Bevándorlók miatt vitázik az olasz kormánykoalíció

Lampedusa szigetén mára a január óta tartó állandó válsághelyzetnél is súlyosabb állapotok uralkodnak. Újabb menekülthullámok érkeztek ugyanis a közeli afrikai partok irányából, sőt, egyetlen nap leforgása alatt a múlt heti vihar előtti csendet követően 2000-nél is több menekült ért partot. Közülük több száz ember érkezése kiemelt hírként szerepelt az olasz sajtóban: az eritreai és etióp menekültek megjelenése ugyanis azt jelzi, hogy nem csak politikai menekültekkel kell számolni Líbia irányából, hanem a forradalmi helyzetet kihasználó „tranzitmenekültekkel” is.

Miután a „kapuőr” Kadhafi tábornok eltűnt, a bejárat őrízetlenül maradt, a menekültek újabb hullámaival kell számolni. Az olaszok kormánynak az eddigi átmeneti megoldások helyett egy tartós, jogállami és emberi jogi szempontból megfelelő, de a biztonságpolitikai szempontokat is szem előtt tartó döntést kell hoznia. Itáliában azonban koalíciós kabinet van hatalmon, méghozzá két nagyon különböző partnerrel. A Szabadság Népe (PdL) vezető kormánypártként, európai néppártként széles hazai és nemzetközi igényeket kielégítő megoldást keres a kérdésben, a koalíciós többséget biztosító Északi Liga (Lega Nord) pedig elsősorban a saját szavazóinak akar imponálni – egyik kulcstémájában. A bevándorlókérdésre radikális válaszokat adó, azzal előszeretettel kampányoló párt északi sikereit jórészt a PC-hangvételt kerülő hangnemének tulajdonítja, éppen ezért a koalíció eddigi három évében is kemény csatákat vívtak a partnerek ebben az érzékeny témában. Gyakran keményen szembekerült a Liga a Vatikán álláspontjával is.

A téma előélete tehát határozottan nehezíti a gyors kormányzati reakciót. Hiába állt elő Franco Frattini külügyminiszter – volt európai biztos – azzal az illegális bevándorlók számára gáláns ajánlattal, hogy a hazatérőknek 2500 dollárt fizetnek fejenként, részben uniós pénzekből, ha az Északi Liga nem hajlandó támogatni a külügyminiszter elképzeléseit. Frattini konkrétan abban gondolkodik, hogy az olaszok megelőlegeznék a hazaköltözési támogatás költségeit, amíg az Európai Bizottság ad hoc alapját megnyitják és az olasz költségeket megtérítik. „Minek fizetni? Én nem adnék semmit nekik, összecsomagolnám és hazaküldeném őket. Ha visszajönnének, akkor újra hazaküldeném őket” –  nyilatkozta az Északi Ligát vezető Umberto Bossi reformügyi miniszter a La Stampa tudósítása szerint. A baloldali ellenzéki Demokrata Párt azon felvetésére, hogy hozzanak létre egy Bevándorlásügyi Minisztériumot, Bossi rögtön be is jelentkezett: ő szívesen vezetné ezt a tárcát. Tremonti gazdasági miniszter, akire sokan Berlusconi utódjaként és Bossi hű szövetségeseként tekintenek, kijelentette:„Az arany középút a bevándorlók támogatása -a saját hazájukban.”

Lampedusa szigetén közben a több mint ötezer bevándorló létszáma már meghaladja az egyre elégedetlenebb, mindennapi életüket folytatni képtelen helyi lakosok számát. Lombardo szicílliai kormányzó szerint a szigeten járványveszély van, a biztonság kérdése továbbra is megoldatlan, ezért telefonon kérte a kormányfő segítségét. Silvio Berlusconi azt ígérte déli szövetségesének: már a következő kormányülésen kiemelt téma lesz a helyzet megoldása. Hétfő reggel a kormányfő azonban a milánói bíróságon kezdte a hetet – techinai jellegű, előzetes meghallgatást tartottak ugyanis az ún. Mediatrade-ügyben. A vád ismertetésére a bíróság elképzelései szerint április negyedikén kerülhetne sor. A Rubygate kapcsán pedig az olasz parlament alsóháza fog szavazni arról, hogy hatásköri összeütközésre hivatkozva eljárást indítsanak-e a szerintük a kormányfő ügyében illetéktelen milánói bírák ellen. Az illetékes parlamenti bizottság 11-10 arányban az eljárás mellett foglalt állást. Olaszországban – jelenleg úgy tűnik – a következő heteket tehát az illegalitás szerteágazó problémái fogják foglalkoztatni.

Molnár Balázs

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »