráadásul mind Barack Obama, mind Donald Trump aktívan kampányolt a NAFTA előző formája ellen. Tehát talán minden alkalommal, amikor az emberek meghallották a NAFTA nevét, eszükbe jutott, hogy mennyire nem kedvelik.

Az új névnek mindemellett van még egy előnye: sok politikus – különösen a demokraták – nyilvánosan NAFTA-ellenesek. A névváltozás viszont lehetőséget ad nekik arra, hogy újrafogalmazzák véleményüket, még akkor is, ha most, amikor Trump győzedelmeskedik, nem is akarják ezt megtenni.

Természetesen a kormányzati politikákat az alapján kell megítélni, amit tesznek, nem pedig a nevük alapján. De nem szabad alábecsülni egy név hatalmát, lévén azzal jelentősen befolyásolni lehet a közvéleményt.

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »