Egyre elhanyagoltabb, lepusztultabb a csíkszeredai vasútállomás, amelynek felújítása évről évre halasztódik. Az évek során több ígéret, határidő is elhangzott ezzel kapcsolatban, de nem javult, csak romlott a helyzet. Szeptembertől már takarításra sincs pénz.
A város kapuja, ahol bejönnek és kimennek – Ambrus László állomásfőnök szerint a vasútállomás mindig ezt jelentette, és ennek állapota többnyire meghatározza a városról alkotott első benyomást. Mivel a vasútállomás a vasúttársaság tulajdona, ez a kapu valójában nem a városé, viszont az épületen a lehámló felirat azt hirdeti: Csíkszereda. A vonattal ideérkező túl alacsony, kátyús peronokat, a sínek között gazt, szemetet, koszos, megviselt állomásépületet lát, amelybe belépve inkább a kijáratot keresné gyorsan a benti látvány miatt.
Legalább harminc éve nem zajlott semmilyen felújítás – mondta Ambrus László, aki több évtizede a vasúttársaság alkalmazottja. A kétnyelvű, eléggé tönkrement feliratok mellett az 1990-es évek végén volt egy arculatjavítási kísérlet, amikor az állomások homlokzatát lefestették, fémből készült szemeteskukákat és fémvázas, műanyag ülőkéjű padokat helyeztek el. Mára a festék lekopott, a kukák rozsdásodnak, a padok nagy részét már el kellett tüntetni, mert csak a fém vázak maradtak, az üléseket leszaggatták. Szó szerint alig van, amire leülni.
A peronok felőli oldalon kihelyezett órákat már több mint öt éve eltávolították, mert az üzemeltető cég több mint havi 40 lejt kért egy óráért – mesélte Ambrus, erre pedig nem volt pénz. Néhány évvel később a kinti ivókútból is eltűnt a víz. „Hogy hozzál ide külföldi vendéget, ilyen körülmények közé?” – tette fel a kérdést egy magyarországi idős férfi, aki beszélgetésünk során elárulta, bízott a menetrendben, de hét végén a 14.05 órakor Brassó felé közlekedő személyvonatot hiába várta, mert az csak hétköznap jár. Egy dánfalvi idős néni szerint érthetetlen, miért nem lehet megemelni a peronokat. „Még otthon, nálunk is könnyebb felszállni a vonatra, mint itt. A harmadik vágányra jön a vonat, nem tudom, hogy ülök fel” – aggódott.
Az állomásfőnök hétfőn értesült arról, hogy szeptembertől nincs pénz a takarító személyzet fizetésére, így a peronok, az állomásépület takarítatlanul marad. „Nem tudjuk, mi lesz így, mert nincs, aki ezt elvégezze” – tette hozzá. Bent, az épületben koszos falak, fűtőtestek fogadják az utast, a betonpadló két helyen is beszakadt, ezért ajánlott figyelni. A férfi illemhelyen nincs kézmosó, a takarítás hiányát már jól láttuk ott is.
Hajléktalanok is jönnek éjszakázni, főleg ősztől tavaszig, és általában olyanok, akiket ittas állapotuk miatt a hajléktalanszállón nem fogadnak be. Hiába küldik el a rendőrök őket, egyik ajtón kimennek, a másikon bejönnek – tudtuk meg. Az épület körül is lehangoló a látvány, a parkoló burkolata tönkrement, a közeli Erzsébet parkban szemét, ürülék és gaz fogad, az aluljáró pedig fertő, amelyet messze elkerülnek a gyalogosok, akik inkább a síneken járnak át, veszélynek téve ki magukat.
Már 2008-ban elkészültek a vasútállomás felújításának tervei, de a város és a közlekedési minisztérium tervei nem egyeztek. A minisztérium csak az épületet újítaná fel, az önkormányzat térrendezést és a Baromtér utca felé történő nyitást akart egy aluljáróval. A tervek a város elképzeléseit nem tartalmazták, az aluljáró csak a második peronig tartana, az épület mostani homlokzata maradna, a peronok közül pedig csak kettőt emelnének meg.
Bár a gyakorlatban nem történt semmi, 2011 decemberében a szaktárca nyilvánosságra hozott egy listát, amelyen a csíkszeredai is szerepelt a felújítandó állomások között, akkor nyolcmillió eurós beruházással. A minisztérium honlapján jelenleg található adatok szerint a csíkszeredai, illetve négy másik létesítmény felújítására összesen 230 millió lejt szánnak, az összeg nagy részét az Európai Unió regionális fejlesztési alapjából biztosítják, az idei költségvetésben viszont csak 0,8 millió lej szerepel erre a célra. Az ügyben egyelőre a minisztérium és a vasúttársaság tájékoztatását várjuk.
Tavasszal a városi önkormányzat képviselő-testülete elfogadott egy határozatot, amelyben vállalja, hogy fenntartás céljából átvenné a vasúttársaságtól az elhanyagolt vasúti aluljárót, az Erzsébet parkot és a parkolót. „Elküldtük a határozatot és a szándéknyilatkozatot, úgy tűnik, a hajlandóság mindkét részről megvan erre a lépésre. Először azt jelezték, hogy bérbe adnák a városnak, de közöltük, hogy ezeknek a területeknek fenntartási, rendezési költségei vannak, amelyeket viszont a város tudna biztosítani” – mondta kérdésünkre Szőke Domokos alpolgármester.
A városháza nyomásgyakorlással igyekszik előremozdítani az ügyet, és a parkban tapasztalható állapotok miatt megbírságolni készülnek a vasúttársaságot. „Szeretnénk, ha éreznék helyi szinten is, hogy ez egy teher, és igyekeznének előmozdítani az átadást” – érvelt az alpolgármester.
Kérdésünkre Gheorghe Rădulescu, a CFR vasúttársaság nemrég kinevezett brassói területi igazgatója azt mondta, tudomása szerint a területi igazgatóság jóváhagyta a város igényét, de az ügy jelenlegi állásáról tájékozódnia kell, néhány napon belül ígért további információkat.
Szekelyhon.ro