Néhány hónappal az elnökválasztás előtt az orosz kormány kampányt indított, amelynek célja az elmúlt évek eredményeinek hangsúlyozott előtérbe állítása. A Reuters hírügynökség rendelkezésére álló dokumentumokból az tűnik ki, hogy elsősorban az energiaágazat nagy vállalatait vonták be a PR-akcióba.
Az energetikai minisztérium által összeállított és 45 vállalatnak megküldött útmutatóban részletesen rögzítik, hogy milyen PR-anyagokra gondolnak: elsősorban az új munkahelyek teremtésére, a tudományos sikerekre és az új infrastrukturális beruházásokra kellene összpontosítani. Ezenkívül a rendezőelveket is rögzítik, hogy miként és mikor kellene a feldolgozott témákat közreadni.
„Az élet az emberek többsége számára oldottabbá, kényelmesebbé és vonzóbbá vált, de sok példa nem kerül be a médiumokba” – fogalmaznak az útmutatóban. Éppen ezért az lenne a feladat, hogy kreatív és gondos munkával kiválogassák az ilyen példákat és felajánlják a médiumoknak.
A segédanyagot az energetikai minisztérium a múlt hónapban küldte meg olyan vállalatoknak, mint amilyen a Rosznyefty, a Lukoil vagy a Novatek. Az elnökválasztást nem említik egyértelműen a dokumentumokban. A cél, hogy pozitív hírek kerüljenek be a kommunikációs térbe. Az üzenetnek úgy kellene szólnia, hogy „az élet egyre jobb” és „milyen volt egykor és milyen ma”.
A dokumentumokon kívül a vállalatok PR-felelőseit is meghívták a minisztériumba, hogy megvitassák, miként tudnák a kormány kampányát támogatni. A tanácskozásra október 12-én került sor. A 45 vállalatból 17 állami, 28 pedig magáncég. A kezdeményezés Szergej Kirijenkótól az elnöki apparátus helyettes vezetőjétől származik. Sem Kirijenko szóvivője, sem az elnöki hivatal, de az energetikai minisztérium sem reagált az állásfoglalást szorgalmazó kérésre. Ugyancsak válasz nélkül maradt a 45 vállalat legnagyobbbjaihoz intézett megkeresés is.
- Korábban írtuk:
Nincsenek arra vonatkozó jelek, hogy más ágazatok vállalatainak is küldtek volna ilyen iránymutatásokat. Nem világos, hogy a vállalatok tartják-e magukat az irányelvekhez. A Reuters nem tudta kideríteni, hogy korábbi választások előtt voltak-e hasonló PR-kampányok.
A PR-akció előirányzatai nagyon részletesek, s részben a szocialista propagandakampányokra emlékeztetnek. A „győzelmeket és a vívmányokat” kell kiemelni, olyan üzemekről szóló történetek kerestetnek, „amelyekről el lehet mondani, hogy az állam segített nekik kilábalni a válságból, modern berendezésekkel modern termelést megvalósítani és a térség embereinek munkát adni.” Kívánatos lenne megemlíteni a cégek által támogatott kulturális és sportrendezvényeket is.
A pozitív történetek egyik példájaként említik a nyugat-szibériai Jevgenyij Kozmin bányászt, kinek csapata júliusban szénfejtési rekordot állított fel. Mindez emlékeztet Alekszaj Sztahanov bányászra, aki 1935-ben a Donyec-medencében állítólag az előírt tervnek csaknem a tizenötszörösét teljesítette, s utána évekig az elkötelezett szocialista munkás mintaképe volt.
Forrás: MTI/APA/Reuters