Az amerikai média leborult a Budapesti Fesztiválzenekar előtt

Elismeréssel írtak a hétvégén az amerikai kritikusok arról a New York Lincoln Centerben csütörtökön és szombaton a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) közreműködésével bemutatott Don Giovanni-előadásról, amelynek karmestere és rendezője Fischer Iván volt.

„A Mostly Mozart Fesztivál Mozart Don Giovannijának Fischer Iván karmesterrel, a kiváló Budapesti Fesztiválzenekarral és csodálatos szereposztással rendezett előadásait egyszerűen szcenírozott koncertként hirdette. Bár a fesztivál vezetésének szerénysége értékelendő, az a Don Giovanni, amely a Lincoln Center Rose Színházában csütörtök este színre került és melyet Fischer Iván rendezőként is jegyzett, magával ragadóbb, fantáziadúsabb és színházi szempontból merészebb volt, mint számos teljes operaházi produkció, amit láttam” –  a írta Anthony Tommasini a The  New York Timesban.

A lap művészeti mellékletének címoldalán kezdődő, három fotóval illusztrált kritika emlékeztetett rá, hogy az előadást először tavaly Budapesten mutatták be egy három Mozart-operából álló ciklus darabjaként. A The New York Times és a többi amerikai médium beszámolója elragadtatással szólt annak a 16 ifjú magyar színi akadémistának teljesítményéről, akik fehérbe öltözve és kísérteties fehérre sminkelve egyszerre látták el a kórus, a tánckar, a statisztéria és a díszlet funkcióit az éjfekete színpadon. A portugál, görög, amerikai és koreai dalművészek mellet a méltatásból kijutott a Don Ottaviót megszemélyesítő Megyesi Zoltánnak is. 

„Fischer elsőrangú Mozart-karmester” – írta Tommasini, aki szerint a karnagy „tehetséges, odaadó muzsikusaival magával ragadó, friss és pergő előadást produkált.”

Mike Silvermann, az AP hírügynökség zenekritikusa, akinek értékelése több helyen, így az ABC televízió honlapján és a Huffington Post hírportálon is megjelent, úgy vélekedett, hogy Fischer és a BFZ előadása olyan volt, mint „a metsző, hideg légfuvallat egy meleg nyári éjszakán”. Silvermann szerint az, hogy az előadás ilyen emlékezetes volt, döntően Fischer érdeme. „Tempói élénkek voltak, de soha nem siettek, a csúcspontok lenyűgözőek voltak, de soha nem bombasztikusak. Bár még a fesztivál elején vagyunk, nem kétséges, hogy ez a Don Giovanni az idei Mostly Mozart fesztivál egyik csúcspontja volt.”

New Jersey legnagyobb lapjában, a The Star-Ledgerben „Nagyon emlékezetes Mozart – a Don Giovanni fondorlatos interpretációja” címmel jelent meg írás az előadásról. A szerző, Ronni Reich úgy fogalmazott, hogy Fischer vezényletével a zenekar a partitúra dinamikus, élénk interpretációját adta, egyaránt megragadva az a dübörgő, dühös vonulatot, amely előrevetíti Giovanni sorsát, és a többi szereplő olyan túlságosan is emberi tulajdonságait, mint a kegyeletesség,és bosszúvágy, félénkség és nyers pimaszság.

„Az est középpontjában Fischer állt, akit megérdemelten ünnepelt felállva a közönség. Az operabarátok alighanem már várják, mikor hallhatják újra” –  szólt a The Star-Ledger értékelése.

MTI

Friss hírek