Biankócsekk az autóiparnak?

Akciótervet fogadott el az Európai Bizottság a kontinens autóiparának megerősítésére, elsősorban a globális versenyben betöltött szerepének növelését, az innováció felpörgetését, a klímaváltozás elősegítését és a szociális aspektusok fokozottabb figyelembevételét célozva. A környezetvédők szerint a csomag nem elég ambíciózus, a gyártók viszont az elvek gyakorlatba ültetését kérik.

A károsanyag-kibocsátás, a kutatásfinanszírozás, az elektromos hajtású autók, a közútbiztonság, a globális kereskedelmi megállapodások és a nemzetközi szabályozást is érinti az az akcióterv, amellyel az európai autóiparnak szeretne lökést adni az Európai Bizottság. A testület csütörtökön mutatta be a 2020-ig tartó szektorális reformtervét, amely egyelőre nem jogszabályi javaslatokat, hanem ajánlásokat tartalmaz, egyben sarkallja a tagországokat és az autóipar szereplőit arra, hogy további, önkéntes jellegű kiegészítő intézkedésekkel segítsék elő a versenyképesség növelését.

Az iparpolitikáért felelős uniós biztos alapvetően borús képet festett az európai autóiparról. Emlékeztetett arra, hogy egyre több autógyár zár be, munkavállalók ezrei kerülnek az utcára, erős visszaesés várható az európai piacon, strukturális többletkapacitások állnak rendelkezésre, a gyártott autókra viszont egyelőre nincs kereslet.

Ezzel együtt az európai autóiparnak hatalmas lehetőségei vannak, jegyezte meg Antonio Tajani, a feltörekvő országok piacain például szerinte óriási kereslet mutatkoznik majd a jövőben, részben európai autók iránt. Ezért kell egyrészt elősegíteni, hogy az európai autógyárak könnyebben exportálhassanak járműveket az EU-n kívülre; másrészt pedig növelni az autók minőségét, elsősorban a környezetvédelmi és a biztonsági követelmények szigorításával.

Tajani a brüsszeli bemutatón elmondta, a 12 millió munkavállalót foglalkoztató európai autóipar még mindig világszínvonalú, a CARS 2020 stratégia pedig azt célozza, hogy a kontinens az évtized végére is meg tudja tartani ezt a szerepét, emellett pedig, hogy a legbiztonságosabb és leginkább energiahatékony autókat gyártsa a világon.

Ezek alapján az autóipari akcióterv négy pillérre épül: I) innováció; II) EU-n belüli forgalmazási szabályok egyszerűsítése; III) szabadkereskedelmi megállapodások útján az európai gyárak EU-n kívüli piacainak megerősítése; IV) szociális dimenzió.

A kutatás-fejlesztés terén sokat vár az Európai Bizottság az Európai Beruházási Banktól, amely egyrészt segítheti a kis- és középvállalkozásokat a hitelhez jutásban, másrészt az elektromos járművek technológiai fejlesztéséhez szükséges innovációt is támogathatja az EIB. A Bizottság szeretné emellett, ha a tagállamok elfogadnák az autók és könnyű tehergépjárművek széndioxid-kibocsátási előírásainak szigorításáról szóló uniós jogszabályt, ezt követően pedig megkezdődne az egyeztetés a 2020 utáni CO2-kibocsátási szabályozói környezetről.

A kutatásfejlesztési törekvések elsősorban a tiszta technológiák elterjesztésére és olcsóbbá tételére irányulnak. Több intézkedést is javasol a Bizottság a megújuló üzemanyagok, az elektromos autók töltésével kapcsolatos egységes EU-s szabványok megteremtése, és a közúti biztonsággal kapcsolatos tervek véghez vitele kapcsán.

A második pillérben a Bizottság egy sor olyan javaslatot tesz, amely a belső piacon meglévő akadályok csökkentésével könnyíthetik az EU-n belüli autóforgalmazást. Egyrészt a tisztességtelen piaci magatartás kiszűrésére keresné meg Brüsszel a legjobb módszert, ez ügyben kéri a tagállamok és az ipar segítségét is, első körben viszont egy szektorspecifikus piaci ellenőrző rendszer felállítását lehetne meggondolni – mondta az EU-biztos.

A harmadik, egyben legtöbb vitás kérdést felvető pillérben az Európai Unión kívüli piacok könnyebb megszerzését segítené elő a Bizottság. Szükség van rá, hiszen 2020-ra a globális gazdasági növekedés (és arányosan az autóipari növekedés) 70 százaléka a feltörekvő országok piacán keletkezik. Brüsszel szerint első körben szabadkereskedelmi megállapodásokkal lehetne csökkenteni az exportköltségeket. Emellett a szabványok és az előírások globális egységesítése is sok terhet levehetne az európai autógyártók válláról.

A negyedik pillérben az elbocsátott munkavállalók, illetve a nem megfelelő képzés problémájára kínálna megoldásokat a Bizottság. A testület itt az Európai Szociális Alapot hívná segítségül, amelyből az „utcára került” dolgozók átképzésére, és elhelyezésére lehetne uniós forrásokat igényelni.

Antonio Tajani sajtótájékoztatójával egyidőben a Greenpeace már reagált is a kezdeményezésre. A zöldszervezet úgy értelmezi a cselekvési tervet, hogy az Európai Bizottság feltételek nélküli pénzügyi támogatást nyújtana az autógyártóknak kölcsönök és kutatási támogatások formájában. A Greenpeace közlekedéspolitikai szakértője azt mondta, Brüsszel nem veszi figyelembe, hogy a szektor képes-e egyáltalán a nekijuttatott pénzekből megújulni, valamint a környezetvédelmi hatásokat csökkenteni. Franziska Achterberg úgy véli, szabályozás nélkül az autóipar nem fog áttérni környezetbarátabb technológiákra.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »