Fizetőssé válik Románia összes autósztrádája

Bár Anca Boagiu szállításügyi miniszter eredetileg csupán arról beszélt, hogy pályadíjat vetnek ki az Aradot Konstancával összekötő úgynevezett 4-es páneurópai folyósóra, az Országos Út- és Autópálya Ügynökség vezérigazgatója, Daniela Drăghila tegnap megerősítette: az illeték már jövő év elejétől érvénybe lép, ráadásul az ország összes autópályáján.

A hatóságok szerint a lépést európai uniós nyomásra kell megtenniük, mivel a romániai sztrádaépítési projekteket finanszírozó Európai Bizottság meg kíván bizonyosodni afelől, hogy a pályahasználati díjból fedezni lehet a karbantartási munkálatokat. Az autópályadíj összegéről még nem tudni konkrétumokat, a szállításügyi miniszter szerint erről jelenleg folynak az elemzések és tárgyalások.

A jelek szerint ugyanakkor az autópályadíj megjelenésével egyidőben nem fog eltűnni az úthasználati adó sem, mi több, az állam ez utóbbi drágítását is fontolgatja. Amint a money.ro rámutatott: a Pénzügyminisztérium 2014-ig terjedő fiskális-költségvetési stratégiájában ugyanis a célok között található a „szállítási infrastruktúra használati illetékeinek emelése” is. A minisztérium számára ez azonban nem vet fel problémát, Anca Boagiu tavaly év végén tett nyilatkozata szerint „az autópályára, illetve az országutakra kivetett kétféle használati díj nem jelent dupla fizetési kötelezettséget”.

Újabb ultimátum?

A romániai  autópályaépítések egy ideje újból a figyelem középpontjába kerültek. Emil Boc miniszterelnök tegnap, a Szászváros–Szeben pályaszakasz szerződéskötésekor leszögezte: a kormány zéró toleranciát tanúsít mindenféle rosszul vagy későn elvégzett építési munkálattal szemben. A kormányfő emlékeztetett arra, hogy az elmúlt hónap folyamán a szállításügyi minisztérium 1,1 milliárd lej értékben írt alá szerződést 160 kilométer autópálya megépítésére.

A szerződéskötések mellett a megállapodások felbontása is egyre gyakrabban szerepel a tárca napirendjén. A Jurnalul Naţional értesülései szerint az útépítő hatóság legújabban az Észak-Erdélyi Autópálya építésével megbízott amerikai Bechtel céget számoltatná el a munkálatok kivitelezéséről, kilátásba helyezve egy esetleges szerződésbontást. A HotNews.ro megkeresésére Daniela Drăghila úgy nyilatkozott, az útügyi hatóság nem a szerződés felbontását kérte a Bechteltől, hanem egy 35 százalékos árengedményt az építésre eredetileg elkülönített összegből.

Az Út- és Autópályaépítő ügynökség jelenleg több mint százmillió eurós adóssága van az amerikai konszern felé, időközben egy kilométer megépített pályaszakasz költsége elérte a 16 millió eurót. A Jurnalul Naţional szerint a tengerentúli konszern a román fél megkeresésre úgy reagált: a kilométerenkénti mintegy 16 millió euróból másutt 16-sávos pályát építenének.

Kitekintő / Új Magyar Szó

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »