- Múlt héten a Pepsi bejelentette, hogy 1,4 milliárd dollár értékű veszteséget számolt el Venezuelában.
- Az ország bizonytalan pénzügyi helyzete, valamint a jövőbeli gazdasági és politikai kilátások egyáltalán nem bíztatóak.
- Az amerikai dollár árfolyama az év eleje óta majdnem a négyszeresére nőtt.
- Menekülnek a nyugati cégek az országból.
Ez csupán egy újabb bizonyítéka az egekbe szökő venezuelai inflációnak, a bizonytalan valutaszabályozásnak és annak a gazdasági visszaesésnek, amelyben az amerikai vállalatokat is jelentősen érintettek.
A venezuelai eladások csupán két százalékát tették ki a Pepsi éves bevételének 2014-ben. A harmadik negyedévben a vállalat összes bevétele 16,3 milliárd dollár volt. Az üdítőgyártó cég azonban mindössze 326 millió dollár nyereséget tudott elérni a termékei eladásából a dél-amerikai országban, miközben 1,4 milliárd dollárba került a termelés és a különböző üzleti tevékenységek fenntartása. Mindezek ellenére a vállalat továbbra is tervezi az üdítőitalok értékesítését a venezuelai piacon, és egyszeri veszteségnek minősítette az esetet.
Az év elején az amerikai dollár 379%-ot erősödött a venezuelai bolivárral szemben. Januárban egy amerikai dollár még 173 bolivart ért. Napjainkban egy amerikai dollárért már 829 bolivart kell fizetni a dolartoday.com számításai szerint. (Itt nyomon követhetőek Venezuela nem hivatalos devizaárfolyamának változásai is.)
Venezuelában jelenleg négy különböző valuta árfolyam is van a hivatalos mellett. Van olyan árfolyam, amely a csak a hétköznapi emberekre érvényes és van, ami a kormányzati vásárlásokra és az exportra vonatkozik.
A Pepsi nem az egyedüli kárvallottja az árfolyamproblémának. Olyan nagy nemzetközi vállalatok, mint a Ford, a General Motors, az IBM, a DirectTV és a Citigroup is arról számolt be korábban, hogy jelentős veszteséget könyvelhettek el a venezuelai valuta leértékelődése miatt. A Bloomberg jelentése szerint a világ 500 legnagyobb vállalata közül 46 számolt be erről a problémáról.
Berbás Péter