Az élelmiszeren is spórolnak az emberek

Az élelmiszerpiacon jelenleg korántsem olyan a helyzet, mint a gazdasági válság előtti időszakban volt. A munkanélküliség, a külföldi munkavállalók hazatérése és az alacsony bérek az emberek bevásárlási szokásait is megváltoztatták. Jóval mértékletesebbek, mint korábban.

A válság miatt a fogyasztók, az üzletesek és a gyártók egyaránt panaszkodnak. Az élelmiszerpiaci elemző, Ľubomír Drahovský azt mondja, az élelmiszer-kiskereskedők, az ital- és dohányárusok bevételei 2010-ben csaknem 13 százalékkal voltak alacsonyabb, mint az előző években. Csupán a hipermarketek lehetnek némileg elégedettek, bevételeik 2 százalékkal nőttek. A figyelmes üzletvezetők múlt év őszétől azt tapasztalhatták, hogy a fogyasztók nagy része felhagyott a nagy heti bevásárlásokkal. A Coop Jednota Slovensko hálózat elnöke, Gabriel Csollár tapasztalatait összefoglalva elmondta, az emberek az egy- kétnapos bevásárlásokat részesítik előnyben, s a bevásárlások összértéke is csökkent. Az élelmiszeren leginkább a vidéki lakosság kezdett spórolni. Inkább az olcsóbb szalámi  a kelendő Az élelmiszerárak drágulására nem csupán a hazai, hanem a jóval tehetősebb németországi lakosság is panaszkodik. A különbség, hogy míg a német háztartások összkiadásaik 11 százalékát – ez a legalacsonyabb az unióban – költik élelmiszerre, addig a szlovákiai lakosság a kétszeresét, csaknem 22 százalékot költ élelmiszerre. A Coop Jednota vezetője úgy látja, nem csak a vásárlás mértéke csökkent, hanem változott a vásárolt áruk fajtája is. Az alapélelmiszereken ugyan nem spórolnak, de a minőségi hústermékek iránt csökkent a kereslet. A kialakult helyzetre a boltosok úgy reagáltak, hogy a pultokra az árban hozáférhetőbb termékek kerültek. Roham az akciós termékekért Drahovský szerint az akciós árak most még jobban vonzzák majd az embereket, mint ezidáig. A csehországi felmérések például azt mutatták, hogy az akciók meghirdetése után megtelnek az üzletek. Hasonló a hazai fogyasztók viselkedése is. „Az üzletek egyre gyakrabban fognak akciókat szervezni. Az áruházláncok éppen az akciós termékeikkel versenyeznek majd a vásárlók kegyeiért” – mondja Drahovský. Persze az érem másik oldala, hogy gyakran olyan termékeket kínálnak akciósan, melyeknek hamarosan lejár a szavatossági ideje. Másodsorban pedig nem minden terméküket kínálják akciósan. Többen fognak kertészkedni? Ugyan a hazai lakosság látszólag a hazai terméket részesíti előnyben, ha döntésre kerül sor, akkor mégis az árak döntenek. Míg a jobb helyzetben lévő pozsonyi lakosság nincs rákényszerülve jelentős spórolásra, addig az ország más területein az emberek kénytelenek átértékelni fogyasztói szokásaikat. Előfordulhat, hogy akik korábban felhagytak a zöldségtermesztéssel, ismét nekifognak, hogy ezáltal csökkentsék kiadásaikat.

Bumm.sk

Friss hírek