Moszkva kezébe került a belarusz nemzeti gázvállalat

Belarusz és Oroszország több mint egy évvel ezelőtt egyezményben állapodott meg a Belaruszba és rajta keresztül irányuló gázszállítás árairól és egyéb feltételeiről. Minszk továbbá beleegyezett az állami Beltranszgaz 50 százalékos révénycsomagjának eladásába, amivel Európa utolsó diktatúrája véglegesen a Gazprom markába került. Ezek az egyezmények most léptek törvényerőre.

Vlagyimir Putyin orosz elnök január 2-án aláírta a belarusz „Beltranszgaz” részvényeinek 50 százalékos Gazprom általi felvásárlásáról és a Minszknek szánt gázszállítás feltételeiről szóló két törvényt. Erről a Kreml hivatalos oldala számolt be. A Duma december 21-én ratifikálta a két egyezményt.

Mennyit fog Lukasenko fizetni?

A 2011 novemberi egyezményen alapulva, a törvény rendelkezik a Belruszba szállítandó gáz áráról és az országban fekvő gázvezetékek használatáról. Ez alapján kerül meghatározásra a Minszk által 2012-re, valamint a következő években fizetendő díj. Európa utolsó diktatúrája a Jamal-Nyenyec Autonóm Körzetnek szabott áron kapja a gázt mindaddig, amíg a két ország területén nem egyenlítődik ki a szénhidrogén ára. Ez az összeg a tavalyi évre 165,6 dollár ezer köbméterért, ami egyharmaddal alacsonyabb mint a régebben szabott ár.

A Belrusz területén, harmadik félnek szállítandó gáz árát az alaptarifa indexálásával számítják, figyelembe véve az inflációt, a Jamaltól Európáig húzódó gázvezetékeken való szállítást, a bérleti költséget, a saját célra felhasznált gáz árát, valamint a technológiai amortizálódást. Minszk az egyezményben garantálja az országba szállított gáz árának határidőn belüli kiegyenlítését, valamint az adósságfelhalmozás elkerülését és az Európába szállítandó gáz megcsapolását.

A megállapodás értelmében egy bírósági testület is létrejön a felek között felmerülő vitás kérdések rendezésére. Az egyezmény érvényessége 2032-ig terjed ki.

Moszkva beszél, Minszk ugat

A másik törvény szintén a 2011 novemberében aláírt szerződésből született, amelyben a két ország megegyezett a Beltranszgaz 50 százalékos felvásárlásáról 2,5 milliárd dollárért Moszkva által, valamint a cég működéseinek további feltételeiről és körülményeiről. A törvény meghatározza a Belaruszba és a Belaruszon át való gázszállítás feltételeit is, befektetési garanciákat nyújt, valamint egy stabilizációs záradékot is tartalmaz. A felek nem élveznek semmiféle immunitást.

A törvény értelmében a Beltranszgaz vált az orosz gáz kizárólagos importőrévé Belaruszban, valamint a tranzitgáz és a Jamal-Európa gázvezeték Belaruszban fekvő szakaszainak az operátorává. Ami viszont ennél is fontosabb, hogy az 50 százalékos részvénycsomag felvásárlásával a Gazprom már 100 százalékos tulajdonosa a belarusz gázcégnek.

Az egyezmény 2013-ra 60 milliárd köbméter tranzitgázzal számol, ami 34,8 százalékkal több mint 2012-ben. A Belaruszon át futó vezetékeken amúgy Kalinyingrádba, Litvániába, Lengyelországba és Ukrajnába szállítják az orosz gázt.

Megszabadultak Ukrajnától

Az egyezmény tető alá hozásával nagy valószínűséggel összefüggésben a Gazprom 2013-ban tehát 30 százalékkal növelni tervezi a Belaruszon át vezető gáztranzitot, amelyről Lukasenko és Alekszej Miller, az orosz gázholding vezérigazgatója még novemberben tárgyaltak. Az óriásvállalat 2 milliárd dollár értékben készül befektetni a Beltranszgaz és a tulajdonában álló gázvezetékek korszerűsítésébe és kibővítésébe.

A megnövelt import Belaruszon keresztül, valamint az Északi és a Déli áramlaton ugyanakkor szükségtelenné teheti az ukrajnai orosz gáztranzitot, amely az Oroszországból Európába érkező gáz kétharmadát jelentette eddig. Az emlékezetes 2008-09-es gázválság óta érthető viszont, hogy Moszkva alternatív megoldásokat próbál találni az Ukrajnán keresztül Európába való szállításra, hiszen akadozó szolgáltatás esetén Brüsszel még jobban el fordul majd Moszkvától.

Eközben Ukrajna próbálja csökkenteni az Oroszországtól való gáz függőségét, és ennek megfelelően 2013-ra az idei 27,5 milliárd köbméter gázimportot kb. 20 milliárdra tervezik csökkenteni. A Gazprom egyébként a Beltranszgazhoz hasonlóan az ukrán gázrendszert is meg akarta kaparintani, de az sikertelenül végződött, mert Kijev nemzeti tulajdonnak minősítette azt.

Tóth I. Dávid

Friss hírek