A dánoknak már nem kellenek az elektromos autók

Az elektromos autók adókedvezményének tervezett megszüntetése miatt az eladások drasztikus mértékben csökkentek Dániában az első negyedévben.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legújabb adatai szerint a Dániában értékesített elektromosan tölthető járművek (ECV) eladása – beleértve a plug-in hibrideket – 60,5 százalékot esett az első negyedévben 2016 első három hónapjához képest. Ez éles ellentétben áll a szomszédos Svédország 80 százalékos, valamint az Európai Unió átlagosan 30 százalékos növekedésével szemben.

elektromos autó eladások

A számok azt sugallják, hogy a környezetkímélő járművek még mindig nem elég vonzóak ahhoz, hogy valamilyen anyagi támogatás nélkül versenyezhessenek.

Dániát, amely mindig is a szélenergia egyik globális vezetőjének számított, és melynek saját, az 1980-as évek elején tett kísérlete az elektromos autózás terén csúfos kudarcot vallott, mindig is lenyűgözték ezek a járművek. Az ország alapvetően kerékpár-szerető lakossága éppen ezért 2015-ben például 5 298 darabot vásárolt a csodaautókból. Ez kétszerese az ugyanebben az évben, Olaszországban értékesített járműveknek, amely azért is meglepő, mert Dánia lakossága kevesebb, mint a tizede Olaszországénak.

Azonban kiderül, hogy ezeknek a fenomenális értékesítési adatoknak ugyanannyi közük van a kényelemhez, mint a környezeti aggodalmakhoz: az elektromos autó kereskedőket sokáig megkímélték ugyanis a döbbenetes 180 százalékos importadótól, melyeket Dánia a hagyományos belső égésű motorral rendelkező járművekre vet ki.

2015 őszén aztán Lars Lokke Rasmussen miniszterelnök liberális kormánya bejelentette az elektromos autók adókedvezményének fokozatos megszüntetését. A Tesla, melynek akkoriban az egekben volt az eladása az országban, erőteljesen lobbizott a döntés ellen. Elon Musk vezérigazgató egy koppenhágai látogatás során arra figyelmeztetett, hogy a lépés nagyon ártani fog az értékesítésnek.

Így is lett. „Az új adórendszer teljesen megölte a piacot” – fogalmazott Laerke Flader, a dán elektromos autószövetség vezetője. „Az ár nagyon fontos” – tette hozzá.

elektromos autó eladások dánia adó

A kormány eredeti tervei szerint az adókedvezményeket 2016 és 2020 között kellett volna megszüntetni, miután ugyanúgy kezelték volna az elektromos autókat, mint a fosszilis tüzelőanyaggal üzemelő járműveket. Azonban idén április 18-án, figyelembe véve az eladások csökkenését, a kormány úgy döntött, megváltoztatja a szabályokat.

„Nem titok, hogy az elektromos autók eladásai jóval az alatt voltak, mint amire másfél évvel ezelőtt számítottunk. A megállapodás szerinti bevezetés keménynek bizonyult, és valószínűleg emiatt állt meg az értékesítés” – mondta Karsten Lauritzen adóminiszter egy nyilatkozatban.

Az új szabályok értelmében a támogatások csökkentésének megkezdését elhalasztották, míg nem sikerül legalább 5 000 elektromos autót eladni a 2016-2018 közötti időszakban. Az adókedvezményeket 2019-től fokozatosan megszüntetik, függetlenül az értékesítési számoktól. A terv 40 százalékos regisztrációs adót ír elő 2019-ben 10 000 korona levonással. Ezt 2021-ben 65 százalékra növelnék, 2021-ben 90 százalékra, 2022-ben pedig 100 százalékra.

Míg az alacsony vagy nulla kibocsátású autók értékesítése továbbra is robog a szomszédos Svédországban a széles körű támogatásoknak köszönhetően, a dán kormány döntése nagy zavart okozott, mely által sok potenciális ügyfél vagy elhalasztja a vásárlást, vagy egyáltalán nem is akar már elektromos autót venni.

Flader szerint nem csak a vásárlók, hanem az elektromos autó kereskedők is megszeppentek a döntés miatt. „Az elektromos autóipar nem akar befektetni egy olyan piacon, ami talán ott sem lesz a jövő évben. Inkább invesztálnak ott, ahol jobbak a körülmények és valószínűsíthetően hosszú távon jelen lehetnek a piacon” – mondta.

Az ügy legnagyobb vesztese egyértelműen a Tesla, melynek S modellje egyszer már uralta a dán piacot. Alább láthatják a 2015-ös, illetve a 2016-os Tesla-eladásokat.

tesla dánia 2015_2016

Forrás: Bloomberg

Felkapott hírek

Friss hírek

Történelmi átalakuláson megy keresztül a Volkswagen

Az 1937-ben alapított Volkswagen története legnagyobb szabású átalakulásán megy keresztül. A belső égésű motorral szerelt utolsó VW-modell a 2030-as évek elején kerülhet piacra, és nagyjából 2040-ig értékesítik majd. Így tízéves átlagos élettartamot feltételezve 2050 körül tűnhetnek el végleg a hagyományos Volkswagenek az utakról.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás