Kína alternatív valóságot hozott létre Venezuelában

A gazdasági válságban vergődő dél-amerikai országba ömlenek a nagy amerikai márkákra hasonlító, hamisított kínai termékek – a Head & Shoulders sampon például Hoed & Shouders néven fut, a Johnson’s új márkaneve pedig a Yahnsan’s.

Ezzel még nincs vége a furcsa nevű termékeknek, a Max Quottro női borotvák mellett helyet kap a venezuelai otthonokban az Aluays szárnyasbetét és a Convenrt fogkrém is, utóbbi nevében annyira ugyan nem, de csomagolásában annál inkább a Colgate termékét másolja.

Hoed & Shouders sampon egy caracasi üzletben. Kép forrása: Bloomberg / Fabiola Ferrero

Hoed & Shouders sampon egy caracasi üzletben. Kép forrása: Bloomberg / Fabiola Ferrero

A másolatok nevei olyanok, mintha az eredetieket megdolgozták volna egy aprítóval, de a csomagolás minden esetben feltűnően hasonlít az eredetire. Példának okáért a nehezen kiejthető Convenrt fogkrém a jól ismert Colgate piros-fehér színeivel hirdeti magát, de ha megfordítjuk a dobozt, láthatjuk: származási helyként Hongkong, Kuangtung vagy éppen Fucsieng tartomány van megadva.

A leírásokon gyakran nem is szerepel az összetétel, ha pedig igen, akkor csak távolról emlékeztet az eredetire. Habár minden jel arra utal, hogy ezek a termékek megszegik az olyan cégek szellemi tulajdonhoz való jogát, mint a Johnson & Johnson és a Procter & Gamble Co., a perek gyakran elmaradnak. A fejlődő országokban, mint például Venezuela ugyanis igen nehéz érvényt szerezni az ilyen jellegű követeléseknek.

A bóvlinak is lehet örülni

A bóvlik megjelenését szívesen vették a dél-amerikai országban. Habár ünneplésről azért nem lehet beszélni, az amerikai márkák nagyon távoli rokonai immár sűrűn sorakoznak a boltok polcain, melyek nemrég még teljesen üresek voltak.

A szocialista ország archaikus gazdasági irányítása miatt ugyanis olyan alapvető termékekben lépett fel hiány, mint a vécépapír, a kenyér és az antibiotikumok. Az, hogy a termékklónok még megfizethetőek is, már csak a hab a tortán, hiszen az országban őrült ütemű az infláció: a Bloomberg számításai szerint 4000 százalékos volt az elmúlt három hónapban.

Míg az eredeti, Head & Shouders 118 ezer bolívarba kerül (ha éppen lehet valahol kapni), addig a könnyen hozzáférhető Hoed & Shouders mindössze 32 ezer bolivar, ami egy caracasi ebéd fele. Nem is rossz, pláne, ha valóban elmúlik tőle a fejünk viszketése – zárul a Bloomberg írása.

További érdekes képek itt láthatóak.

  • Kapcsolódó cikkeink:

 

Forrás: Bloomberg

Friss hírek