A BMW tulajdonában álló Mini Nagy-Britanniában működő gyárainak dolgozói az 1994-es akvizíció óta először kezdenek sztrájkba, a kiváltó okok között áttételesen már a Brexit hatását láthatjuk.
Az április 19-től induló nyolcnapos sztrájksorozat közvetlen oka az, hogy a BMW júniustól megszüntetné eddigi, meglehetősen bőkezű nyugdíjprogramját és helyére egy új, a dolgozók számára kevésbé vonzó, a BMW számára viszont kevésbé megterhelő rendszert vezetne be. A változtatás a BMW nagy-britanniai dolgozóinak felét, mintegy 3800 embert érintene.
A helyzet érdekessége, hogy a BMW viszont azért kényszerül ily módon kordában tartani költségeit, mert a Brexit miatt – a most induló EU-s tárgyalások eredményeinek függvényében – előfordulhat, hogy pár éven belül lényegesen drágább lesz a szigetországi gyárak üzemeltetése.
Mivel az autógyártók eléggé rá vannak utalva az autók és az egyes alkatrészek országok közötti utaztatására, az unióból történő kilépéssel egyrészt a munkafolyamatok logisztikája is bonyolódik, másrészt az esetlegesen felmerülő vámtételek drágítják magát az előállítást is. Számolni kell továbbá a font erősebb árfolyamváltozásaival, a munkaköltségek növekedésével és máris nem olyan biztos, hogy érdemes egyáltalán fenntartani a nagy-britanniai gyárakat.
A Bain & Company tanulmánya szerint az autógyártók akár 2,5 milliárd fontot is veszíthetnek a Brexittel, nem véletlen tehát, hogy a BMW, a Toyota és a Ford is jelezte, hogy a szabadkereskedelmi egyezségek megcsorbítása esetén készek átköltöztetni a gyártást Európa uniós országaiba, a Nissan-Renault pedig még októberben biztosítékokat kért – és kapott – arra vonatkozóan, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes maradjon.
Theresa May és a Brexit tárgyalócsapata tehát komoly kihívás előtt áll, ha ugyanis mégsem sikerülne megfelelően kedvező feltételeket biztosítaniuk az autógyártóknak, akkor a dolgozók pár év múlva már nem a nyugdíjuk csökkenése, hanem az állásuk elvesztése miatt aggódhatnának.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Bloomberg / Kitekintő