A belföldi turizmus a legjelentősebb Brazíliában

Világszinten mennyire számít tömegdesztinációnak Brazília a turisták szemében? Mennyire fontos az idegenforgalmi ágazat a GDP tekintetében jelenleg? Melyek a legújabb tervek az ágazat versenyképességének javítására? Honnan vonzza a legtöbb utazót? És fordítva: a brazilok hova szeretnek leginkább utazni? A kérdésekre jelen összefoglalónk válaszol.

A múlt héten a Turizmus Kompetencia Központ szervezésében új előadássorozat indult a „BRIC országok turizmusa” címmel, amelynek nyitóelőadásán Dr. Jancsik András, a Budapesti Corvinus Egyetem Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Tanszékének docense megtartotta a Brazília turizmusa című, utazási élményekkel fűszerezett országismertető előadását. Ennek apropóján a Kitekintő összegyűjtött néhány alapvető információt a dél-amerikai ország ki- és beáramló turizmusáról.

A számok tükrében

Az odalátogatók számát tekintve amerikai kontinens országai közül Brazília a negyedik leglátogatottabb turisztikai célpont, világszinten azonban nem szerepel az első tíz között a Világturisztikai Szervezet (World Tourism Organisation – UNWTO) adatai szerint. A legtöbb látogató az amerikai (2011-ben 3,4 millió fő) és európai kontinensről (2011-ben 1,66 millió fő) érkezik ide, főként nyaralási célból. A brazil Idegenforgalmi Minisztérium statisztikái azt mutatják, hogy a küldő országok tekintetében Argentínából, az Egyesült Államokból, Németországból, Uruguayból és Chiléből érkezik ide a legtöbb külföldi turista.

2012-ben Magyarországról 5240 fő utazott turisztikai céllal Brazíliába, míg a KSH adatai szerint 23 843 brazil turista látogatott hazánkba. A magán- és üzleti turisták (összesen 5,4 millióan) a UNWTO statisztikája alapján 2011-ben összesen 6,6 milliárd dollárt költöttek a dél-amerikai országban.

Az Utazási és Turisztikai Világtanács (World Travel and Tourism Council – WTTC) adatai szerint az utazási és idegenforgalmi GDP-jének az ország által megtermelt bruttó hazai össztermékéhez való közvetlen hozzájárulása kétszer akkora, mint az gépjárműgyártásé. Ez a hozzájárulás tavaly 3,4 százalék volt (76,9 milliárd dollár), amely mérték az előrejelzések szerint 2023-ig évente átlagosan öt százalékkal fog növekedni.

A brazil nemzeti idegenforgalmi terv horizontális stratégiai célkitűzései is a növekedés támogatást szolgálják, s szerepel közöttük például a szektor felkészítése a megarendezvények kiszolgálása érdekében, a deviza- és turista-beáramlás növelése, az országon belüli turizmus ösztönzése, a brazil turizmus minőségének és versenyképességének emelése.

Hova szeretnek utazni a brazilok?

A kiutazó turizmus kapcsán a UNWTO adatai mind az idegenforgalmi célú kiutazások számát, mind a brazil turisták külföldi kiadásait illetően erőteljes növekedésről tanúskodnak. A kiutazó brazilok száma 2000 és 2010 között 62 százalékkal nőtt. Az előző évhez képest 2010-ben pedig 11 százalékkal, 2011-ben körülbelül 15 százalékkal emelkedett, ugyanis a gazdaság addigi gyors növekedése, a magasabb jövedelmek és a hitelfelvételi lehetőségek, valamint az idei év első feléig erős hazai valuta, a reál mind megkönnyítették a külföldi utazásokat. Sokan kihasználták, hogy a gazdasági recesszió, ami legerőteljesebben Európa gazdaságait és az USA-t érintette 2008 és 2009 között, versenyképesebb légi szállítási díjakat és utazási csomagokat eredményezett.

2010-ben 5,5 millió fő volt a külföldre utazó brazilok száma, amely a teljes lakosság 3 százalékát jelenti. Az alacsony arány – amely egyébként a többi BRIC-országra jellemző – a nagyrészt annak köszönhető, a brazilok többsége hazájában nyaral: a belföldi turizmus az ország idegenforgalmának 85 százalékát teszi ki.

Az utazók száma alapján a legnépszerűbb úti cél a brazil vásárlók „Mekkájának” tartott Egyesült Államok és Argentína, de jelentős még a régió egyéb országaiba, valamint Afrikába és Európába látogatók száma – írja a Magyar Turizmus Zrt egyik tanulmánya. Utóbbi esetében a leginkább kedvelt úti cél Portugália, Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Németország. Kelet-Közép-Európa iránt is egyre nagyobb az érdeklődés. Ezen országok közül Csehországban 2006 óta a brazil turisták száma megduplázódott.

Miért (nem) szeretik Európát?

Európa kapcsán három fő dimenzió mentén választanak úti célt: az egyik a kultúra és történelem; a másik a vásárlás és rekreáció; a harmadik pedig a sport, tematikus szabadidő parkok és a szerencsejáték. A vízum- és bevándorlási eljárás nehézségei mellett azonban elriaszthatják a brazil turistákat a zsúfolt nevezetességek, a hosszú várakozást igénylő belépőváltás, a nyelvi korlátok és az indokolatlanul magas árak.

Az átlagutazók főként a fiatal korosztályból, a jobb oktatásban részesülők és a magasabb jövedelműek közül kerülnek ki. A turisták többsége az egyéni utazást részesíti előnyben a szervezett utak helyett. Nagy a kereslet a magas szintű szolgáltatások és a luxus iránt. A brazilok nemzetközi viszonylatban a legtöbbet költő turisták közé tartoznak: a külföldi útjaikhoz kapcsolódó kiadások 325 százalékkal nőttek 2000 és 2010 között. 2011-ben 25 milliárd, 2012 26 milliárd dollárt költöttek (a személyszállítási költségeket nem számítva előbbi 21, utóbbi 22 milliárd dollárt jelent). A brazil turisták költése az USA-ban különösen magas volt, átlagosan 5000 dollár fejenként.

A brazilok erősen kötődnek az európai kultúrához, a kulturális kapcsolatok különösen Spanyolországgal és Portugáliával erősek. Brazília sok bevándorlónak ad otthont, akik azért utaznak Európába, hogy rokonaikat, barátaikat meglátogatva kapcsolatban maradjanak a gyökereikkel. A nyelvtanfolyamok is nagyon népszerűek a brazil fiatalok körében, Európában angolt és más európai nyelveket is tanulhatnak. Nagyban befolyásolja választásukat a közösségi média: utazási célpontjaikat gyakran választják ki blogok és közösségi oldalak preferenciái, véleményei alapján.

A brazilok is itthon vannak otthon

Az elkövetkező években a belföldi utazások továbbra is népszerűbbek maradnak Brazíliában, viszont a magasabb jövedelemmel rendelkezők körében egyre valószínűbb, hogy megfontoljak a külföldi utazások lehetőséget is. 2014-ben és 2016-ban természetes lassulás várható, mivel a Labdarúgó Világbajnokság és az Olimpiai Játékok miatt a brazilok valószínűleg otthon nyaralnak. Ezeknek az eseményeknek az egyik pozitív következménye a brazil utazási szektor fejlődése: a brazil közlekedési infrastruktúra jelentős fejlődésnek indulhat majd, annak érdekében, hogy megbirkózzon a világ minden tájáról érkező turisták növekvő számával.

A többi BRIC-országhoz, azaz Kínához, Indiához és Oroszországhoz képest a brazil kiáramló turizmus számbeli és kiadásbeli növekedése alacsonyabb lesz az elkövetkezendő években, átlagosan körülbelül 3-4 százalék között alakul majd a mutatók éves növekedése.

Solti Ágnes

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »