Putyin a kémes szerepjáték márkaarca

Putyin. Vlagyimir Putyin. Juthatott eszükbe a híres James Bond-szlogen a moszkvai járókelőknek amikor meglátták a főváros központjában kiragasztott Putyint szuperkémnek ábrázoló plakátokat. A szerepjátékot hirdető reklám célja természetesen a figyelemfelkeltés volt, ami sikerült is, de a hatóságok is felkapták a fejüket.  Szerintük nem fordulhat elő többet ilyen, de a heves példastatuálási szándék csak egy közigazgatási bírsággal végződhet majd.

Putyin, a szuperkém

Július 13-a szerda virradóra három, Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnököt, mint 007-es ügynököt ábrázoló képet ragasztottak ki Moszkva belvárosában. A plakátokat a James Bond sorozat Casino Royale című részének reklámja ihlette, csak ennek a filmnek „V.V. leleplez” a címe, és Vlagyimir Putyiné a főszerep, míg 2a mellékszerep Dmitrij Medvegyevnek jutott. A „producer az xquest.ru.

Dmitrij Peszkov miniszterelnöki szóvivő huliganizmusnak nevezte az esetet. „Természetesen ki fogjuk deríteni a moszkvai hatóságoknál, hogy milyen úton jelenhetnek meg ilyen plakátok. A Reklámbizottságnak figyelemmel kellene ezt kísérnie, de egyelőre nem teszi” – mondta. Hangot adott azon véleményének, hogy a felelősök nem teljesítik a kötelezettségüket.

Vlagyimir Csernyikov, a moszkvai média- és reklámosztály vezetője úgy tájékoztatott, hogy még aznap délre leszedték a plakátokat, de késő este újak jelentek meg az utcákon, amiket viszont már „gyorsított eljárással” távolítottak el.

XQuest – váljon Ön is James Bond-dá

Mi is az az XQuest? A saját weboldaluk szerint ez egy „titkos állami projekt összoroszországi quest-játéknak álcázva”. A játékosok feladata, hogy „elkapják a kémeket és informátorokat a világban, azonosítsák a hazaárulókat és megvédjék a bizalmas információkat”.

Július 14-ig, tehát a Miniszterelnöki Hivatal nyilatkozatának nyilvánosságra-hozataláig a weboldalon egy „Kapcsolat V. V. Putyinnal” felirat volt látható. Miután a felhasználó beírta a nevét és mobilszámát a megfelelő mezőkbe, lejátszódik egy videó, amelyen két ember beszéli meg az új biztonsági ügynök feladatát. Az egyik Putyin hangján beszél (arcot nem mutatnak), és kéri a másikat, hogy kapcsolja az ügynököt. A felhasználónak megszólal a telefonja, és Putyin szól bele az utasításokkal.

A quest több versenyre bontódik le, és az nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti. Az „Art-tűz” versenyben például az „ügynököknek” 2000 „V.V. leleplez” feliratot és a weboldal címét tartalmazó sablont kell rajzolniuk a városokban. Aki a legkülönlegesebb felületre tud egy ilyet elhelyezni az „extra-jutalmat” kap a projekt vezetőségétől, mégpedig egy iPad-et. Ezért a díjért harcolt az az ügynök is, aki a Putyint James Bondként ábrázoló plakátokat elhelyezte.

„Amiért harcoltunk, azt el is vesztettük”

Pavel Rachman, a „Night Street Kft”. vezérigazgatója kifejtette, hogy a szűkös reklámköltségvetés miatt döntöttek egy ilyen figyelemfelkeltő megoldás mellett. Hozzátette, hogy előzetesen konzultáltak jogászokkal, akik biztosították őket, hogy a cég nem követ el törvénysértést, hiszen nem használják a miniszterelnök vizuális képét, és a nevét is csak „minimális szinten”. Elmondta, hogy teljes mértékben együttműködnek a hatóságokkal: segítettek eltávolítani a plakátokat, és emailen keresztül próbálnak kapcsolatba lépni az „ügynökkel”, hogy lecsillapítsák, de az eddig nem reagált.

Saját elmondásuk alapján, Rachman és partnerei utcai gyűlések és nem hivatalos tömegrendezvények szervezésével kezdték. „Majdnem 1000 embert gyűjtöttünk össze, és egy komoly társaság szerveződött, akiket érdekelte a mozgalom előmozdítása”. Végül a rajongásból született meg az üzlet és tavaly a Night Street nevű cég. Az XQuest szervezésére 1 millió rubelt (kb. 7 millió forintot) költöttek, a projekt partnerei az „Autó Hansa” autókereskedés, a „Coffee House” lánc és az F5 magazin lettek. A játékban 70 ezren vesznek részt az egész országban, a döntő július végén lesz.

Várható-e precedens-értékű példamutatás?

Peszkov nem adott választ arra a kérdésre, hogy a kormány ragaszkodni fog-e az ügynök és a játékszervezők felelősségvonásához. Úgy nyilatkozott, hogy „megteszik, hogy ilyen huliganizmus többet ne fordulhasson elő”, és ezt annyival egészítette ki, hogy megvan a „know-how-juk”, nem részletezve a hogyan-t. A moszkvai média- és reklámosztály már be is nyújtott egy kérelmet a rendőrséghez, amely az ügy kivizsgálását és az engedély nélküli plakátragasztós huligán elfogását kéri. Ez volt az első eset, amikor a polgármesteri hivatal ilyen üggyel a rendvédelmi szervekhez fordult. Emellett a napokban felállítanak egy telefonos szolgálatot, amely az illegális reklámokat keresi.

Alekszej Melnyikov, a Moszkva városi ügyvédi kamara tagja ugyanakkor úgy gondolja, hogy itt semmiféle huliganizmus nem történt, senkinek sem a miniszterelnök megsértése volt a szándéka, hanem ellenkezőleg, egy „király” 007-es ügynöknek mutatták. Szerinte a plakát szerzőjének csupán egy közigazgatási bírságra kell számítania.

Tóth I. Dávid

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »