Szmog-díjat vezetnek be Londonban

Hétfőtől a leginkább szennyező dízelüzemű járművek vezetőit napidíj fizetésére kötelezik Londonban. Az ötlet Sadiq Khan polgármester legutóbbi kísérlete a légszennyezés akadályozására.

A 10 fontos T-charge (toxicity charge, azaz szmog-díj) a régebben gyártott, környezetszennyező gépjárművekre irányul. Ugyanis ezek az autók felelősek azért, hogy egész Európában Londonban a legszennyezettebb a levegő. Közel 8 millió ember él a város olyan részeiben, ahol a levegő minősége megsérti az Egészségügyi Világszervezet (WHO) irányelveit.

„A londoni közegészségügyi válság szégyenletes léptékével foglalkoznunk kell, lévén a levegőszennyezés ezrek korai halálát okozta. A T-charge bevezetése fontos mérföldkő azon úton, hogy ösztönözzük az autósokat: távolítsák el a szennyező, káros járműveket az utakról” – mondta Khan e-mailes nyilatkozatban.

A szmog-díj fizetésére a 2006 előtt gyártott dízelautók tulajdonosainak többségét kötelezik. Ez természetesen hozzáadódik a londoni dugódíjhoz, ami azt jelenti, hogy az autósoknak mostantól összesen 21,50 fontot kell fizetniük, ha ilyen járművet akarnak vezetni London belvárosában.

  • A londoni dugódíj
A londoni dugódíj (angolul: London congestion charge) egy olyan útdíj, amelyet London kijelölt területére behajtó gépjárművek után kell megfizetni. Fő céljai a forgalmi torlódások csökkentése, illetve forrásgenerálás a londoni közlekedési rendszer fejlesztéséhez. A rendszer 2003. február 17-én indult el London belvárosában, majd 2007. február 19-én nyugati irányban kiterjesztették. Bár nem ez az első városi útdíj az Egyesült Királyságban, bevezetésekor a legnagyobb volt, és ma is a világ legkiterjedtebb rendszerei közé tartozik. Világszerte számos város hivatkozik rá, amikor saját hasonló rendszerét tervezi. Minden nap 11,5 fontot kell fizetni minden díjköteles jármű után, amely reggel 7 és este 6 között behajt a zónába vagy azon belül közlekedik; a nemfizetés büntetést von maga után. Forrás: Wikipédia

A polgármesteri hivatal szerint az új illeték akár 34 000 járművet is érinthet havonta. A Transport for London honlapján mindenki ellenőrizheti, gépjárműve melyik kategóriába tartozik. A kategória megállapításához meg kell adni a gépjármű regisztrációjának időpontját és a jármű tömegét. Az oldal rendszám és gyártmány alapján is segítséget tud nyújtani. A honlap ezen kívül részletes tájékoztatást ad a díj mértékéről és az elmulasztott díjfizetés következményeiről.

A lépést az olyan szervezetek is üdvözölték, mint a British Heart Foundation és a Greenpeace:

„London most csatlakozik Párizshoz, Koppenhágához és sok más haladó szellemű városhoz annak érdekében, hogy sürgős lépéseket tegyen a szennyező dízelautók eltávolítására az utakról. A labda most a nemzeti kormányunk bíróságán van, hogy értelmesebb lépéseket tegyen annak érdekében, hogy csökkentsük Nagy-Britanniában az emberek egészségét súlyosan károsító levegőszennyezést” – mondta Rosie Rogers, a Greenpeace egyik aktivistája.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében is. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.

A briteknek valóban szükségük van a légszennyezés visszafogására, az Európai Bizottság ugyanis februárban egy utolsó figyelmeztetést adott ki Nagy-Britannia felé a légszennyezési normák megsértéséért. A légszennyezettség 16 körzetben haladja meg folyamatosan a határértékeket, többek között London, Birmingham, Leeds és Glasgow városokban. Tovább

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / BBC / Kitekintő / MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Folytatódhat Törökország szíriai offenzívája

Mevlüt Cavusoglu török külügyminiszter szerint sem Washington, sem Moszkva nem tett eleget az októberben kötött tűzszüneti megállapodásokban foglalt vállalásának, amely értelmében az Ankara által terrorszervezetként kezelt Népvédelmi Egységek (YPG) nevű kurd milícia - a tartós fegyvernyugvás érdekében - záros határidőn belül kivonul a határ menti sávból Észak-Szíriában.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás