Beindult a dél-erdélyi autópálya építése

Emil Boc román kormányfő rakta le jelképesen szombaton, a Hunyad megyei Tordos falu határában a dél-erdélyi autópálya alapkövét. A 4-es európai folyósón vezető sztráda első szakasza a Déva és Szászváros közötti 33 kilométeres távon épül.

A közel 178 millió euróba (áfa nélkül) kerülő építkezést részben az Európai Unió, részben a bukaresti kormány finanszírozza. Előbbi 108 millió eurót biztosít az ISPA-programon keresztül, míg a kormány 69 millióval járul hozzá, szemléltette a helyzetet a kormányfő a helyszínen.

Emil Boc egy exkavátorra felülve, elvégezte az autópálya első vájását. Reményei szerint a két kivitelező cég betartja a határidőket, s a Starco Grup által építendő Piski és Szászváros közötti 18 kilométeres szakasz 2012 augusztusára elkészül, míg a Strabag által építendő Déva és Piski közötti 15 kilométeres rész 2013 februárjára. Noha rövidebb, utóbbi bonyolultabbnak bizonyul, mert ott épül a 720 méter hosszú Maros-híd, amely Románia leghosszabb közúti hídja lesz. Amúgy a 33 kilométeres szakaszon összesen 21 híd, illetve fölüljáró épül, mondta a miniszterelnök, aki megdicsérte Anca Boagiu szállítási minisztert az EU-s finanszírozás megmentéséért.

A dél-erdélyi autópálya megépítésének ötlete ugyanis 12 éve vetődött fel, amikor a Jugoszlávia elleni NATO-bombázások miatt a Közép-Európa és Konstantinápoly közötti hagyományos főút (Budapest–Belgrád–Szófia–Konstantinápoly) szerbiai része használhatatlanná vált.

Alternatívaként az EU akkor karolta fel az Erdély déli részén (Nagylak–Arad–Temesvár–Lugos–Déva–Szászváros–Nagyszeben–Bukarest) átvezető 4-es folyosót, s biztosított finanszírozást az ISPA előcsatlakozási programon keresztül. Csakhogy 1999 és 2011 között egy centiméternyi sem épült meg a Szerbia kikerülését célzó autópályából, s 2013 után az előcsatlakozási alap már nem vehető igénybe.

Anca Boagiu leszögezte, hogy az általa vezetett tárca folyamatosan ellenőrizni fogja a két céget, s a munkálatok kifizetést a határidők szigorú betartásához kötik. Az előjelek mindenesetre biztatók, hangsúlyozták a kormány képviselői, hiszen a két kivitelező cég már befejezte az előkészületi teendőket.

Kitekintő / Nyugati Jelen

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »