Mi lesz veled Marokkó? – Digitális bojkott egy igazságosabb társadalomért

A bojkottot kirobbantó fogyasztók április közepén Facebookon és Twitteren a “hadd rohadjon” és “hagyjuk megalvadni” hashtageket kezdték el terjeszteni – szükségességét pedig a radikális áremelésekkel magyarázták. A bojkott még mindig tart, a hatásai már látszanak, de ennek nem mindenki örülhet.

2018. április 20. történelmi nap Marokkó életében, ahogy a 19. század közepén Európában a passzív rezisztencia a politikai ellenállás egyik legsikeresebb formája volt, az információs társadalom korában a hashtagekkel terjedő politikai tartalmú üzenetek és az észak-afrikai ország társadalmának összetartozása egy hónap alatt megrengette a multinacionális vállalatok és a kormányzat világát.

A bojkottot kirobbantó fogyasztók annak szükségességét a radikális áremelésekkel magyarázzák (áprilisban az infláció elérte a 2,7%-ot, ami 2013 óta a legmagasabb érték), és április közepén Facebookon és Twitteren a “hadd rohadjon” és “hagyjuk megalvadni” hashtageket kezdték el terjeszteni. A bojkott során három nagyvállalatot, illetve azok termékeit vették célba:

  • a Centrale Danone gyártotta tejet, melynek tulajdonosa közel teljes mértékben a francia anyavállalat
  • az Afriquia SMDC-t, mely az ország vezető üzemanyag-elosztó társasága, és egyik tulajdonosa Aziz Akhannouch, jelenlegi Mezőgazdasági Miniszter
  • valamint az Eaux Minérales d’Oulmès ásványvizét.
A bojkott kevéssel a muszlimok legfontosabb hónapja, a Ramadán előtt kezdődött, amikor egyébként is tetőznek az élelmiszerek árak. A csatlakozók közül sokan említették indokként, hogy a termékeket ugyanannyiért lehet megvásárolni Franciaországban, mint Marokkóban, annak ellenére, hogy a fogyasztói árakkal a helyi fizetések nincsenek azonos arányban.

Bár a bojkott hatását nehéz mérni, szakértők úgy vélik, hogy a társadalom körülbelül 80 százaléka csatlakozott, és több, mint egy hónappal a kezdete után az is kijelenthető, hogy bizonyos mértékben elérte célját. 

Néhány nap után a bojkott reakciókat váltott ki mind az ellenzék, mind pedig a kormányzat oldaláról, az Istiqlal ellenzéki párt vezetője, Nizar Baraka támogatását fejezte ki a mozgalommal kapcsolatban, míg Aziz Akhannouch, Marokkó mezőgazdasági minisztere elítélte a megmozdulást és „bolondoknak” minősítette a csatlakozó állampolgárokat.

Később a bojkottban személyesen is érdekelt Akhannouch aggodalmát fejezte ki a célba vett vállalatok alkalmazottaival és családjaival szemben, megragadva az alkalmat arra, hogy az akció befejezésére szólítsa fel a marokkóiakat. A 2017-ben miniszterelnöknek választott El Othmani is csatlakozott a nyugtalankodó Akhannouchoz és kiemelte, hogy a 120.000 marokkói farmer 80 százaléka érintett a Centrale Danone-on keresztül a bojkottban, és a jövőben beláthatatlan gazdasági következményei lehetnek rájuk nézve az össztársadalmi megmozdulásnak.

Nem biztos, hogy megérte

Ezek a következmények pedig máris látszanak: a bojkott rövid távú hatása az volt, hogy a Danone először nyilvánosan kért elnézést, miután egyik igazgatójuk, Adil Benkirane hazaárulással vádolta meg a bojkottban résztvevőket, majd akciót indított és a Ramadán alatt 1 dirhammal levitték a tej árát (1 dirham = kb. 9 eurócent = kb. 29 forint).

Az Eaux Minérales d’Oulmès a bojkottra válaszul csökkentette ugyan a termékei árát, viszont közösségi média kampány hiányában a várt hatás elmaradt.

A gazdasági hatásokkal viszont nem biztos, hogy számoltak a bojkott támogatói, pedig azok sem maradnak el. A Danone bejelentette, hogy ettől a héttől kezdve a keresletcsökkenés miatt 30%-kal visszavágja a felvásárolt nyers tej mennyiségét, valamint nem hosszabbítanak meg egyes rövid távú munkaszerződéseket, azaz jónéhány tejipari dolgozó – legalább egy időre – munka nélkül marad.

A közösségi médiáról indult bojkott még nem ért véget, de a hatásai már látszanak. Az ország első bojkottja két dologra biztosan felhívta nemcsak Marokkó, de az egész világ figyelmét: lehetséges széleskörű társadalmi összefogást eszközölni egy könnyen leírható cél érdekében, de a közgazdaság törvényeit nem lehet hatósági árképzéssel vagy a vállalatokra kényszerített árakkal felülírni. A legjobb aktuális példa erre Venezuela helyzete.

Egy társadalmi összefogáson alapuló bojkottnak hasonlóan széleskörű hatásai vannak a vállalatok életére, a társadalomra és a gazdaságra nézve is. A jelenlegi marokkói bojkott ismételten a közösségi média életünkben betöltött szerepére hívja fel a figyelmet. A mai digitális társadalomban az állampolgárok döntő többségét meg lehet szólítani Facebookon vagy Twitteren keresztül – egy olyan fejlődő társadalomban pedig, mint Marokkó, kifejezetten fontos szerepe van ennek a bojkottnak.

Nemcsak a fogyasztói társadalom szempontjából, hanem intézményi, demokratikus szempontból is: Marokkó társadalma kijelentette nem fél, nem fél a multinacionális vállalatoktól, nem fél a kormányzattól, a nehéz időkben pedig társadalmi különbségektől függetlenül, együtt tudják hallatni a hangjukat.

Forrás: Bloomberg / Morocco World News ; szemlézte: Paróczai Anikó

Felkapott hírek

Friss hírek

Közösen építenek új generációs vadászgépet a németek, a franciák és a spanyolok

Franciaország és Németország mellé Spanyolország is csatlakozott az új generációs repülőgép-fejlesztési programhoz (SCAF): az erről szóló megállapodást hétfőn írták alá az 53. párizsi nemzetközi repüléstechnikai kiállítás nyitónapján a Párizstól északra fekvő Le Bourget-i repülőtéren. Az új vadászbombázó a tervek szerint 2040-ben válthatja a Rafale és az Eurofighter gépeket.

Read More »

A Kreml szerint fennáll a kiberháború lehetősége az USA és Oroszország között

Elméletileg fennáll a kiberháború lehetősége az Egyesült Államok és Oroszország között - jelentette ki hétfőn Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arra a The New York Times című amerikai napilapban két napja közölt értesülésére reagálva, amely szerint legkésőbb 2012 óta felélénkült az amerikai szakszolgálatok azon törekvése, hogy vírust juttassanak be az orosz energiarendszerbe.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás