A nyugdíjalap csökkentésével készül a Brexitre a BMW

A BMW tulajdonában álló Mini Nagy-Britanniában működő gyárainak dolgozói az 1994-es akvizíció óta először kezdenek sztrájkba, a kiváltó okok között áttételesen már a Brexit hatását láthatjuk.

Az április 19-től induló nyolcnapos sztrájksorozat közvetlen oka az, hogy a BMW júniustól megszüntetné eddigi, meglehetősen bőkezű nyugdíjprogramját és helyére egy új, a dolgozók számára kevésbé vonzó, a BMW számára viszont kevésbé megterhelő rendszert vezetne be. A változtatás a BMW nagy-britanniai dolgozóinak felét, mintegy 3800 embert érintene.

A müncheni székhelyű BMW jelenleg 2,4 millárd font értékben exportál autókat és autóalkatrészeket Nagy-Britanniából, ezzel a harmadik legnagyobb szereplő a régióban.

A helyzet érdekessége, hogy a BMW viszont azért kényszerül ily módon kordában tartani költségeit, mert a Brexit miatt – a most induló EU-s tárgyalások eredményeinek függvényében – előfordulhat, hogy pár éven belül lényegesen drágább lesz a szigetországi gyárak üzemeltetése. 

Mivel az autógyártók eléggé rá vannak utalva az autók és az egyes alkatrészek országok közötti utaztatására, az unióból történő kilépéssel egyrészt a munkafolyamatok logisztikája is bonyolódik, másrészt az esetlegesen felmerülő vámtételek drágítják magát az előállítást is. Számolni kell továbbá a font erősebb árfolyamváltozásaival, a munkaköltségek növekedésével és máris nem olyan biztos, hogy érdemes egyáltalán fenntartani a nagy-britanniai gyárakat.

A Bain & Company tanulmánya szerint az autógyártók akár 2,5 milliárd fontot is veszíthetnek a Brexittel, nem véletlen tehát, hogy a BMW, a Toyota és a Ford is jelezte, hogy a szabadkereskedelmi egyezségek megcsorbítása esetén készek átköltöztetni a gyártást Európa uniós országaiba, a Nissan-Renault pedig még októberben biztosítékokat kért – és kapott – arra vonatkozóan, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes maradjon.

Theresa May és a Brexit tárgyalócsapata tehát komoly kihívás előtt áll, ha ugyanis mégsem sikerülne megfelelően kedvező feltételeket biztosítaniuk az autógyártóknak, akkor a dolgozók pár év múlva már nem a nyugdíjuk csökkenése, hanem az állásuk elvesztése miatt aggódhatnának.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »