Hetven útépítési projektet érinthet a pénzügyi korrekció

Körülbelül 70 szerződést érinthet az a pénzügyi korrekció, amiről az útépítési beruházások szerinte diszkriminatív pályázati szabályai miatt tárgyal a magyar hatóságokkal az Európai Bizottság. A téma nagy valószínűséggel Lázár János jövő keddi brüsszeli tárgyalásain is napirenden lesz.

Johannes Hahn regionális politikai biztos szóvivője csütörtökön magyar tudósítóknak megerősítette a Magyar Nemzet értesülését, miszerint az Európai Bizottság tavaly december 10-én megszakította a kifizetéseket egy sor magyarországi útépítési projekt esetében, miután két korábbi könyvvizsgálat is szabálytalanságokra derített fényt.

A felmerült gyanú szerint a magyar előírások diszkriminatív kritériumokat tartalmaztak útépítési beruházások pályáztatásánál, amennyiben az útépítés helyétől csak egy meghatározott földrajzi távolságon belül telephellyel rendelkező aszfaltozó üzemek jelentkezhettek a megbízásra. Ezzel a Bizottság érvelése szerint gyakorlatilag kizártak más helyi és külföldi (más uniós tagállamból származó) vállalkozókat, ami diszkriminatívnak számít, és mint ilyen az uniós előírásokba ütközik.

A kifizetések megszakítása a hét regionális operatív programot és a közlekedési operatív programot érinti – erősítette meg Shirin Wheeler. Brüsszel 25 százalékos pénzügyi korrekciót javasol, legalábbis kiinduló pozícióként erről tárgyal a magyar féllel.

Az érintett szerződések – egyes hírek szerint körülbelül 70 útépítési projekt – együttes értékének 25 százalékáról van szó, ami azonban nem veszne el automatikusan Magyarország számára, hanem más, „tiszta” projektekre lehetne felhasználni. Hasonlatosan ahhoz, ahogy az tavaly szeptemberben is történt, amikor a közbeszerzési szabályok be nem tartása miatt Magyarország 5 százalékos pénzügyi korrekciót fogadott el.

Hahn szóvivője szerint a magyar hatóságok dolga, hogy megállapítsák, összesen hány beruházás lehet érintett, és csak ezt követően tudnak konkrét összegeket számolni. A Bizottságnak tehát jelenleg nincsenek konkrét számai, és nem is lehetnek egészen addig, amíg a magyar fél utána nem jár a dolognak. A Magyar Nemzet cikkében ugyanakkor 170 milliárd forintra becsülte a várható pénzügyi korrekció mértékét, abból kiindulva, hogy a kifizetések megszakítása 675 milliárd forint összegű projektet érintett.

Brüsszel az érintett útépítési beruházások számának és értékének megbecsülése mellett azt várja el a magyar hatóságoktól, hogy módosítsák a diszkriminatívnak tartott szabályokat.

A megszakított kifizetések újraindításának előfeltétele, hogy a magyar fél hivatalosan is elfogadja a pénzügyi korrekciót, aminek a mértékéről még meg kell állapodni. Úgy tudni, hogy többek között ez is napirenden lesz jövő kedden, amikor Lázár János miniszterelnökségi államtitkár Brüsszelben a regionális politikai biztossal tárgyal. Egyes források még azt sem zárták ki, hogy ebből az alkalomból le is zárják a vitás kérdéseket. Lázár egyébként a 2014-től induló hétéves tervezési időszak és a partnerségi megállapodás előkészítése miatt érkezik Brüsszelbe.

Bizottsági források emlékeztetnek rá, hogy a testület évente körülbelül 100 esetben függeszti fel különféle szabálytalanságok miatt a tagállamoknak a kifizetéseket, amelyeket pénzügyi korrekció követ.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »