Kínai megtorlástól félnek az európai légivállalatok

Németország és Franciaország is aggódik amiatt, hogy 2012-től a külföldi légitársaságokra is vonatkozni fog az EU fix összkvótás kibocsátás-kereskedelmi (cap-and-trade) rendszere. A légitársaságok attól félnek, hogy Kína megtorló intézkedésekkel fog élni.

2012 január elsejétől az EU azt szeretné, hogy az összes olyan légitársaság, amely az európai reptereket használja, az európai kibocsátáskereskedelmi rendszerben (European Emission Trading Scheme, ETS) fizessen a szén-dioxid kibocsátásáért. Ennek a rendszernek a lényege, hogy az Európai Gazdasági Térség országai, vagyis az EU 27 tagállama Norvégiával, Svájccal és Izlanddal kiegészülve közösen limitálják az összkibocsátást, amelyből az egyes országok a maguk részesedését kibocsátási egységenként vásárolják meg, ezeket az egységeket pedig az országok egymás között szabadon adják-veszik.

Jövő év elejétől azonban a szabályozás nem pusztán a rendszerben résztvevő országokra vonatkozna, de minden olyan Európán kívülről érkező légitársaságra is, amely az európai reptereket használja. Az intézkedés ugyancsak ellentmondásos, a francia és a német kormány máris levélben fogalmazta meg az új szabályozással kapcsolatos nézeteit. A legtöbben most attól félnek, hogy Kína kereskedelmi megtorló intézkedésekkel fog élni az európai légitársaságokkal, és különösen a francia repülőgépgyártó Airbusszal szemben, korábban azonban a légitársaságok a válsággal érveltek az ETS rendszer kibővítése ellen.

A német közlekedési miniszter, Peter Ramsauer még május közepén levélben fordult Siim Kallas közlekedésügyi európai biztoshoz, arra figyelmeztetve az Európai Bizottságot, hogy a külföldi légitársaságokat csak akkor kellene az ETS-be bevonni, ha ez nem okoz semmilyen kárt az európai légivállalatoknak. Az EurActiv által megkérdezett diplomáciai források szerint a német miniszter arra kérte Kallast, hogy álljon elő olyan javaslatokkal, amelyek rábírnák az Európán kívüli légitársaságokat is az ETS-hez csatlakozásra, mert ha valamely légivállalatnak mégis sikerülne kimaradnia a rendszerből, az ellent mondana a versenysemlegességi elvárásoknak.

Ramsauer közlekedési miniszter azonban egyelőre nem a német kormány nevében fogalmazta meg aggályait. Elképzelhető, hogy Berlinben a többi tárca, például a környezetvédelmi minisztérium, egészen más véleményen van az üggyel kapcsolatban.

Connie Hedegaard éghajlat-politikáért felelős európai biztos szóvivője felszólította az uniós kormányokat, hogy álljanak ki a „szennyező fizet” elv mellett, mert egy már elfogadott szabályozásból nem lehet kihátrálni.

Hedegaard szóvivője arról is beszámolt, hoyg a Bizottság Franciaországtól is kapott egy levelet, melyben a francia kormány bár nem kívánt visszalépni a szabályozástól, aggodalmait fejezte ki az Airbus kilátásaival kapcsolatban.

Június 5-én a francia Airbus vállalat vezérigazgatója szintén levélben fordult Hedegaard biztoshoz, amelyben arra figyelmeztette, hogy „őrültség lenne koczkáztatni a megtorló intézkedéseket” az olyan országok esetén, mint Kína, ha bevonnák az ő légitársaságaikat is a kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe.

Egy uniós forrás szerint a kínaiak máris komolyan megfenyegették az Airbust, sőt, hétfőn, június 6-án a Kínai Légiközlekedési Egyesület (CATA) bejelentette, akár jogi lépéseket is tenne azért, hogy elkerülje az ETS alkalmazását a 16 Európában is működő légitársaságra vonatkozóan. Sőt, az Amerikai Légiközlekedési Egyesület szintén vizsgálatot kért a szabályozással kapcsolatban az Európai Bíróságtól.

Következő lépések:

  • 2012. január 1. A légiközlekedési ágazat elkezd kereskedni a szén-dioxid kibocsátási engedélyeivel az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszerben.

Kitekintő / Euractiv.hu

Friss hírek