Automata segélyhívók menthetik az autósok életét

2015 októberétől az újonnan gyártott személygépkocsikat és kisteherautókat fedélzeti segélyhívókkal kell felszerelni, amelyek baleset esetén automatikus vészjelzést küldenek a mentőknek. Az eCall-rendszer beszerelésének költségeit járművenként 100 euróra becsülik, de az EP tagjai közszolgáltatásként ingyen adnák oda a felhasználóknak.

Életeket menthet az a 112-es számot tárcsázó fedélzeti segélyhívó, amelyet a 2015 októberétől gyártott új személyautókba és kisteherautókba kell majd beszerelni egy, az Európai Parlament által szerdán megszavazott jogszabályi javaslat értelmében.

Az automata segélyhívó a jelentést gondozó parlamenti képviselő, a cseh szocialista Olga Sehnalova szerint mintegy 2500 életet menthet meg évente Európában és a gyorsabb beavatkozásnak köszönhetően a közúti balesetek által okozott súlyos sérüléseket számát is jelentősen csökkentheti.

A fedélzeti eCall-segélyjelző a 112 segélyhívó számot tárcsázza majd automatikusan, valahányszor egy gépkocsi balesetet szenved (karambolozik), megadva a baleset pontos helyszínét és egyéb, az elhárítás szempontjából lényeges adatokat. Az Európai Unió útjain 2012-ben 28 ezer ember vesztette életét közúti balesetben, és további másfél millióan szenvedtek sérüléseket.

A képviselők – akik első olvasatban szavaztak a jogszabályról – ugyanakkor készek a 2015. októberi határidő kitolására, hogy több időt hagyjanak az autógyártóknak a rendszer kifejlesztésére és kipróbálására.

Becslések szerint a segélyhívó beszerelése darabonként körülbelül 100 euróba kerül majd, ha nagy volumenben, minden jövőben gyártandó autóban elhelyezik. A képviselők szerint az eCall esetében egy közszolgáltatásról van szó, ezért ahhoz a felhasználók ingyen hozzájuthatnának.

Sokan aggodalmuknak adtak hangot az új technikának a személyi adatok védelmével való összeegyeztethetetlensége miatt. A képviselők ezért olyan rendelkezéseket illesztettek a jogszabályba, amelyek biztosítják, hogy az elektronikus segélyhívóval felszerelt járműveket ne lehessen folyamatosan megfigyelni. Ezért balesetek után a mentőknek továbbított adatok az aktiválás (baleset) típusára, a személyautó típusára, az általa használt üzemanyagra, a baleset időpontjára, a jármű pontos tartózkodási helyére, a közlekedés irányára és a bekötött biztonsági övek számára korlátozósnak majd.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerdai közleményében tudomásul vette a parlamenti szavazás eredményét. Erik Jonnaert főtitkár hangsúlyozta, hogy az automata segélyhívó a közúti balesetek hatásainak mérséklésére hivatott és ezért kezdettől fogva élvezte az autóipar támogatását. Az ACEA szerint az eCall működéséhez három dolognak kell egyszerre rendelkezésre állnia. A készülékeket a személyautókra és kisteherautókra kell szabni. A segélyhívás fogadására és továbbítására alkalmas berendezéseknek minden tagállamban rendelkezésre kell állniuk, és mobil hálózati lefedettséget is biztosítani kell hozzá.

Az ACEA nagyon ambiciózusnak tartja a 2015. októberi időpontot, és figyelmeztet, hogy semmi értelme felszerelni az újonnan gyártott autókat ilyen eszközzel, ha az egész EU-t lefedő infrastruktúra nem készül el és nem képes a hívások fogadására. Jonnaert főtitkár szerint az adatvédelem és az emberi életek megmentése között is meg kell találni a megfelelő egyensúlyt.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »