Hatmilliárdos büntetés kapott a Boeing

Mintegy 6 milliárd dollárnyi szabálytalan támogatást kapott az amerikai államtól a Boeing repülőgépgyártó cég 1989-2006 között – erősítette meg a Kereskedelmi Világszervezet fellebbviteli testülete a korábbi döntését, amely alapján a vállalatnak vissza is kell fizetnie a közvetlen és közvetett támogatásokat a szövetségi kormány és több állam számára.

A tavalyi Airbust elmarasztaló WTO döntés után a Kereskedelmi Világszervezet hétfőn az amerikai Boeing repülőgépgyártó vállalat esetében is úgy döntött, hogy az amerikai szövetségi kormány, valamint több állam éveken keresztül illegális támogatásban részesítette a Boeinget.

Az Európai Bizottság üdvözölte a Kereskedelmi Világszervezet fellebbviteli testületének hétfői döntését, amellyel helyben hagyta korábbi határozatát a Boeing-ügyben. A WTO már korábban megállapította, hogy 1989-2006 között 5-6 milliárd dollár közötti összegű állami támogatást kapott a Boeing, becslések szerint azóta újabb mintegy 3,1 milliárddal járult hozzá az amerikai állam a cég sikeres működéséhez. A fellebbviteli testület egy ponton tovább is ment a korábbi döntésen: eszerint a Kansas állambeli Wichita városa is olyan támogatást nyújtott a Boeingnak, amely illegálisnak minősül a WTO szabályai szerint.

A ’90-es évek elejétől gyökerező vita 2004 októberében került hivatalosan is a WTO testületeinek napirendjére. Az Európai Unió az Egyesült Államokat panaszolta be amiatt, hogy szerinte illegálisan támogatja a Boeinget, az amerikai állam pedig arra tett panaszt, hogy a francia székhelyű Airbus kapott jogtalan támogatásokat a működtetésében érdekelt több európai országtól, főként Franciaországtól, Németországtól és Nagy-Britanniától.

A kereskedelempolitikáért felelős EU-biztos elmondta, a hétfői döntés igazolja az Európai Unió évek óta hangoztatott véleményét, amely „az amerikai kormány a mai napig masszív támogatást juttat módszeresen a Boeingnak. Ennek milliárdokban mérhető hatása van az európai gazdaságra.” – tette hozzá Karel de Gucht, aki szerint az Egyesült Államok jogtalan utat választott az üzleti világ támogatására, ez pedig a tisztességes verseny útjában áll.

Az EU-biztos felszólította az Egyesült Államokat arra, hogy a WTO ítélete értelmében hagyjon fel „az ilyen káros támogatások folyósításával”.

A WTO által készített jelentésből kitűnik, 1989-2006 között az állami tulajdonú NASA mintegy 2,6 milliárd dolláros kutatásfejlesztési támogatást adott a repülőgépgyártó cégnek, ugyanebben az időszakban a védelmi minisztérium 0,3-1,2 milliárd dollárt biztosított ugyanerre a célra, a Foreign Sales Corporation pedig 2,2 milliárd dollárt juttatott a Boeingnak. Az újabb megállapítás szerint további 476 millió dollárt kapott a cég Wichita városától, míg a Washington állam által kifejezetten a cégnek nyújtandó adókedvezmény 3,1 milliárd dolláros megtakarítást jelent az óriásvállalatnak 2006-2024 között.

A WTO úgy látja, hogy a védelmi minisztériumtól és a NASA-tól származó pénz nélkül a Boeing nem tudta volna kifejleszteni a 787-es Dreamliner típusú gépét, és így a 2,6 milliárd dolláros NASA-támogatásnak vélhetőleg a többszörösét kereste meg a cég a Dreamliner bevezetésével. A Bizottság hétfő este idézte a világszervezet jelentését arról is, hogy bizonyítható veszteség érte az európai Airbust a 200-300 üléses gépek kategóriájában is, ahol az A330 és az A350-es Airbus-modellek érzékelhető piacvesztést szenvedtek el amiatt, hogy a 787-es megjelenésével ezeket a gépeket „olcsóbban kellett adnia az Airbusnak”.

Bár a mostani elmarasztaló ítélet nem érte meglepetésként az ügy szereplőit, az amerikaiak felhívják, és az elmúlt években is felhívták a figyelmet arra, hogy az Airbus háza táján sincs minden rendben. Tavaly június 30-án a WTO az EUt-t is elmarasztalta, amiért a nemzetközi kereskedelmi szabályokat megszegve több tagállam tiltott támogatásokat nyújtott az Airbusnak.

Az uniós tisztviselők azonban – noha most már mindkét ügyben hivatalos WTO-döntés van – úgy látják, hogy a két cég példáját mégsem szabad egy kalap alá venni. Az Európai Bizottság érvelése szerint míg az Európai Unió visszafizetendő kölcsönöket nyújtott az Airbusnak, amit a cég vissza is fizetett, „addig az Egyesült állam visszanemtérítendő dollármilliárdokat juttatott a Boeingnak”. Brüsszel szerint a tagállamok befektetés gyanánt adtak kölcsönt a cégnek, a visszafizetendő nagyobb összeg reményében, míg „a NASA és a védelmi minisztérium támogatásának egyetlen kedvezményezettje a Boeing volt”.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »