Mit jelent bin Laden halála a vallásos Amerikának?

Oszama bin Laden halála az Egyesült Államok muszlimjainak régen várt lehetőség, a zsidóságnak az igazság pillanata, a keresztényeknek pedig… remek alkalom az önvizsgálatra – az amerikai sajtó szerint különbözőképpen alakult a Geronimo-akció fogadtatása a három monoteista vallás berkeiben.

Megkönnyebbülés, büszkeség és öröm – ezekkel a szavakkal jellemzi utólag a Washington Post az amerikai keresztények, zsidók és muszlimok általános reakcióit bin Laden halálhírére. A lap szerint az ország vallási – különösen a keresztény – vezetőinek körében erős bizonytalanság volt érezhető, hogyan is kellene beszélni egy olyan ember meggyilkolásáról, akinek kezéhez ezrek vére tapad és elmondhatatlan fájdalmakat okozott a nemzetnek. A legtöbb megfigyelő, ha mást nem is, de enyhe disszonanciát érezhetett az egyházak által prédikált értékek, és az örömmámorban fürdő New York-i utcák között.

Az iszlám nagy pillata

Az ország egyik legnagyobb mecsetében, a detroiti Amerikai Iszlám Központban a múlt pénteken Hasszán al-Quazwini imám arról beszélt az imádkozásra összegyűlt tömegek előtt, hogy bárki, aki ártatlan emberek vérét ontja „örök időkre a pokolra van kárhoztatva”, bin Laden nem csak „gonosztevő” és „gyilkos”, de a rémtettei közben még arra is vetemedett, hogy a takbírt (Allah akbar – isten a legnagyobb) vegye a szájára. A Post szerint Amerika iszlám közössége arra az emberre emlékezik, aki az elmúlt évtizedben több kárt okozott a muszlimok jó hírének, mint előtte bárki.

Noha a vallás ellenzi a más halála felett való örvendezést, a közösség nagy általánosságban lelkes éljenzéssel köszöntötte az „igazságtételt”. Mindemellett, az amerikai muszlimok bin Laden halálában egy régen várt lehetőséget is látnak. A New York-i Egyetem Iszlám központjának vezetője, Khalid Latif abban reménykedik, hogy a hit békés tradícióival ellentétes életet élő al-Kaida vezér eltűnésével drámaian átalakulhat az iszlámról alkotott kép: „Hatalmas lehetőség ez az iszlámnak, hogy végre magáért beszéljen, ahelyett, hogy csak valami vele ellentétes rosszra reagáljon” – idézi Latifot a Huffington Post.

Legyen az emléke feledett

Az elkerülés ünnepekor a zsidók ujjukat tízszer a borba mártva számolják újra a fogva tartó egyiptomiakon esett tíz csapást, ám az ujjukra került nedűt nem emelhetik a szájukhoz – a Washington Post által idézett princetoni Beth Chaim reformgyülekezet rabbija, Eric Wisnia szerint azért nem, nehogy a hívő bármilyen élvezetet is találjon mások szenvedésében. A New Jersey-beli Metuchen város zsinagógájának konzervatív rabbija, Gerald Zelizer ugyanakkor hozzáteszi, amennyiben valaki az életedre tör, „kötelességed van – nem csupán engedélyed – hogy megöld az illetőt, mielőtt ő ölne meg téged”.

Zeliezer megjegyzi, hogy a nap, amelyen az amerikai tengerészet különleges egysége bin Ladennel végzett, éppen a Holokauszt emléknapjára esett. A rabbi a múlthét szombat reggeli imaalkalmon úgy fogalmazott, hogy a Hitler esetében gyakorta használt formula – mely szerint „legyen a neve kitöröltetett, és az emléke elfeledett” – bin Laden esetében is helyénvaló lehet. Ugyanezen alkalom után a Post szerint élénk vita kerekedett a hívek között arról, hogy szabad-e a történelmi esemény felett ünnepelni, noha Zeliezer szerint az önvédelem fent említett kötelessége nem járhat együtt az örvendezés kiváltságával.

Keresztény bizonytalanság

Az amerikai kereszténység számos felekezete egymásnak sokszor teljesen ellentmondó módon reagált bin Laden halálhírére. A manhattani Assisi Szent Ferenc katolikus gyülekezet papja, Stephen Mimnaugh szerint a Geronimo akció talán igazságot szolgáltatott, „de mi katolikusok soha nem ujjongunk egy ember halálán”. Ahogy azt a Post megjegyzi, ugyanezen közösséghez tartozott a néhai Mychal Judge is, a New York-i tűzoltóság beosztott káplánja, a szeptember 11-ei támadás elsőként regisztrált áldozata a városban. A könyörület, az alázat és megbocsátás szavai mellett azonban más szólamok sem voltak ritkák.

Meg kell magunknak engednünk a megkönnyebbülést, a boldogságot és az örömöt. Különösen, hogyha hatással volt ránk mindaz, amit a 9/11 hozott. (…) Én személy szerint nem vettem részt az utcai ünnepléseken, de megértem az embereket” – nyilatkozta a washingtoni lapnak Goward Horton, a Dél-Los Angeles-i Második Baptista Gyülekezet egyik tagja.

Egyes vélemények szerint bin Laden a gonosz eszköze volt, Amerika isteni segítséggel szolgáltatott igazságot, a terrorista halála milliók imádságára volt válasz. A virginiai Brook Baptista Gyülekezet például az akciót követő első órákban lecserélte a templom homlokzatán látható kiírást a következő szavakra: „Jézus végső győzelme Oszama bin Laden és a Sátán felett”.

Végül, akadt olyan is, aki a harag vagy az ítélkezés szavai helyett inkább az önvizsgálatot szorgalmazta: A Christianity Today magazin publicistája, Warren Larson a következő szavakkal zárta a bin Laden haláláról és az örvendező Amerikáról szóló cikkét: 

Végezetül észben kell tartanunk, hogy a milliárdos bin Laden az egész életét a luxusban tölthette volna el, de ő a szegénységet és a nélkülözést választotta az ügyért, még ha az rossz volt is. Barlangokban és más búvóhelyeken élte az életét, és folyamatosan menekülésben volt. Fel kell tennünk maguknak a kérdést: Mi, mint keresztények hajlandóak lennénk ennyit áldozni azért az ügyért, amiben azt mondjuk, hogy hiszünk?”

Tatai Gábor

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »