Európa legutóbbi lépése a Google-lal szemben – a 2,7 milliárd dolláros rekordbüntetés a versenyellenes magatartásért – érthető, ugyanakkor megkérdőjelezhető. Ezért fennáll annak a veszélye, hogy ez fokozódó feszültséget okoz a két fél között.
Az Európai Bizottság azzal vádolta a Google-t, hogy visszaélt a keresőszolgáltatások piacán élvezett fölényével azáltal, hogy saját ár-összehasonlító szolgáltatásait előrébb, a versenytársakét pedig hátrébb sorolta a találatok között. A felismerést már eddig is évekig tartó huzavona előzte meg, és a harcnak még most sincs vége: a vállalat valószínűleg fellebbezni fog. Ráadásul tegyük hozzá, hogy ez az ügy csak egy a Google és az EU között folyamatban lévő viták közül.
Van valami furcsa abban, hogy az EU „versenyellenesnek” bélyegzi a céget, melynek keresési technológiája „hatalommal ruházta fel” a fogyasztókat, új hatékonysági szintekre növelve a versenyt az áruk és szolgáltatások szállítói között. A vállalatnak rengeteg riválisa van ezen a piacon, valamint elég kis játékosnak számít az Amazonnal szemben. Ezek alapján megkérdezhetnénk: mi itt a gond?
A probléma a következő: a Google keresési sikere egyértelműen monopóliummal ruházta fel a céget. Ugyanez vonatkozik más nagyvállalatokra az új digitális gazdaságban. A versenytársak kiütése nem feltétlenül sérti a fogyasztókat, sőt, az elején inkább pont hogy ellenkező hatást vált ki. Később, ha egyszer egy monopolista biztonságban érzi magát, a fogyasztók megfélemlítésére irányuló erőfeszítések lekövethetők.
Mivel a digitális gazdaság még mindig gyerekcipőben jár, kérdéses, hogy mely megközelítés – az Egyesült Államok engedékenysége vagy európai óvatosság – a helyes. Érdemes megjegyezni, hogy néhány nagy amerikai cég támogatja az EU kemény fellépését.
Ennek ellenére nehéz elfogadni azt a gondolatot, hogy a Google piaci ereje hamarosan megtámadhatatlan lesz. A digitális gazdaság üdvözli az újonnan érkezetteket, függetlenül attól, hogy a már bent lévő piaci szereplőknek tetszenek-e vagy sem. A Google a jövőben ugyanúgy elmozdulhat pozíciójából, mint elődje, a Yahoo. Onnantól, hogy nem sikerül megadni a felhasználóknak azt, amit akarnak, jobban teszi, ha vigyáz.
Ha a versenypolitika eltérő stílusait megfelelő határokon belül tartják, az nem kell hogy rossz dolog legyen: Európa jogosult saját szabályokat meghatározni, és majd az idő megmondja, hogy az amerikai vagy az európai fogyasztók profitálhatnak-e többet a digitális forradalomból. Időközben azonban alapvető fontosságú, hogy az ezen a téren tapasztalható nézeteltérések megszűnjenek az USA és az EU kereskedelmi politikájának egyéb vonatkozásaival kapcsolatban.
Ez ugyanis veszélyt jelent, különösen akkor, ha az EU felkelti azt a gyanút, hogy szabályozói rosszhiszeműen járnak el. Ahogy ezek az esetek előre haladnak, az európai szabályozóknak arra kell törekedniük, hogy igazolják: igazságosan járnak el minden ügyben. Ha magatartáson alapuló, ésszerű jogorvoslatot javasolnának ahelyett, hogy óriási pénzbüntetéseket szabnak ki, az valószínűleg segítene.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Bloomberg