A jövő generációja: az öregek

Egyre nő az internethasználó időskorúak száma Németországban. 2010-ben a virtuális világba újonnan belépőknek még csak egynegyede, 2011-ben már 34,5 százaléka hatvan év feletti.

A fejlődés tehát rendkívül gyors, ráadásul egy olyan rétegben, amely már ma a társadalom legnépesebb korcsoportja, s mint tudjuk, számuk a jövőben csak nőni fog. 

A Deutsche Welle cikkében megszólaló Hendrik Speck médiakutató szerint a nyugdíjasok általában a fiatalok kedvéért merülnek alá a cybertérbe: „Az idős embereknek mostanában szinte nincs is más lehetőségük, ha kapcsolatot szeretnének tartani a gyerekeikkel és az unokáikkal, muszáj megtanulniuk az online-médiumok használatát.”

S a tanulékony öregek nemcsak az internet nyújtotta lehetőségeket kihasználását sajátítják el: a fiatalokhoz hasonlóan közülük is egyre többen fedezik fel az utazást, a szabadidős tevékenységeket, akár az extrém sportokat. Miközben az újságírók az aktív korú olvasókat az eltartandó, passzív nyugdíjasok rémképével ijesztgetik, a hatvan év felettiek köszönik szépen, jól vannak.

A német jövőkutató, Horst Opaschowski, aki saját honlapján a róla szóló cikkekre hivatkozva szerényen többek között Mr Jövőnek és a Jövő Pápájának nevezi magát, bizonyára nem értene egyet nemrégiben megjelent cikkünkkel, amelyben arról számoltunk be, hogy Németországban is egyre több nyugdíjas kénytelen dolgozni a megélhetése érdekében. A Német Szabaddemokrata Párt (FDP) rendezvényén tartott előadásán Opaschowski arról beszél, hogy egy vizsgálat szerint a hatvanöt éven felüliek háromnegyede szívesen dolgozik továbbra is, mert aktív szeretne maradni.


Szerinte az időskor ma már nem 65, hanem 76 éves korban kezdődik. A „Die Zeit” című lap weboldalán olvasható „A 21.század tízparancsolata” című írása. Ebben felhívja a figyelmet arra, milyen sok vizsgálat foglalkozik a fiatalokkal, és milyen kevés az idősekkel. Pedig 2ö4ö-ig megduplázódik a hatvan év felettiek száma, a fiatalok pedig egyfajta kisebbséggé válnak a társadalomban. Vége a „kölyök-kultúrának, végre itt az ideje, hogy a világ odafigyeljen azokra az idősekre, akik színházba járnak és autót vásárolnak (minden harmadik új autót hatvan éven felüli vásárló vesz meg!), könyvet olvasnak, golfoznak, gyógyfürdőbe mennek és városlátogatásokat tesznek, templomba, de sörözőbe is járnak… Lehet, hogy nemsokára a Nivea lesz a menő a Nike helyett, az Audi az Adidas helyett?- teszi fel a kérdést Opaschowki, és hozzáteszi, hogy néhány évtized múlva a férfiak 87 és fél, a nők pedig 92 és fél évig fognak élni – átlagosan.

Aki nyitvatartja a szemét, Magyarországon is láthatja, hogy a mai nagymamák nem egészen olyanok, mint az egy generációval ezelőttiek voltak. A mai hatvanas nők nagy része nyugdíjban van, de ez korántsem jelenti azt, hogy tévénézéssel és a szomszédság függöny mögüli megfigyelésével tölti a nap 24 óráját. Sokan közülük olyannyira besegítenek az unokák nevelésébe, hogy szinte több időt töltenek velük, mint annak idején a saját gyerekeikkel. Vannak, akik dolgoznak, dolgozgatnak, mert szeretik a munkájukat, és jóval bátrabban szánják rá magukat hosszabb utakra, mint a korábbi ősz hajú korosztályok. A mai hatvanasok lehet, hogy sok szempontból rosszkor, de néhány szempontból jókor születtek: ők az utolsók, akik még élvezhetik az elmúlt évtizedekben bevezetett nyugdíj előnyeit, miközben a modernkori életmódnak köszönhetően elég fittek ahhoz, hogy több évtizednyi idejük legyen arra, hogy végre azt tehessék, amihez kedvük van.

A mai idősekre már nem nehezül társadalmi nyomás, amely miatt kénytelenek lennének követni a tradíciókat, hiszen épp ők alkották azt a farmeres, hosszúhajú, hatvannyolcas nemzedéket, amely fellázadt a konvenciók ellen. Miért is ne lennének képesek alkalmazkodni az új dolgokhoz? – hiszen át- és túléltek jónéhány olyan változást, amelyeket a fiatalabb generációk csak a történelemkönyvekből ismernek.

Hajnal Anett

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »