Nem zár be a FIAT Európában

Az autópiac pangása ellenére a FIAT nem hagyja el Európát. A Chrysler ugyanis rendkívül jól teljesít és a tengerentúli eladások is bizakodásra adnak okot. Sergio Marchionne, a FIAT vezérigazgatója bizakodó, növeli az exportra termelést és az elit márkákra koncentrál.

A hatvanas években a FIAT 500, a torinói autógyártó cég híres kisautója valóságos szimbólumává vált a gazdasági csodának és a jólétnek. A jelenlegi gazdasági válság azonban a neves olasz vállalatnak is nehéz éveket hozott. Bár a következő két esztendőben nem várható jelentős fellendülés, a FIAT bevételeiről szóló jelentés és a vezérigazgató nyilatkozata optimizmusra ad okot.

A gazdasági válság közepette növekszik a FIAT nyeresége. A olasz cég az idei év során eddig 100 millió euróval nagyobb haszonra tett szert, mint amelyet 2011 harmadik negyedévében mértek. A legtöbb bevételt Brazíliában és az ázsiai piacokon könyvelhette el a torinói vállalat. A Chrysler beolvasztásának köszönhetően „nem vagyunk többé marginális játékosok” – nyilatkozta Sergio Marchionne. A detroiti leányvállalat nettó nyeresége ugyanis 80 százalékos növekedést mutat.

Európában azonban továbbra is recesszió tapasztalható: a 2012-es év mérlege 700 millió eurós veszteséggel zárul. Ennek ellenére sokak örömére bejelentették, a vállat nem zárja be európai üzemeit, sőt, fellendülést próbál meg elérni úgy, hogy a magas presztízsű márkákra koncentrál. Bár 2015-16-ig nem számítanak arra, hogy a FIAT Európában pozitív mérleggel zár majd, az Alfától, a Maseratitól és a Jeeptől várják, hogy némileg kompenzálják a veszteséget.

A gazdasági visszaesés miatt a Ford már több létesítményt is bezárt az öreg kontinensen és Franciaországban a kormány támogatása ellenére a Peugeot-Citroen csoport is közel áll egy hasonló, fájó lépés meghozatalához. A FIAT vezérigazgatója szerint az olaszországi üzemek úgy tarthatók fenn, ha exportra termelnek, mivel az észak-amerikai és a brazil piacok jobban jövedelmeznek.

Sergio Marchionne a Lancia jövőjére is kitért. Szerinte a márka dicsősége már a múlté és nem lát esélyt egy újabb felvirágzásra. Európában csak azt az egy modellt tartják fenn, amely gazdaságilag életképes. Cáfolja viszont azt a hírt, hogy a Jeep gyártását Kínába helyezik át.

Tóth Barbara

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »