Az EU a sorozatos balesetek miatt megszigorítaná a közúti szállításra vonatkozó szabályokat. A műholdas navigáció és a kommunikációs technológiák alkalmazásával az „okos tachográfok” bevezetésével pontosan figyelemmel tudnák követni, hogy a sofőr mennyi időt tölt a kormány mögött.
„Az európai közlekedési ágazat hozzávetőlegesen 10 millió munkavállalót foglalkoztat közvetlenül, és a GDP-nek mintegy 5%-át állítja elő. A közlekedési rendszerek hatékonysága elengedhetetlen ahhoz, hogy az európai vállalatok a világgazdaság szintjén is versenyképesek lehessenek. A közlekedési szolgáltatások színvonala nagymértékben befolyásolja az emberek életminőségét is. A közlekedés fontosságát jól mutatja az is, hogy a háztartások költségvetésüknek átlagosan 13,2%-át költik közlekedésre, az európai vállalkozások pedig a késztermékek előállítási költségének 10–15%-át fizetik ki a szállítás és a raktározás körébe tartozó logisztikai műveletekre”- olvasható az EU honlapján.
A közúti közlekedés tekintetében az EU kiemelt céljai között szerepel a versenyképesség fenntartása mellett, a közlekedés biztonságának és környezettudatosságának növelése is, illetőleg mindehhez az infrastruktúra fejlesztése.
A közúti biztonságot célzó rendelkezések legújabb generációja az új tachográfok, melyekkel az integrált műholdas helymeghatározásnak köszönhetően kevesebb információt kellene manuálisan bevinni, és kevesebb úti ellenőrzésre lenne szükség. A tachográfok által rögzített adatokat más intelligens közlekedési rendszerek is fel tudnák használni.
A cél elérése érdekében első lépésként szigorúbban ellenőriznék a műszerek beszerelését és kalibrálását is, a fuvarozóvállalatok nem szerelhetnék be saját járműveikbe a tachográfokat.
Silvia Adriana Ţicău (szocialista, román) jelentéstevő ezenkívül szeretné, ha olyan alkalmazást is kidolgoznának, amely a vezetők számára értelmezné az adatokat, hogy könnyebb legyen betartani a vezetési és a pihenési időre vonatkozó előírásokat. A tachométerek ugyanis jelenleg csak rögzítik, de nem elemzik az adatokat. A jelentéstevő emellett megerősítené a sofőrök rendszerben tárolt adatainak a védelmét, és egy új szoftver segítségével gondoskodna arról, hogy a rögzített adatokat a különböző európai hatóságok ugyanúgy értelmezzék.
Az új szabályozás keretében szeretnék kialakítani, hogy a súlyosabb szabálysértések esetén legyenek kötelező szankciók.
Az utak biztonsága és a sofőrök munkakörülményeinek javítása érdekében az EU előírja, hogy a hivatásos sofőrök legfeljebb mennyit vezethetnek és legalább mennyi pihenőidő jár nekik. Az adatokat összegyűjtő tachométerekkel mintegy 6 millió buszt és teherautót szereltek fel.
Az új szabályozás 2017-től lépne életbe.
Kitekintő / BÁLINT, KÁLLAY ÉS KENDE ÜGYVÉDI IRODA