A Nestlé évtizedeken keresztül azon fáradozott, hogy a friss kínai anyukák az ő tejporaikkal táplálják kisbabáikat, azt ígérve, hogy ettől babáik ragyogóbbak, egészségesebbek lesznek. Most megpróbálják ugyanezt elérni az idősekkel is. A múlt héten a vállalat elindította a „Nestlé YIYANG Fuel for brainTM senior milk powder” nevű termékét, amelynek célja, hogy segítsen az idős kínaiaknak „feltölteni az agyukat és új, okos életet kezdeni”.
A bejelentés nem aratott akkora sikert, mint a piacon lévő egyéb, kifejezetten időseknek szánt termékek, de talán ez fordulhat. A 222 millió 60 év fölötti lakosával Kína a világ legnagyobb idősekkel rendelkező országa, egyes becslések szerint az időseknek szánt termékek és szolgáltatások értéke 2050-re elérheti a teljes kínai GDP 33 százalékát.
Amennyiben a tendencia fennmarad, az idősek gondozása lesz Kína meghatározó iparága a század közepén, illetve az idős emberek képezik majd a demográfia jelentős részét. Ez rengeteg kihívást jelent a kormány számára, ugyanakkor nagy üzleti lehetőséget is kínál.
Az idősek már most kulcsszerepet játszanak abban, hogy a kínai gazdaság lassan eltolódik az exporttól a fogyasztás felé. Fan Min, Kína legnagyobb online utazási oldalának igazgatója azt jósolja, hogy egy évtized múlva az ország turisztikai piacának elsődleges mozgatórugói lesznek az idősek. Körülbelül 5 millió idős utazik tengerentúlra évente és várhatóan ez a szám duplázódni fog 2030-ig. Az utazási ágazat pedig alkalmazkodik igényeikhez, például több csoportos kirándulással, olcsóbb szállási lehetőségekkel. És nemcsak a turizmusban észlelhetőek ezek a változások: az utóbbi években az autógyártóktól kezdve az online piacterekig mindenhol elkezdték fejleszteni a kifejezetten időseknek szánt szolgáltatásokat és termékek kínálatát.
Az egészségügy egy másik olyan iparág, amely átalakulhat. Japánnal és Nyugat-Európával ellentétben Kína még azelőtt elöregszik, hogy eléggé meggazdagodna ahhoz, hogy kifejlessze azon intézményeit, amelyek szükségesek egy idősebb népesség fenntartásához – így egyre inkább a magánszektor lép közbe. Egyes vállalatok „intelligens ápolási” termékeket fejlesztenek, amelyeknél az internethez kapcsolódó eszközök nyomon követik az ügyfelek egészségét. Peking pedig egy olyan programot bővít, melynek keretében kedvezményes bevásárló kártyák használatával figyelik az idősek vásárlási szokásait és elemzések révén előrejelzéseket készítenek az igényeiket illetően.
A Nestlé teljesen tisztában van ezekkel a tendenciákkal, az új tejpor bevezetésekor egy céges tisztviselő azt mondta a sajtónak: „A régi kínai közmondás szerint a táplálék többet gyógyít, mint az orvosok.”
Hosszútávon ez a magatartás, kombinálva az egészségre koncentrált mesterséges intelligenciával és az olyan nagyvállalatokkal, mint az Alibaba Group és a Baidu, akár az egész világon képes átalakítani az egészségügyi ágazatot.
2015-ben Kína 26 ággyal rendelkezett minden 1000 idős emberre. Az elkövetkező évtizedekben nem valószínű, hogy a kormány képes lenne megfelelő mennyiségű létesítményt felépíteni, hogy a növekvő idős lakosság igényeit kielégítse. Ennek eredményeképpen új és kreatívabb modelleket kell kidolgozni az idősek gondozására.
Ez jelenthet nagyobb automatizációt vagy olyan házi gondozást, melyet az interneten rendelt szolgáltatások (ideértve az ételek házhozszállítását is) hálózata támogat. A modern technológiák alkalmazását mindenképpen ki kell terjeszteni okosmonitorokkal és adatelemezéssel is, és mivel a potenciális piac hatalmas, biztosan lesznek olyan kínai vállalkozók, akik mindezt költséghatékonyan meg is tudják valósítani.
Innen pedig már csak egy lépés, hogy a technológiát ne csak Kínában, hanem később a tengerentúlon is értékesítsék.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Bloomberg